به گزارش گروه جامعه ایرنا از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، حمید طریفی حسینی درباره اقدامات و سیاستهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: توسعه عدالت آموزشی، پرورشی و توانبخشی با تحت پوشش قرار دادن تمامی گروههای هدف دانشآموزان استثنایی با همکاری و تعامل نزدیک با سایر دستگاههای ذیربط یکی از اقدامات مورد توجه این سازمان در سال ۱۴۰۱ خواهد بود.
وی با بیان اینکه توسعه رویکرد خانوادهمحوری در ارائه خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی یکی دیگر از اقدامات موثر سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال پیش رو است افزود: مردمیسازی و اجتماعیسازی امور آموزش و پرورش استثنایی از طریق فعال سازی تمامی ظرفیتهای قانونی و جلب مشارکت خانوادهها، رسانهها، خیرین و نیکوکاران، مسئولیت اجتماعی دستگاهها، نهادهای حمایتی، سازمانهای مردم نهاد و موسسات خیریه، انجمنهای روانشناسی و توانبخشی، دانشگاهها و سایر مراکز علمی و پژوهشی باید مورد توجه باشد و انجام شود.
طریفی حسینی اشاره کرد: تقویت رویکرد تعلیم و تربیت تمام ساحتی و فراگیرسازی امر آموزش و پرورش دانشآموزان استثنایی از طریق متناسبسازی، استانداردسازی و دسترس پذیر کردن مدارس، فضاهای آموزشی و پرورشی و محیطهای متنوع یاددهی یادگیری، برنامههای آموزشی و درسی و معلمان برای گروههای هدف نیز در سال ۱۴۰۱ انجام خواهد شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به یکی دیگر از اقدامات مهم این سازمان در سال جدید اضافه کرد: بهروزآوری و کارآمدسازی رشتههای تحصیلی و برنامههای آموزشی و درسی خاص دانشآموزان استثنایی با تاکید بر مهارت آموزی متناسب با شرایط، نیازها و اقتضائات حال و آینده بازار کار از اقدامات مورد توجه برای سال ۱۴۰۱ است.
وی ادامه داد: تلاش در جهت غربالگری و شناسایی زودهنگام کودکان و دانشآموزان استثنایی جهت انجام مداخلات آموزشی و توانبخشی بههنگام از دیگر اقدامات حائز اهمیت سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برای سال پیش رو خواهد بود.
طریفی حسینی اضافه کرد: توسعه و کاربست ابزارها، روشها و فناوریهای نو در جهت کارآمدسازی تمامی فعالیتهای مرتبط با سازمان و دانشبنیان کردن تمام امور، فرایندها و فعالیتها با بهرهگیری از ظرفیتهای خبرگانی موجود در آموزش و پرورش و صاحبنظران، نخبگان و مراکز دانشگاهی، علمی و پژوهشی سطح کشور مورد توجه است که برای سال جدید پیگیری میشود.