استانها- ایرنا- بی‌توجهی نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی و ترددهای غیرضرور را می توان دلیل اصلی افزایش مراجعات کرونایی در روزهای اخیر در برخی شهرها عنوان کرد که ادامه این رفتارها در تعطیلات پیش رو بویژه روز طبیعت می تواند شیوع افسار گسیخته سویه اومیکرون را در هفته های آتی به دنبال داشته باشد.

به گزارش ایرنا ، با توجه به افزایش شمار مبتلایان در روزهای اخیر زنگ خطر شیوع این ویروس در برخی از استان ها به صدا درآمده است و ادامه بی توجهی ها به اصول بهداشتی می تواند تغییر رنگ شهرها را به دنبال داشته باشد.

رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی ، ماسک نزدن ، حضور در اماکن پرتردد و عادی انگاری ها در تعطیلات نوروزی و بر اساس آمارهای اعلام شده تعداد مبتلایان را افزایش داده و اگر این امر تداوم پیدا کند،باید منتظر شیوع موج بعدی کرونا در کشور و پیامدهای آن باشیم.

بر اساس آخرین آمار منتشره از سوی وزارت بهداشت ،از دیروز تا امروز ۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۹۸۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۰۹ نفر از آنها بستری شدند.

اکنون  ۲۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۸ شهرستان نارنجی، ۳۰۶ شهرستان زرد و ۵۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.  

استان ها و آخرین وضعیت کرونا

آذربایجان غربی / رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: ابتلا به کرونا طی سه روز گذشته در استان، روند افزایشی قابل توجهی داشته و ۲۱۵ درصد رشد نسبت به سه روز پیش از آن داشته است.

محمدامین ولی‌زاد  افزود: در سه روز اخیر متوسط روزانه ابتلا به کرونا در استان، به ۱۰۳ نفر رسیده در حالی که این رقم در سه روز پیش از آن، ۴۸ نفر بود.

وی ادامه داد: بستری شدگان در بخش آی سی یو کرونا در استان نیز که دورقمی شده بود، دوباره از ۱۰۰ نفر در استان فراتر رفته و طبق آخرین آمار، ۱۰۳ نفر در این مراکز بستری هستند.

مازندران/ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان این که در زمان حاضر ۸۰ درصد مراجعه‌کنندگان سرپایی دارای علایم بیماری کرونا در استان را مسافران نوروزی و افراد غیربومی تشکیل می‌دهند، گفت که روند بستری بیماران کرونایی در استان طی روزهای گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است.

عباس علیپور افزود: در ۲۹ اسفند سال گذشته تعداد مراجعه کنندگان سرپایی مشکوک و یا مبتلا به کرونا در مازندران حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر بود که این رقم در تعطیلات نوروزی سال جاری به یک‌هزار و ۲۰۰ مراجعه کننده در روز افزایش یافته است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین میزان بستری‌های کرونایی در مازندران در روز نهم فروردین سال جاری با ۱۸۶ مورد بود که این رقم در مقایسه با ۲۹ اسفند سال گذشته ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۴۴ بیمار جدید به ۱۸۶ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته یک نفر از شهروندان مازندرانی هم به خاطر ابتلا به کرونا جان باخت.

اردبیل/ رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: روند نزولی شیوع کرونا در استان اردبیل همچنان ادامه دارد به طوری که با بستری شدن ۶ فرد مبتلای جدید طی شبانه روز گذشته، پایین‌ترین آمار ۲ سال اخیر شیوع کووید.۱۹ در این استان به ثبت رسید.

دکتر علی محمدیان اردی افزود: با ادامه روند نزولی شیوع کرونا در سطح استان اردبیل، شمار بیماران بستری همزمان در مراکز درمانی این استان طی شبانه روز گذشته نیز به ۶۵ نفر رسید که پایین‌ترین آمار سه ماه اخیر است.

وی گفت: طی شبانه روز گذشته برای پنجمین بار طی سال جاری، شمار فوتی‌های مبتلایان به کووید.۱۹ در این استان به صفر رسید و مجموع جان‌باختگان ۶ موج شیوع کرونا در این استان طی ۲۵ ماه گذشته در رقم ۲ هزار و ۷۷۲ نفر باقی ماند.

هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، نیر، خلخال و سرعین، نمین، اصلاندوز، گرمی، بیله‌سوار و کوثر در وضعیت زرد و شهرستان‌های مشگین‌شهر و پارس‌آباد نیز در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

گلستان/ سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان هم از کاهش ۱۲.۱ درصدی تعداد بستری‌های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در این استان در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و افزود :

تا صبح روز گذشته ۲۰۰ نفر به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان بستری بودند که این تعداد امروز به ۱۷۶ نفر رسید.

سعید گل‌فیروزی از مردم خواست با توجه به افزایش رفت و آمدهای خانوادگی به دلیل ایام نوروز، بیش از گذشته شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

البرز/ سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد: با تلاش مدافعانه سلامت طی ۲۴ ساعت گذشته  هیچ‌گونه مورد فوتی کرونا دراین استان ثبت نشد.

شهرام صیادی افزود: در این مدت ۲۲ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شدند و اکنون در مجموع ۱۴۰ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.
وی یادآور شد: تاکنون در مجموع ۶ هزار و ۸۰۵بیمار کووید ۱۹ در البرز جان باخته اند.
زاهدان/ به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ،با ابتلای ۴۹ نفر دیگر به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان تاکنون به ۱۶۸هزار و ۲۴۴ نفر رسیده است.

دکتر حمید غزنوی اظهارداشت: در شبانه‌روز گذشته فوت ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان گزارش نشده است.

روند واکسیناسیون و تاکید بر تزریق دز سوم

واکسن‌های کرونا ممکن است مانع ابتلای صد درصدی به بیماری نشوند اما تا حد زیادی در کاهش آمار مرگ و میر موثرند ، شواهد و آمارها نیز نشان می‌دهد در افرادی که هر سه دز واکسن کرونا را زده‌اند، تزریق واکسن بیش از ۸۰ درصد توانسته، جلوی فوتی ها ناشی از ابتلا به این ویروس را بگیرد ،از این رو کارشناسان حوزه سلامت هم بر تزریق و تکمیل دزهای آن تاکید دارند.

  فرصت طلایی واکسیناسیون را از دست ندهیم

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم درخصوص اهمیت تزریق واکسن گفت : با توجه به روند نزولی شیوع کرونا و سویه امیکرون، اکنون بهترین فرصت است که مردم برای واکسیناسیون به ویژه دز یادآور اقدام کنند.

علیرضا ناجی معتقد است: دز سوم برای عموم مردم و دز چهارم برای افراد خاص دارای بیماری‌های خاص، یک دوره طلایی است و مشخص نیست در آینده چه وضعیتی داشته باشیم چون امکان شیوع واریانت‌های جدید در جهان و اپیدمی شدن آن در ایران هم وجود دارد پس کسانی که هنوز واکسن نزده‌اند برای جلوگیری از بیماری شدید حتما از این دوران  استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر ایمنی نسبی جمعی پس از تزریق واکسن را در جهان نداشته باشیم، ‌ فاز حاد کووید ۱۹ را همچنان در دنیا خواهیم داشت زیرا اکنون ۸۰ درصد جمعیت برخی کشورهای آفریقایی واکسن نزده‌اند  و این گردش ویروس همچنان وجود دارد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ،تا کنون ۶۳ میلیون و ۸۹۰ هزار و ۷۷۸ نفر دُز اول، ۵۶ میلیون و ۸۴۲ هزار و ۳۸۷ نفر دُز دوم و ۲۶ میلیون و ۱۵۱ هزار و ۴۷۸ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۶ میلیون و ۸۸۴ هزار و ۶۴۳ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته نیز  ۹۲ هزار و ۸۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

ارومیه / مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: ۹۱ درصد دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال و ۳۷ درصد دانش آموزان پنج تا ۱۲ سال در این استان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

جواد جنگی  با اشاره به تداوم روند واکسیناسیون دانش آموزان استان اظهار کرد: ۹۷ درصد معلمان استان نیز واکسن کرونا دریافت کرده و این روند همچنان ادامه دارد.

وی  با بیان اینکه از نظر رنگبندی کرونایی وضعیت زرد در اغلب شهرهای استان ثبت شده است، افزود: از چهاردهم فروردین تمام فعالیت‌های تربیتی و آموزشی مربیان، آموزگاران، دبیران و هنرآموزان در همه مقاطع تحصیلی به صورت حضوری و با رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط، استفاده مناسب از ماسک و تهویه کلاس‌های درس انجام خواهد شد.

سمنان/ مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: دانش آموزان ۶ تا ۱۲ سالی که هنوز علیه کرونا واکسینه نشده‌اند، در مدرسه خود، با حضور یکی از والدین و هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی، واکسن کرونا دریافت می‌کنند.

محمد دستورانی با اشاره به حضوری شدن مدارس از ۱۴ فروردین ماه از هماهنگی با دانشگاه‌های علوم پزشکی استان سمنان و شاهرود برای حضور تیم‌های سیار واکسیناسیون کرونا در مدارس خبر داد و گفت: دانش آموزان ۶ تا ۱۲ سالی که هنوز واکسینه نشده اند در مدرسه خود و با حضور یکی از والدین علیه کرونا واکسینه می‌شوند.

وی گفت: پوشش دز اول و دوم واکسن کرونای معلمان و دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله در استان سمنان به بیش از ۹۰ درصد رسیده و تزریق واکسن دز سوم برای این گروه‌ها در حال انجام است.

کهگیلویه و بویر احمد / معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه بویراحمد گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۷۱ هزار و ۶۵۸ دُز واکسن تحویل دانشگاه علوم پزشکی استان شده که تاکنون یک میلیون و ۲۵۰ هزار و ۴۳۶ دُز آن تزریق شده است.

محمد مهدی بانشی ر اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۵۰ نفر واکسن کرونا دریافت کردند که ۵۸ نفر دُز اول، ۱۹۶ نفر دُز دوم و ۱۹۶ نفر هم دُز سوم را دریافت کردند.

وی بیان کرد: تاکنون ۵۴۶ هزار و ۳۸۴ نفر دُز اول، ۴۸۷ هزار و ۷۲۵ نفر دُز دوم و ۲۱۴ هزار و ۶۳۳ نفر دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند، دُز یادآور هم به یک هزار و ۶۹۴ نفر تزریق شد.

بانشی با اشاره به موجودی ۲۲۱ هزار و ۲۲۲ دُز واکسن کرونا، عنوان کرد: ۸۵ درصد واکسن تحویلی به استان تزریق شده است.

اردبیل /رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به تزریق ۲ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۹۰۵ دُز واکسن نوبت اول دوم و دوم و سوم در استان اردبیل، نرخ تزریق نوبت اول واکسن کرونا در این استان را ۹۷ درصد جمعیت هدف معادل ۹۵۹ هزار و ۷۹۸ دُز اعلام کرد.

دکتر علی محمدیان اردی نرخ تزریق نوبت دوم را حدود ۸۷ درصد معادل ۸۳۹ هزار و ۷۹۵ دُز ذکر کرد و گفت: این استان در تزریق نوبت اول و دوم واکسن کرونا، در رده استان اول و دوم کشوری قرار دارد.

وی اعلام کرد: دُز سوم واکسن کرونا برای ۳۸۰ هزار و ۳۳۰ نفر از شهروندان استان اردبیل تزریق شده که معادل ۳۷ درصد جمعیت هدف تعیین شده برای دریافت این نوع واکسن است.

محمدیان‌اردی افزود: تزریق دُز سوم واکسن کرونا در پیشگیری از ابتلا و کاهش شدت بیماری بسیار مهم است و مسافران نوروزی بایستی این دُز را تزریق کنند تا هم خود این افراد به ویروس کرونا مبتلا نشوند و هم سبب آلوده شدن دیگران نشوند.

مازندران /معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با ابراز نارضایتی از روند تزریق دز سوم واکسن کرونا در استان ، گفت : بر اساس زمان‌بندی تا ابتدای فروردین امسال می‌بایست حدود ۷۵ درصد از مجموع ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر افراد واجد شرایط نسبت به تزریق این دز تکمیلی اقدام می‌کردند که این رقم در زمان حاضر ۵۹ درصد است.

عباس علیپور به تزریق دز اول واکسن کرونا در بین گروه هدف ۳۵۰ هزار نفری کودکان پنج تا ۱۲ سال در مازندران  اشاره کرد و افزود:در زمان حاضر تنها ۲۸ درصد از این جامعه هدف علیه کرونا واکسینه شدند.

آمارهای جدید وزارت بهداشت/ کرونا پرونده زندگی ۴۹ نفر دیگر را بست

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: درطول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۹ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۰هزار و ۱۵۸ نفر رسید و ۴۰۹ نفر نیز بستری شدند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۷۳۳ نفر رسیده و تا کنون ۶ میلیون ۸۶۸ هزار و ۴۳۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

یک هزار و ۵۵۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز  در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید کرد.

محققان آفریقای جنوبی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است.

سازمان بهداشت جهانی، این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرده است.

کرونا تا کنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و اومیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است. در هفته ۱۰۷ همه‌گیری کرونا در کشور، وضعیت ابتلا در ۳۰ استان کشور روند کاهشی داشته و موارد فوتی در ۱۹ استان افزایش نداشته است.