قزوین-ایرنا- این روزها با وجود افزایش تقاضا برای مصرف مایحتاج عمومی به مناسبت نوروز، آرامش و ثبات خوبی در بازار کالاهای اساسی قزوین حکمفرما شده که ناشی از نظارت مستمر بر واحدهای صنفی و همچنین ذخیره سازی و تامین کافی اقلام بوده و عرضه مستقیم این گونه محصولات نیز رضایت شهروندان را به دنبال داشته است.

به گزارش ایرنا، همه ساله در ایام پایانی سال و نوروز شاهد رشد تقاضا برای مصرف کالاهای اساسی از جمله برنج، مرغ، گوشت، تخم مرغ، شکر و روغن هستیم به همین دلیل برای پیشگیری از رشد بی رویه قیمت ها ناشی از افزایش تقاضا و در کنار این مساله تامین مایحتاج عمومی، نیازمند برنامه ریزی دقیق دست اندرکاران و دستگاه های اجرایی ذیربط است که این مهم امسال در استان قزوین با انسجام و هماهنگی مناسب بین مسوولان قرارگاه امنیت غذایی و ستاد تنظیم بازار به خوبی محقق شد.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا از بازار کالاهای اساسی در قزوین نشان می دهد، اقلام اساسی و پرمصرف شامل برنج، روغن، گوشت قرمز و مرغ و تخم مرغ به وفور در بازار موجود بوده و همچنین عرضه مستقیم این محصولات با نرخ تنظیم بازار نیز به تعدیل قیمت آنها و پیشگیری از رشد غیرمنطقی نرخ این قلم کالاها کمک کرده است.

توزیع میوه تنظیم بازار با نرخ مصوب دولتی در غرفه های منتخب قزوین همچنان ادامه دارد و نقش خوبی در کنترل و تعدیل قیمت میوه در نوروز ایفا کرده و در کنار آن مرغ و برنج با نرخ تنظیم بازاری نیز در فروشگاه های زنجیره ای منتخب در حال عرضه است.

همچنین در ایام پایانی امسال برخلاف سال گذشته که مرغ در فروشگاه های قزوین کم یاب شده بود، شهروندان شاهد وفور و فراوانی این محصول بودند و هیچ التهاب و صفی برای تهیه این قلم کالای اساسی مشاهده نشد.

عرضه تخم مرغ تنظیم بازار نیز با توجه به رشد قیمت این محصول و در راستای تعدیل نرخ این کالای پرمصرف در غرفه های منتخب آغاز شده است.

رضایت شهروندان قزوینی از عرضه مستقیم کالاهای اساسی با نرخ تنظیم بازار

خبرنگار ایرنا برای اطلاع از وضعیت غرفه های عرضه مستقیم کالاهای اساسی و میوه عید و تهیه گزارش میدانی سری به بعضی از این غرفه ها زد.

یکی از غرفه داران عرضه مستقیم میوه تنظیم بازار و کالاهای اساسی واقع در میدان سید حسن نصرالله قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: همچنان در حال عرضه میوه شب عید شامل پرتقال تامسون و سیب زرد و قرمز با نرخ تنظیم بازار به ترتیب کیلویی ۱۰ هزار تومان و ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان هستیم.

او ادامه داد: کیفیت این میوه ها عالی است و نمونه آن را می توانم نشانتان بدهم، به همین دلیل و همچنین قیمت مناسب نسبت به بازار آزاد استقبال مردم برای خرید این میوه ها نسبت به ایام نوروز ۲ سال اخیر بسیار خوب بوده است.

این غرفه دار همچنین با اشاره به عرضه تخم مرغ تنظیم بازار در این غرفه از روز قبل، گفت: نرخ هر شانه تخم مرغ ۴۶ هزار تومان تعیین شده که نسبت به بازار آزاد بسیار مناسب تر است البته هنوز بسیاری از شهروندان از عرضه تنظیم بازاری این محصول اطلاع ندارند و پیش بینی می شود استقبال از خرید این محصول در غرفه های تنظیم بازار بالا باشد.

او همچنین گفت: قرار است خرما و شکر نیز به مناسبت ماه مبارک رمضان با نرخ تنظیم بازار تحویل بگیریم و عرضه کنیم.

یک غرفه دار دیگر عرضه مستقیم میوه تنظیم بازار و کالاهای اساسی در میدان مادر قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: علاوه بر سیب و پرتقال از روز گذشته توزیع تخم مرغ به قیمت هر شانه ۴۳ هزار تومان و خرما هر بسته ۴۶ هزار تومان را آغاز کرده ایم.

او با بیان اینکه نرخ این کالاها نسبت به بازار آزاد بسیار مناسب تر است، گفت: نرخ تخم مرغ را از یکی دوتا از فروشگاه های زنجیره ای جویا شدم که ۵۵ تا ۵۸ هزار تومان بود، پرتقال تامسون در بازار ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان و سیب تا ۳۰ هزار تومان نیز قیمت دارد بنابراین خرید مردم از غرفه های عرضه مستقیم کالاهای اساسی بسیار به صرفه است.

این غرفه دار یک کارتن از تخم مرغ های داخل غرفه را نشان می دهد و می گوید: سایز و اندازه تخم مرغ ها را همان طور که می بینید درشت هستند و هر شانه تقریبا ۲ کیلو و ۱۰۰ گرم وزن دارد.

او ادامه داد: با توجه به قیمت و کیفیت خوب کالاهای عرضه شده، استقبال مردم از خرید مناسب بوده است.

یک آقای جوان که برای تهیه میوه به غرفه عرضه میوه و کالاهای اساسی با نرخ تنظیم بازار مراجعه کرده نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قیمت میوه در این غرفه ها بسیار مناسب بوده و از کیفیت خوبی هم برخوردار است به همین خاطر برای دومین بار تصمیم گرفتیم میوه عید خود را از این مکان ها تهیه کنیم.

وی در خصوص اینکه توزیع کالاهای اساسی و پرمصرف مانند تخم مرغ، شکر و خرما و برنج با نرخ تنظیم بازار در ماه مبارک رمضان انجام می شود نیز گفت: اطلاعی از این موضوع نداشتم اما در صورت انجام این کار خوب به جلوگیری از افزایش قیمت ها در این ماه منجر می شود که شاهد افزایش تقاضا برای مصرف این اقلام هستیم.

یک آقای بازنشسته نیز که از غرفه عرضه مستقیم کالاهای اساسی با نرخ تنظیم بازار یک شانه تخم مرغ خریداری کرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قیمت تخم مرغ در اینجا نسبت به فروشگاه ها و مغازه ها مناسب تر است.

او در خصوص نرخ میوه تنظیم بازار نیز گفت: قیمت و کیفیت میوه های عرضه شده نیز خوب است اما پرتقال به همراه سیب به فروش می رسد و عرضه جداگانه ندارند و چون فقط پرتقال می خواستم فعلا میوه نخریدم.

این شهروند قزوینی در خصوص نقش عرضه مستقیم کالاهای پرمصرف در کنترل قیمت ها نیز گفت: کار بسیار خوبی است و باعث جلوگیری از گرانی مایحتاج عمومی مردم شده و باعث می شود اصناف در بازار آزاد نیز قیمت های خود را بالا نبرند.

وفور کالاهای اساسی در بازار با تامین و ذخیره سازی کافی اقلام مختلف

رضا افلاطونی رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با تمهیدات اندیشیده شده در حوزه کنترل و نظارت بر بازار در کنار ذخیره سازی و تامین کالاهای اساسی به میزان کافی، امسال یکی از آرام ترین بازارهای شب عید را در استان خود تجربه کردیم.

وی با اشاره به افزایش جوجه ریزی در مرغداری های استان در پیش از ایام پایانی سال برای تامین مرغ در شب عید و ایام نوروز در قزوین، گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته مشکلی در تامین و عرضه این محصول مشاهده نشد و در کنار این موضوع برای مدیریت بازار شاهد ذخیره سازی مرغ از سوی شرکت پشتیبانی امور دام نیز بودیم.

این مسوول گفت: قزوین از نخستین استان های کشور بود که اقدام به تامین میوه شب عید با نرخ تنظیم بازار کرد و تعاون روستایی قزوین از حیث فروش این محصول رتبه نخست کشور را به دست آورد و شاهد بودیم میوه ها با نرخ مناسب و کیفیت عالی عرضه شد که مورد استقبال شهروندان قرار گرفت و به تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش نرخ میوه در نوروز کمک کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین به توزیع کالاهای اساسی از سوی استارتاپ ها نیز اشاره کرد و گفت: در کنار عرضه مستقیم میوه شب عید و برخی کالاهای اساسی مانند تخم مرغ با نرخ تنظیم بازار در غرفه های منتخب سطح شهرها وبگاه های بومی فروش برخط نیز با هماهنگی های انجام شده سفارش های شهروندان را گرفته و محصولات مورد نظر را در کمترین زمان ممکن در اختیار آنها قرار می دهند که تحول خوبی در حوزه توزیع و عرضه کالاهای اساسی است.

رسیدگی خارج از نوبت به تخلفات صنفی مربوط به کالاهای اساسی

هوشنگ محمدی مدیرکل تعزیرات حکومتی قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اجرای طرح تشدید نظارت بر اصناف و رسیدگی فوری به تخلفات صنفی در حوزه کالاهای اساسی در ایام نوروز، افزود: با هرگونه تخلفات صنفی مربوط به کالاهای پرمصرف و مایحتاج عمومی مردم با قاطعیت برخورد شده و در همین راستا پرونده هایی که در این زمینه تشکیل می شوند، با قید فوریت مورد رسیدگی قرار می گیرند.

وی اضافه کرد: شهروندان قزوینی در صورت مشاهده تخلفات صنفی به ویژه در حوزه کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی می توانند مراتب را برای رسیدگی فوری از طریق تماس با شماره ۱۲۴ بازرسی سازمان صنعت یا ۱۳۵ تعزیرات اطلاع دهند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قزوین خاطرنشان کرد: گران فروشی، احتکار و عرضه نکردن یا عرضه خارج از شبکه کالاهای اساسی و پرمصرف خط قرمز ماست و بدون هیچ گونه اغماضی با این گونه تخلفات که نظم و ثبات بازار را برهم زده و امنیت روانی جامعه را مخدوش می کند، برخورد می شود.

این مسوول گفت: گشت های مشترک تعزیرات و دستگاه های نظارتی شامل دانشگاه علوم پزشکی، جهاد کشاورزی، دامپزشکی و سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین پلیس امنیت اقتصادی در ۲ نوبت صبح و عصر در ایام نوروز همچنان با قوت ادامه دارد.

انجام بیش از ۲ هزار فقره بازرسی از واحدهای عرضه کالاهای اساسی استان قزوین

نباید از نقش نظارت و بازرسی بازار در پیشگیری و کاهش تخلفات صنفی به ویژه در کالاهای اساسی غافل بود.

مجید رحمانی سرپرست معاونت توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در همین خصوص گفت: در تعطیلات نورووزی امسال تاکنون بیش از ۲ هزار فقره بازرسی نظارتی از عرضه کنندگان کالاهای اساسی و فرآورده های کشاورزی و غذایی در استان قزوین به عمل آمده است.

این مسوول گفت: این بازرسی ها در قالب پیشبرد طرح نظارت و پایش بر تولید و عرضه کالاهای اساسی بخش کشاورزی بوده و از اهداف جدی قرارگاه مشترک امنیت غذایی و کارگروه ستاد تنظیم بازار استان قزوین است.

رحمانی با اشاره به تداوم تشدید بازرسی های نظارتی از بازار در قزوین، اظهار داشت: بازرسی های مستمر در ساعات مختلف روز و شب از اصناف در ایام ماه مبارک رمضان نیز ادامه دارد.

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین یادآور شد: نانوایی ها، میوه فروشی ها، عرضه کنندگان محصولات پروتئینی، ماهی، گوشت و مرغ، فروشندگان آجیل و خشکبار، شیرینی فروشی ها و لبنیات فروشی ها در این طرح مورد بازرسی قرار می گیرند و در صورت مشاهده تخلف بسته به سطح آن تذکر دریافت کرده و یا برای آنها پرونده تشکیل می شود و برای رسیدگی به موارد تخلف به تعزیرات حکومتی ارسال خواهد شد.