مشهد- ایرنا- وزیر جهاد کشاورزی گفت: فقط چهار درصد اراضی کشاورزی سند دارد و باید تا پایان دولت همه این اراضی سنددار شوند.

سیدجواد ساداتی‌نژاد  پنجشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان نیشابور در جمع کشاورزان و دامداران اظهار کرد: یک درصد کشاورزی ما قراردادی است و ۹۹ درصد را کشاورز می خرد تا به امید خدا فروش رود در حالی که در سراسر دنیا این عدد ۴۰ درصد است.

وی گفت: پارسال ۲۵۰ هزار هکتار و سال آینده تا دو میلیون هکتار گندم‌ را وارد کشت قراردادی می کنیم و در شش ماهه دوم‌ سال قبل ۵۲ درصد توزیع نهاده ما بیشتر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این حوزه‌های تولید و فروش و بازار و صادرات و واردات از یکدیگر جدا بود و برای اینکه هم‌تولید کننده و هم‌مصرف کننده را حمایت کنیم پس از ۶۰ سال در دولت سیزدهم بازار و تولید کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد و در حال حاضر از مرزعه تا سفره در اختیار وزارت جهاد است برای همین آرامش در بازار حاکم شده و شاهد مشکلات پیشین و صف های طولانی برای اجناس نیستیم.

وی افزود: در دولت سیزدهم‌ نگاه به کشاورزی ویژه‌ است و  در این حوزه نگاه اقتصادی به کشاورزی داریم و دامداری و کشاورزی یک بنگاه تولیدی است و مانند یک کارخانه باید آن را در نظر گرفت.

وی ادامه داد: وقتی تولید نباشد قیمت نیز مفهومی ندارد؛ قیمت محصول کشاورزی در همه جای دنیا نوسانی است چون‌ محصولات فصلی تولید می شوند و این به منزله گرانی کالا نیست.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: حوزه تولید کننده کشاورزی از قدرت لازم بهره مند نیست و نماد آن که تشکل‌ها است بسیار پراکنده شده و  قدرت کافی ندارد با اینکه در اکثر موارد تعداد زیادی اتحادیه وجود دارد و باید منسجم و قدرتمند شوند.

وی افزود: در دنیا دولت‌ها با اتحادیه مربوطه توافق می کنند و صادرات و واردات را به این بخش می سپارند و بر سر قیمت ها توافق می شود اما متاسفانه هنوز این ساز و کار در کشور ما اجرا نشده است‌.

وی تصریح کرد: حذف ارز ترجیحی یک‌تصمیم اقتصادی است که در تمام ارکان تصمیم‌گیری می شود و از دی ماه که بحث حذف ارز ترجیحی مطرح شد با تمام اتحادیه های کشاورزان‌ و دامداران مذاکره و برای مشکلات آنان چاره اندیشی شد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: معتقد به صادرات هستیم و صادرات را خون اقتصاد می دانیم و اولین مجوز صادرات دام زنده را دادیم و در فاز اول مجوز صادرات ۳۰۰ هزار راس دام مازاد را صادر کردیم ولی در این حوزه مشکلاتی وجود دارد که باید حل کنیم و  یکی از مشکلات ما آمار است که در داده ها و اطلاعات دام ها و حوزه کشاورزی دچار مشکل هستیم‌ و باید آن را حل کنیم تا بازار و تولید را هماهنگ نگه داریم.

مرکز شهرستان  ۴۰۰هزار نفری نیشابور در جغرافیای مرکزی خراسان رضوی در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.