حدود ۲ سال تمام بچهها خانهنشین شده بودند و دل مدرسه برای دانش آموزان تنگ شده بود آنقدر که گاهی بچه ها از کنار آن رد میشدند با حسرت و افسون به آن مینگریستند.
دولت سیزدهم واکسیناسیون عمومی مقابله با واکسن را گسترش داد تا خانوادهها و دانشآموزان به روزهای خوب مدرسه فکر کنند و از خانهنشینی به سمت مدرسه بروند.
حالا پس از ۲۵ ماه، حضوری شدن کلاسهای درس و بازگشایی مدارس پس از وقفه حدود ۲ ساله و مجازی شدن کلاسهای درس به دلیل شیوع کرونا، مدرسه زیباتر شده، انگار جان دوباره گرفته است.
در این خصوص و با بازگشایی کامل مدرسه و آغاز حضوری کلاسهای درس، خبرنگار ایرنا مرکز شهرکرد در گزارشی میدانی به گفتوگو با تعدادی از دانشآموزان و کادر آموزشی مدارس شهر شهرکرد پرداخت.
یکی از دانشآموزان هنرستانهای شهرکرد با ابراز خوشحالی از بازگشایی مدارس و اینکه در جمع همکلاسیهای خود حاضر شده است، گفت: تنها استرس و نگرانی خودمان و خانوادهها برای حضور در مدرسه و کلاس درس تعداد بالای دانشآموزان در کلاس است که با رعایت دستورالعملهای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و باز گذاشتن پنجرهها برای تهویه مناسب این نگرانی نیز کمتر شده است.
مهسا، به رعایت دستورالعملهای بهداشتی در مدارس به عنوان یک امر مهم برای استمرار برگزاری کلاسهای درس حضوری اشاره کرد و گفت: با حضوری شدن کلاسها، آموزش درسهای کارگاهی و عملی راحتتر خواهد شد و شادی و شور و شوق دانشآموزان در جمع همسالان و دیدار با معلمان حس خوبی را برای دانشآموزان تداعی میکند.
وی اظهار داشت: با حضوری شدن کلاسهای درس علاوه بر ایجاد شور و شوق بیشتر برای یادگیری، حضور در جمع دوستان و دیدار با معلمان و کادر مدرسه و برقراری ارتباط چهره به چهره انگیزه دانشآموزان برای درس خواندن را افزایش میدهد.
یکی از دانشآموزان مدرسه باب الحوایج شهرکرد نیز با اشاره به خوشحالی خود و دوستانش برای بازگشایی حضوری مدارس گفت: آموزش حضوری و آموزش چهره به چهره اثرگذاری بیشتری بر یادگیری دارد و تبادل اطلاعات بین معلم و دانشآموز و همه دانشآموزان با همدیگر افزایش پیدا میکند.
محمدی افزود: در آموزش مجازی با مشکلات ارتباط اینترنتی مواجه بودیم و در برخی موارد با توجه به داشتن گوشی و رایانه شخصی برای برقراری ارتباط به موقع با معلم خود با مشکل مواجه بودیم و ارتباط اثرگذار و خوب در حوزه آموزش نداشتیم و میزان یادگیری دانشآموزان کمتر شده بود.
وی اظهار داشت: در آزمون نوبت اول دانشآموزان با توجه به نمراتی که از درسها کسب کردند، مشخص شد که یادگیری کاهش پیدا کرده است.
معاون مدرسه باب الحوایج شهرکرد میگوید: دانشآموزان بعد از چندماه آموزش غیرحضوری و مجازی با ۱۰۰درصد ظرفیت با اشتیاق و علاقهمندی زیادی وارد مدرسه و کلاس درس شدند و این نشاندهنده این است که آموزش حضوری و حضور در جمع همسالان و دوستان برای دانشآموزان مهم است.
خانم محمدیان افزود: برای حضور دانشآموزان در مدارس و کلاسهای درس، تمام دستورالعملها و نکات بهداشتی رعایت شده تا حضور دانشآموزان در مدرسه فراهم شود و در بین دانشآموزان روحیه شادابی و نشاط افزایش پیدا کند و با دریافت آموزش حضوری افت تحصیلی دانشآموزان در روزهای باقیمانده سال جبران شود.
وی به خانوادهها اطمینان داد، که تمام دستورالعملهای بهداشتی در مدارس رعایت میشود و کادر مدرسه مراقبت کامل در حوزه بهداشتی و رعایت دستورالعملهای بهداشتی توسط دانشآموزان را انجام میدهند.
محمدیان از خانوادها و دانشآموزان خواست تا در زمان حضور در مدرسه تمام نکات بهداشتی از جمله زدن ماسک، همراه داشتن ماسک اضافی، مواد ضدعفونی کننده و فاصلهگذاری اجتماعی را رعایت کنند تا آموزش حضوری استمرار داشته باشد.
یکی از معلمان مدرسه باب الحوایج شهرکرد گفت: بازگشایی حضوری مدارس باعث افزایش خوشحالی، خرسندی برای معلمان و دانشآموزان شده تا ارائه آموزش به صورت حضوری و بهتر انجام شود و افت تحصیلی ناشی از مجازی بودن کلاسهای درس جبران شود.
وی اظهار داشت: با حضوری شدن کلاسهای درس تبادل اطلاعات بین معلمان و دانشآموزان و ارتباط دانشآموزان با همدیگر بهتر خواهد شد.
۲۲۰هزار دانشآموز در چهارمحال و بختیاری در کلاس درس حاضر شدند
مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال وبختیاری گفت: همزمان با سراسر کشور روز یکشنبه چهاردهم فروردینماه بیش از ۲۲۰ هزار دانشآموز در استان در سر کلاس درس حاضر شدند.
افشین امیریان افزود: با گذشت بیش از ۲۵ ماه از شیوع ویروس کرونا، در این مدت آموزش و تعلیم و تربیت با همکاری معلمان و دانشآموزان و اولیاء دانشآموزان تعطیل نشد و دانشآموزان با استفاده از بستر فضای مجازی آموزش دیدند.
وی با اشاره به اهمیت آموزش حضوری و چهره به چهره اظهار داشت: آموزش مجازی به نظام تعلیم و تربیت و دانشآموزان ضربه وارد کرد و منجر به افزایش اُفت تحصیلی، توسعه استفاده از فضای ناامن اینترنت برای دانشآموزان، برهم خوردن ساعات خواب و بیداری، کم تحرکی، چاقی و آسیب جدی به روحیه و سلامت روحی، ایجاد خستگی مفرط و تندخویی به دلیل تخلیه نشدن انرژی دانشآموزان، افزایش پرخاشگری در بین آنان شد.
وی گفت: با تصویب ستاد ملی کرونا و فروکش کردن شیوع کرونا فعالیت آموزشی مدارس از روز ۱۴ فروردینماه به صورت حضوری امکانپذیر شد و همه مدارس در ۱۷ منطقه آموزشی استان به صورت صددرصدی پذیرای حضور دانشآموزان شدند.
امیریان از خانوادهها و دانشآموزان خواست تا همکاری لازم را با آموزش و پرورش داشته باشند و با رعایت پروتکلهای بهداشتی دانشآموزان را راهی مدارس کنند.
وی گفت: همزمان با بازگشایی مدارس روند گندزدایی و ضدعفونی کردن مدارس و کلاسهای درس در روزهای تعطیل و بازرسی میدانی از مدارس توسط کارشناسان بهداشت و آموزش و پرورش انجام شد و با رعایت دستورالعملهای بهداشتی، تهویه مناسبت کلاس، ضدعفونی کردن کلاسهای درس و استفاده از ماسک و رعایت فاصلهگذاری اجتماعی امید است که حضور دانشآموزان در مدارس استمرار داشته باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: دانشآموزانی که در مدارس حاضر نشوند غیبت غیرموجه است و معلمان و کارکنانی که غیبت داشته باشند به تخلفات اداری معرفی میشوند.
به گفته وی، استفاده از فضای شاد به عنون یک ابزار کمک آموزشی و مکمل است.
۹۵درصد دانشآموزان ۱۲ سال به بالا دز نخست واکسن کرونا را دریافت کردند
رییس اداره سلامت آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: ۹۵ درصد دانشآموز ۱۲ تا ۱۸ سال این استان دُز اول واکسن کرونا و ۸۵ درصد دُز دوم واکسن را دریافت کردهاند.
بهنام اسماعیلی افزود: به منظور رعایت دستورالعملهای بهداشتی در مدارس استان با همکاری مرکز بهداشت کارشناسان مرکز بهداشت استان و همچنین اداره کل آموزش و پرورش و نواحی و مناطق ۱۷ گانه به صورت دورهای از مدارس بازرسی و نظارت انجام میدهند و در صورت بروز تخلف و یا کاستی در حوزه رعایت دستورالعمل بهداشتی نکات را به مدیران مدارس و مسوولان آموزش و پرورش گوشزد و تذکر خواهند داد.
وی با اشاره به حضور مراقبان سلامت در مدارس استان افزود: علاوه بر نظارت بازرسان، مراقبان سلامت نیز در مدارس نظارت دورهای خواهندداشت.
اسماعیلی به رعایت دستورالعملهای فردی،محیطی، استفاده ار ماسک،تهویه مناسب کلاسهای درس تاکید کرد و گفت: بارعایت این نکات امید است آموزش حضوری دانشآموزان درمدارس استمرار داشته باشد.