مهاباد - ایرنا - سرپرست فرمانداری ویژه میاندوآب گفت: لایروبی و ساماندهی سواحل زرینه‌رود می‌تواند نقشی مهم و اساسی در توسعه و رونق بخشیدن به حوزه گردشگری این شهرستان داشته باشد.

علی پیام روز دوشنبه در جلسه بررسی مشکلات موجود در حوزه سواحل زرینه رود میاندوآب اظهار کرد: عدم زیبایی بصری فعلی زرینه‌رود باعث آزرده خاطر شدن شهروندان شده و لایروبی این رودخانه و توجه به ساماندهی آن علاوه بر ایجاد زیبایی بصری شهری موجب جذب گردشگران نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه لایروبی این رودخانه همچنین منجر به کاهش خسارت‌های ناشی از سیلاب‌های احتمالی در روزهای پربارش نیز خواهد شد، افزود: برداشت مصالح رودخانه ای از زرینه رود باید در چهارچوب قانون و رعایت تمام جوانب انجام گیرد و شهرداری، امور منابع آب و اداره صمت باید نظارت ویژه ای نسبت به حفظ بستر رودخانه ها و دهانه پل ها در راستای کنترل سیل های فصلی داشته باشند.

سرپرست فرمانداری ویژه میاندوآب اضافه کرد: هرچند طی ماه گذشته شاهد اقدامات خوبی در این زمینه بودیم ولی این تغییر هنوز برای مردم ملموس نیست.

بابک قدیمی، شهردار میاندوآب نیز در این جلسه متعهد شد عملیات لایروبی زرینه رود را از روز سه‌شنبه هفته جاری ( ۱۶ فروردین ) آغاز کند. 

به گزارش ایرنا، طرح مطالعاتی ساحل‌سازی زرینه‌رود از سال ۱۳۹۲ شروع شده ولی پس از مدتی متوقف شد؛ عملیات اجرایی این طرح دوباره از سال ۱۳۹۷ در سه فاز به طول ۳.۶ کیلومتر از مقابل بیمارستان حضرت فاطمه(س) تا کوی امام علی (ع) شروع شد و پس از مدتی فعالیت پیمانکاران، دوباره متوقف شد.

میاندوآب دارای سه رودخانه قوروچای، سیمینه‌رود و زرینه‌رود است که از داخل و حاشیه این شهر عبور می‌کند.

سیمینه‌رود یکی از رودهای مهم آذربایجان‌غربی است که از کوهستان های بوکان، سقز، بانه و شمال عراق سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از شهرهای بوکان و میاندوآب به دریاچه ارومیه می‌ریزد و زرینه‌رود نیز به طول ۲۳۰ کیلومتر طولانی‌ترین رودخانه‌های آذربایجان غربی است که در طول مسیر خود از شاهین دژ و میاندوآب عبور کرده و به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

رودخانه قوروچای نیز پس از گذر از روستاهای واقع شده در جنوب شرقی بخش باروق به رودخانه زرینه‌رود میاندوآب می‌ریزد.

میاندوآب در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.