تهران- ایرنا- دستور وزیر ورزش و جوانان در راستای بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌های موجود در راه آماده‌سازی تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی مطرح شد که به نظر می رسد برخی از مسائل و مولفه‌ها مغفول باقی مانده که باید به آن‌ها نیز توجه شود. باتوجه به زمان باقی مانده تا جام‌جهانی، فرصتی برای جبران نیست.

به گزارش ایرنا، دستور سیدحمید سجادی با هدف بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود و تعامل با دستگاه دیپلماسی کشور از جمله اقدامات خوبی است که از سوی وزارت ورزش و جوانان صورت گرفت اما موانع و مشکلاتی وجود دارد که به نظر می‌رسد از چشم مسئولان امر دور مانده و با توجه به فرصت اندکی که تا آغاز جام‌جهانی داریم، شاید خیلی ساده انگارانه باشد که بخواهیم این موانع و مشکلات را از سر راه برداریم چه برسد به اینکه از صعود به مرحله بعدی این رقابت‌ها سخن بگوییم، هر چند در ناامیدی بسی امید است. 

از تیم‌های جام‌جهانی عقب مانده‌ایم

یکی از مسایلی که بی‌شک باید مد نظر باشد به بحث آماده‌سازی تیم ملی برای حضوری مقتدرانه در جام‌جهانی باز می‌گردد. با توجه به این که تیم ملی فوتبال ایران خیلی زودتر از سایر تیم‌ها جواز حضور در جام‌جهانی را کسب کرد می‌بایست این دستور و رایزنی در همان زمان اجرایی می‌شد تا فرصت را از دست ندهیم چرا که در دنیای حرفه‌ای فوتبال یک اصل وجود دارد و آن برنامه‌ریزی است و بدون شک تیم های مدعی، صاحب نام و دارای کلاس و سبک جهانی از مدت ها قبل تیم‌های مد نظر خود را برای بازی‌های تدارکاتی انتخاب و رایزنی‌های خود را نیز انجام داده اند. 

در بدترین حالت این تیم ها بیشتر تدارکات خود را برنامه‌ریزی کرده‌اند و اگر بخش کمی هم مانده باشد به مشخص شدن تیم های همگروهی آنها باز می‌گردد. این که با چه تیم‌هایی و بر اساس چه سبکی باید در جام‌جهانی به میدان بروند. اما بازی ما با تیم فوتبال کره نشان داد مشکلات و معضلات بسیاری در کار است و باید دید آیا کادر فنی این مجال را خواهد داشت تا در زمان باقی مانده این مساله را حل و فصل نماید.

فیفا دی هایی که دیگر وجود ندارد

تیم‌های راه یافته به جام‌جهانی و تیم‌های مدعی و صاحب سبک در فیفا دی ها ایام شلوغی دارند و اگر بخواهیم دلخوش به این باشیم که در این برهه زمانی فرصتی برای رایزنی در این روزها وجود دارد، خیلی ساده انگارانه است. البته تیم هایی هستند که در این ایام حسابی سرشان خلوت است اما به درد ما و راهی که در جام جهانی می خواهیم طی کنیم، نمی خورد. 

حتی ایتالیایی که از جام جهانی دور ماند هم روز خالی در فیفا دی ها ندارد و باید پرسید در صورت استفاده از تمام ظرفیت های موجود ورزش ایران و دیپلماسی کشور چه اقدام لازمی در این خصوص می توان انجام داد؟ 

شانس ایران و شبیه سازی بازی های جام جهانی

البته اوضاع همیشه هم بد نیست. یکی از اتفاقات خوبی که برای ایران در قرعه کشی جام جهانی افتاد این است که ما باید با سه تیم که سبک مشابه ای را در زمین اجرا می کنند، بازی کنیم و این اتفاق خوبی است چرا که دیگر نیاز داریم در هر بازی خودمان را برای یک سبک خاص آماده کنیم.

تیم هایی مثل انگلیس، آمریکا یا تیم راه یافته پلی آف اروپا یک سبک مشابه را در دستور کار خود دارند. بازی بلند، ارسال از جناحین و بهره مندی از بازی مستقیم از جمله فاکتورهای اصلی همگروه های ایران است و این کار را ما و کادر فنی را راحت تر می کند. در حال حاضر کادر فنی تیم ملی باید به دنبال آن باشد تا تیم هایی را برای بازی های تدارکاتی انتخاب کند که همین شیوه بازی را دستور کار خود دارند و باید دید آیا چنین تیمی که در فیفادی ها خالی باشد وجود دارد؟ مساله ای که به نظر می رسد شدنی نیست و باید پیش از این ها برای آن برنامه ریزی و تدارک دیده می شد. 

اسکو می ماند یا می رود؟ 

یکی دیگر از مشکلاتی که این روزها مطرح است به موضوع ادامه همکاری دراگان اسکوچیچ با تیم ملی فوتبال ایران باز می گردد. از ساختمان سئول شنیده می شود همان افرادی که عزیزی خادم را به صورت موقت برکنار کرده اند این روزها در مورد ماندن یا رفتن عزیزی خادم دچار تعلل و مشکل شده اند. این که او می ماند یا می رود به نظر و تصمیم من و شما باز نمی گردد اما صحبت این است اگر قرار است اسکوچیچ بماند هر چه زودتر تمهیدات لازم را برای آماده سازی تیم ملی در نظر بگیریم و اگر قرار به رفتن سرمربی تیم ملی فوتبال ایران است باید در کوتاهترین زمان ممکن فردی بهتر از او جایگزین وی شود.

فدراسیون فوتبال در مهمترین ایام خود سردرگم است

برکناری رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان در زمانی رقم خورد که تیم ملی صعودش به جام جهانی را قطعی کرده بود و همه فوتبالی ها در شور و شعف بودند اما اقدام اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در برکناری عزیزی خادم و انتخاب میرشاد ماجدی بعد از نشستی چندساعته به عنوان سرپرست این فدراسیون حکایت از آن داشت که چند دستگی در بین فوتبالی ها وجود دارد. البته این که یک فوتبالی فعلا سکان دار این فدارسیون است را باید به فال نیک گرفت چرا ماجدی محدودیت ها و ظرفیت های این رشته را به خوبی می شناسد و می داند چه روزهای سرنوشت سازی پیش روی فوتبال ایران است. 

۸ ماه زمان داریم اما لیگ را هم باید مدنظر قرار داد

تیم ملی فوتبال ایران تا آغاز جام جهانی حدود ۸ ماه زمان دارد اما نمی تواند از تمام روزهای پیش رو بهره ببرد چرا که بازیکنان دعوت شده به تیم ملی فوتبال ایران درگیر لیگ داخلی هستند و قبل از آغاز جام جهانی سوت رقابت های فصل بعد دمیده می شود. با این شرایط سرمربی تیم ملی فوتبال ایران همه روزهای پیش رو را در اختیار ندارد و باید پرسید در چنین شرایطی کادر فنی چه برنامه ای را برای آماده سازی این تیم در راه جام جهانی مد نظر خواهد داشت.

نکته دیگر به بحث آماده سازی روحی، روانی بازیکنان و دور ماندن آنها از خطر مصدومیت باز می گردد. این که ساختار دفاعی ما ایرادهایی دارد که باید در زمان باقی مانده حل شود و برخی از مسایل فنی دیگر که بی شک کادر فنی تیم ملی به آن واقف هستند از دیگر مباحث قابل تامل در این میان است که امیدواریم در مدت زمان باقی مانده تا آغاز رقابت های جام جهانی به آن توجه شود. 

صعود از گروه ایران از امید تا آرزو

برخی از کارشناسان تیم کنونی را بهترین تیم تاریخ فوتبال ایران می دانند و با توجه به حضور لژیونرهایی که در سطح اول فوتبال جهان داریم صعود از این گروه را امری عادی می انگارند، هر چند منکر توانایی بازیکنان کشورمان نیستیم اما باید به این مساله واقف بود که شانس تیم ملی فوتبال ایران نسبت به انگلیس، آمریکا و حتی تیم پلی‌آف اروپا به مراتب کمتر است. انگلیس نایب قهرمان یورو ۲۰۲۰ و تیم چهارم جام جهانی ۲۰۱۸ است، تیمی که تا دلتان بخواهد بازیکن خوب و با تجربه دارد، آمریکا نیز نفراتی را به خدمت گرفته که در لیگ های معتبر جهان به میدان می روند. از دروازه‌بان دوم منچسترسیتی گرفته تا هافبک یوونتوس و در این میان باید به ستاره هایی از جمله بازیکن خط میانی لایپزیش، وینگر چلسی، مدافع کناری بارسلونا و ... هم اشاره کرد. این را هم نباید فراموش کنیم که این تیم آمریکا با آن تیمی که در سال های قبل به مصافش رفته ایم تفاوت های چشمگیری دارد.