به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش ایرنا، کارشناسان نظام تعلیم و تربیت کشور با توجه به ضرورت پرورش نیروی انسانی برای حضور در ابعاد مختلف جامعه، سند تحول بنیادین را به عنوان نقشه راه تدوین کردند.
براساس محتوا و متن این سند، پرورش دانش آموزان در ۶ ساحت تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تربیت اقتصادی و حرفهای، تربیت علمی و فناوری، تربیت اجتماعی و سیاسی، تربیت زیستی و بدنی و تربیت زیباییشناختی و هنری می تواند انسان و در نهایت جامعه را برای رسیدن به کمال مطلوب هدایت کند.
عدهای از کارشناسان نظام تعلیم و تربیت پس از تنظیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مشخص شدن این ساحتهای ۶ گانه با انتقاد به نظام آموزشی آموزش محور، دانشآموزان را به انجام کارهای گروهی و خارج از کتاب درسی ترغیب می کنند.
آنها معتقدند که باید برای دانش آموزان زمانی قائل شد که بتوانند به جز فراگیری مطالب کتاب درسی در سایر ابعاد اجتماعی، اعتقادی، اقتصادی، سیاسی ، زیستی و زیباشناختی هم پرورش یابند و به نوعی زندگی در اجتماع را در تشکل و سایر برنامه های غیر درسی تمرین کنند.
در همین خصوص حسین تاریخی در گفت و گو با ایرنا درباره محصورشدن تربیت دانش آموزان درکتاب های درسی گفت: سبد برنامه هایی که در کنار کتاب های درسی درمحیط مدرسه می تواند قرار گیرد، باید به شدت تقویت شود.
وی ادامه داد: سبد برنامه درسی باید در حوزه های اوقات فراغت، حرفه و مهارت آموزی و مسائل معرفتی متنوع باشد، تلقی اینکه مسیر انتقال محتوا به دانش آموز فقط از طریق کتاب درسی صورت می گیرد، در واقع یک اشتباه است.
دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان خاطرنشان کرد: اتحادیه در این راستا تجربه برگزاری مدرسه انقلاب را دارد که در واقع جشنواره ای برای روایت گری رویدادهای انقلاب است که دانش آموزان ۲ هفته درگیر این فعالیت ها می شوند.
تاریخی یادآورشد: قالب برنامه مدرسه انقلاب شکل فرهنگی دارد و دانش آموزان در این برنامه ها بیشترین ارتباط را با مفاهیم انقلاب اسلامی برقرار می کنند. در واقع دانش آموزان وقتی مجبور شوند که برگزارکننده یک برنامه باشند، مجبور می شوند که به محتوا مسلط شوند.
وی افزود: محتوای دریافتی دانش آموزان نباید تنها در حافظه داخلی آنها باشد تا بخواهند فقط اطلاعات را در برگه امتحانی مکتوب کنند، دانش آموزان باید در میدانی قرار گیرند که محتوای دریافت شده را بتوانند برای دیگران ارائه کنند.
دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان یادآورشد: اتفاقاتی که برای دانش آموزان منتقل کننده احساس مثبت به خود است، باید تقویت شود.
تاریخی عنوان کرد: با نگاه به تجارب سایر کشورها متوجه می شویم که نباید نسبت به متون کتاب درسی با چنین جدیت و سختگیری برخورد کرد.
تدوین ۴۰کتاب در حوزه بیانیه گام دوم انقلاب با ادبیات دانش آموزی
وی همچنین درباره اقدامات اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در شناخت بیشتر دانش آموزان از بیانیه گام دوم انقلاب اظهار داشت: اتحادیه ۴۰ جلد کتاب در حوزه بیانیه گام دوم انقلاب با زبان دانش آموزی متناسب با نیازهای دانش آموزان درمواجهه با متن بیانیه گام دوم منتشر کرده است.
دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان افزود: این کتابها ترکیبی از متن، تصویر و صوت است که همه در یک کتابچه با ادبیات دانش آموزی جمع آوری شده است.
تاریخی ادامه داد: درواقع مفاهیم پیچیده در بیانیه گام دوم انقلاب با ادبیات دانش آموزی نوشته شد.