تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸

اهواز - ایرنا - یک متخصص تغذیه اصول و روش‌های صحیح تغذیه در ماه مبارک رمضان را تشریح کرد.

دکتر سید احمد حسینی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: اصول ثابت تغذیه سالم باید در تمام شرایط رعایت شود درغیراین صورت از نظر تناسب و تعادل مشکلاتی از جمله چاقی و لاغری و یا بیماری ایجاد می‌شود.

وی به سه اصل تعادل، تناسب و تنوع افزود: تعادل درمصرف مواد غذایی نخستین و مهمترین اصل است به گونه‌ای که اعتدال در مصرف مواد غذایی از گروه‌های مختلف برقرار شود، تناسب در استفاده از گروه‌های مختلف غذایی به نسبت مشخص و کافی بر مبنای شرایط بدنی و تنوع باید لحاظ شود.

حسینی ادامه داد: درماه مبارک رمضان بهتراست از همه گروه‌های غذایی شامل نان و غلات، سبزی و میوه‌، فرآورده‌های پروتیینی و گوشت و لبنیات استفاده شود و گروه روغن‌ها و مغزهای آجیل نیز به عنوان گروه فرعی مورد توجه باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: به منظور تامین انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی، دریافت کافی پروتیین، کربوهیدرات و چربی باید از همه گروه‌های غذایی به اندازه کافی استفاده شود.

وی بیان کرد: وعده‌های غذایی در ماه رمضان به سحری و افطاری و شام تقسیم می‌شود و در وعده سحری با توجه به میزان فعالیت فرد باید غذای مناسب انتخاب شود.

حسینی اضافه کرد: افرادی که در طول روز فعالیت سنگین تری دارند وعده سحری آنها باید از مواد غذایی مقوی‌تری مانند پلو و خورش باشد تا انرژی کافی در طول روز تامین شود.

این متخصص تغذیه گفت: بهتر است وعده افطاری را با مایعات ولرم، چای کم شیرین و ولرم یا شیر ولرم همراه با خرما شروع کنیم و به فاصله ۱۰ دقیقه پس از یک وعده غذایی سبک مانند شیربرنج حلیم یا فرنی استفاده شود.

وی ادامه داد: به فاصله یک تا ۲ ساعت پس از وعده افطاری، وعده شام مصرف شود و می‌توان از انواع وعده‌های کوچک همراه با سبزی استفاده کرد.

حسینی به مصرف مایعات کافی و سبزی سالم در هرسه وعده و پرهیز از صرف غذاهای پرچرب، سرخ کرده، نمک دار و بسیار شیرین توصیه کرد.