تهران - ایرنا - رییس جهاد دانشگاهی امروز(دوشنبه) و در حاشیه دیدار وزیر کشور از پروژه قطار ملی مترو توسط این نهاد اظهار داشت: آمادگی برای تولید قطارهای پرسرعت بین شهری با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت را داریم.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، حمیدرضا طیبی افزود: سرعت عمومی قطارهای پرسرعت بین شهری در جهان  ۳۰۰ کیلومتر در ساعت است، البته ریل‌های موجود در کشور توان ۲۰۰ کیلومتر سرعت را دارند که می‌توان پروژه را با همین سرعت آغاز کرد.

وی اضافه کرد: آمادگی داریم تا حداکثر ظرف ۱۸ ماه یک رام قطار سه واگنه را با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت بسازیم.

رییس جهاد دانشگاهی عنوان کرد: با توجه به اینکه  صنعت ریلی، مترو و قطار شهری و بین‌شهری به‌سرعت در کشور در حال‌توسعه بود، تصمیم گرفتیم بر روی پیشرفته‌ترین بخش این صنعت ( سیستم رانش) که می‌دانستیم دیگران نمی‌توانند به آن ورود کنند، فعالیتمان را آغاز کردیم.

طیبی ادامه داد: در زمان تصویب برنامه ششم با پیشنهاد جهاد دانشگاهی در زمینه تولید قطار ملی با ۸۵ درصد بومی‌سازی و ساخت آب‌شیرین‌کن‌ها با ۷۰ درصد تولید داخلی موادی را در این برنامه به تصویب مجلس شورای اسلامی رساندیم که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و حمایت جهاددانشگاهی و تأمین منابع این پروژه تعریف شد.

وی با بیان اینکه در این پروژه یک رام قطار هفت واگنه مترو ساخته شد، گفت: بدنه قطار توسط واگن سازی تهران، سیستم رانش توسط جهاددانشگاهی و سایر بخش‌ها توسط دیگر شرکت‌های ایرانی ساخته شد و حداکثر طی ۱۸ ماه توانستیم آن را به بهره‌برداری برسانیم که هم‌اکنون در حال انجام آزمایش ها و استانداردهای حرکت آن هستیم که امیدواریم در خرادماه آماده مسافر گیری شود.

وزیر کشور امروز (دوشنبه) با حضور در شرکت واگن سازی تهران از پروژه فناورانه تولید قطار ملی بازدید کرد و آزمایش سرعت این قطار که سیستم رانش آن به دست مهندسان و فناوران جهادی طراحی و تولید شده است، با حضور وی انجام گرفت. 

سردار احمد وحیدی در بازدید از پروژه قطار ملی مترو بابیان اینکه جهاددانشگاهی به‌عنوان یک‌نهاد ممتاز در حوزه‌های مختلف دانش‌بنیان حضور دارد گفت: فعالیت‌های این نهاد در تولید قطار ملی یکی از مهم‌ترین صحنه‌های حضور آن در خودکفایی کشور است که آثار درازمدتی به دنبال خواهد داشت.

وی در حاشیه این بازدید با بیان اینکه خودکفایی در تولیدات حوزه مترو از موضوعات مهم کشور به شمار می‌رود افزود: در پروژه تولید قطار ملی فعالیت خوبی توسط جهاددانشگاهی، شرکت واگن سازی تهران و همکاری بین بخشی با سایر تولیدکنندگان داخلی انجام‌گرفته است.

وحیدی به نقش ممتاز جهاددانشگاهی در حوزه‌های تولید فناوری‌های موردنیاز و دانش‌بنیان اشاره کرد و بابیان اینکه این نهاد در حوزه‌های مختلفی حضور دارد و دستاوردهای آن به این پروژه خلاصه نمی‌شود گفت: اما تولید قطار ملی یکی از مهم‌ترین صحنه‌های حضور جهاددانشگاهی به شمار می‌رود که می‌تواند نقش بسیاری در خودکفایی کشور داشته باشد.

وزیر کشور همچنین درباره تجاری‌سازی و عقد قرارداد پروژه قطار ملی اظهار داشت: یکی از خوبی‌های پروژه تولید قطار ملی آن است که آماده سازی آن در شرکت واگن سازی تهران در حال انجام است، شرکتی که شهرداری تهران یکی از سهام داران اصلی آن بوده و می‌تواند بهره‌برداری لازم را از قطارهای تولیدی داشته باشد.

وی افزود: در همین رابطه یک قرارداد تامین  ۱۰۵ واگن قطار ملی به امضا رسیده که منابع آن در حال تأمین است.

وزیر کشور اظهار امیدواری کرد در سالی که از جانب رهبر معظم انقلاب تحت عنوان تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین نام‌گذاری شده است، یک کار فناورانه داخلی توسط جوانان این مرزوبوم در حوزه مترو به سرانجام رسد.