برای هر پمپ روتو دینامیکی، با افزایش ویسکوزیته، عملکرد پمپ به دلیل افزایش اصطکاک کاهش می یابد. اما در مورد پمپ های دنده ای، اثر برعکس است. افزایش ویسکوزیته منجر به راندمان حجمی بالاتر می شود؛ زیرا مایعات چسبناک فضای خالی پمپ را پر می کنند.
در این مطلب سعی داریم تا شما را با نکاتی آشنا کنیم که در هنگام خرید پمپ دنده ای از هیدرولیک نادری به شما کمک می کند پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
۱ - پمپ دنده ای خارجی و داخلی
هر دو پمپ دنده ای داخلی و خارجی دارای اصول پمپاژ مشابهی هستند، اما تفاوت هایی در طراحی و ساخت وجود دارد. سیال در داخل دندانه های پمپ دنده حبس شده و به سمت تخلیه فشار بالا رانده می شود.
پمپ های دنده ای داخلی معمولا دارای قابلیت مکش بهتری نسبت به طراحی های دنده خارجی هستند و برای سیالات با ویسکوزیته بالا مناسب هستند. اگر چه محدوده عملکرد مفیدی از ۱ (cP) تا بیش از ۱ میلیون cP دارند.
۲ - پاکسازی ها در پمپ دنده ای
از آنجایی که سیال نمی تواند در مسیری که از طریق آن حرکت کرده و یا بین دندانه های دنده درگیر شده (آن ها آب بندی ایجاد می کنند) به عقب برگردد، باید از درگاه خروجی خارج شود.
با این حال، در صورتی که قطعات فلزی به یکدیگر ساییده شوند، مقداری شکاف، فاصله بین قطعات فلزی مورد نیاز است. مقداری مایع از فاصله کناری چرخ دنده ها به محفظه، فاصله محیطی چرخ دنده و سوراخ در بدنه و فاصله دنده به دنده نفوذ می کند.
در پمپ دنده ای درجه لغزش به این فاصله ها، فشار توسعه یافته و ویسکوزیته مایع بستگی دارد. هر چه ویسکوزیته کمتر باشد، لغزش بیشتر است.
این شکاف باید کوچک باشد که معمولا حدود ۰.۰۰۰۵ اینچ است تا افزایش فشار در سراسر پمپ حفظ شود. برخی از متغیرهای ضروری برای کاربران برای اندازه گیری و انتخاب پمپ دنده وجود دارد.
۳ - فشار و نرخ جریان در پمپ دنده ای
نرخ جریان مقدار سیال در حال حرکت در واحد زمان است و فشار به عنوان انرژی برای حرکت آن سیال در برابر مقاومت اصطکاکی و گرانش عمل می کند. فشار و دبی دو پارامتر اصلی هستند که انتخاب صحیح پمپ و تغییرات لازم را نشان می دهند.
برخلاف پمپ های گریز از مرکز، در پمپ های دنده ای یا هر پمپ جابجایی مثبت دیگر، دبی با سرعت پمپ نسبت مستقیم دارد. هر چرخش مقدار ثابتی مایع را تحویل می دهد.
نرخ جریان، سرعتی را که پمپ دنده ای باید کار کند را نشان می دهد جریان واقعی، با این حال، کمتر از مقدار تئوری خواهد بود، زیرا مقداری لغزش در خلالها رخ میدهد. راندمان حجمی پمپ دنده ای در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد باقی می ماند. این بدان معناست که ۱۰ تا ۲۰ درصد سیال به درگاه ورودی باز می گردد.
فشار دیفرانسیل یکی دیگر از عوامل کلیدی برای هر روش انتخاب پمپ دنده ای است. همانطور که نرخ جریان باقی می ماند، صرف نظر از فشار، چیزی به نام هد خاموش در پمپ های دنده ای وجود ندارد. اگر سیستم نیاز به فشار بیشتری از پمپ های دنده ای داشته باشد، این به سادگی گشتاور بیشتری را روی اجزای پمپ دنده ای اضافه می کند.
۴ - ویسکوزیته
همانطور که قبلا ذکر شد، پمپ دنده ای اغلب برای پمپاژ سیال با ویسکوز بالا انتخاب می شود.
درک این نکته مهم است که وقتی سطح ویسکوزیته بالاتر می رود، چه تغییراتی برای ایجاد در داخل پمپ لازم است.
- فاصله ها: هیچ رابطه مستقیمی بین ویسکوزیته و فاصله وجود ندارد و در نهایت به مدل و اندازه پمپ بستگی دارد. کاربر نهایی ممکن است برای بهترین مجوز برای برنامه خاص با سازنده مشورت کند.
- سرعت پمپ: سازندگان پمپ حداکثر سرعت پمپ را برای ویسکوزیته های مختلف توصیه کرده اند.
- اسب بخار و گشتاور: علاوه بر قدرت مورد نیاز پمپ برای ارائه جریان و سرعت معین، برای جبران تلفات اصطکاک در پمپ به دلیل ویسکوزیته سیال، توان اضافی مورد نیاز خواهد بود.
۵ - دمای مایع
باید توجه ویژه ای به ساخت پمپ در شرایط دمایی شدید داده شود. دمای بالا ممکن است به واشرهای مخصوص، مواد بستهبندی و مقادیر متفاوتی از فاصلههای اضافی اعمال شده در قسمتهای داخلی پمپ نیاز داشته باشد تا از خراشیدگی و سایر خرابیهای مکانیکی جلوگیری شود.
در این مقاله سعی می کردیم به مهم ترین معیارهای انتخاب پمپ دنده ای بپردازیم. اما اگر شما عزیزان نیاز به اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید از سایت hydkala.com بازدید کنید و برای راهنمایی خرید پمپ دنده ای با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
*** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.