به گزارش ایرنا، گردشگران با سفر به اماکن تفریحی و تاریخی، گردش مالی وسیعی را با خود به آن مناطق میآورند و جوامع محلی نیز به طرق مختلف اعم از فروش محصولات محلی یا فراهم کردن اقامتگاهها از حضور این افراد منتفع میشوند.
صنعت گردشگری هرچند طی ۲ سال اخیر به علت شیوع گسترده و جهان شمول سویههای گوناگون ویروس کرونا مختل شد اما در ماههای گذشته با فروکش کردن نسبی این ویروس، گردشگری نیز نسبت به ماههای اول شیوع از وضعیت مطلوبتری برخودار شده است.
ایلام به عنوان استانی چهارفصل با بهرهمندی از آثار تاریخی متنوع، اماکن مذهبی و مناطق طبیعی و تفریحی به عنوان یک استان بکر و ناشناخته همواره مقصد گردشگرانی است که علاقمند به دیدن استانهای کمتر شناخته شده از لحاظ گردشگری هستند.
سال گذشته عزتالله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر به استان ایلام از ایجاد تورهای گردشگری به مقصد استانهای کمتر شناخته شده برای گردشگری خبر داد که ایلام نیز در این سبد قرار میگیرد.
امسال بعد از ۲ سال وقفه، باری دیگر گردشگری و سفرهای نوروزی در کشور آغاز شد و تعدادی از مسافران نوروزی غیربومی در قالب مسافرت خانوادگی یا تورهای گردشگری، ایلام را به عنوان مقصد مسافرت خود انتخاب کردند.
به اذعان مسوولان ستاد اجرایی خدمات سفرهای نوروزی آمار مسافران امسال نسبت به نوروز ۹۸ افزایش داشته و به گفته حسن بهرامنیا استاندار ایلام گردشگری نوروزی استان ایلام در عید سال جاری ۳۰ درصد نسبت به سال ۹۸ و پیش از شیوع کرونا افزایش نشان داده است.
بدون شک افزایش تعداد مسافران و سفرهای نوروزی بهره و سودآوری بالایی را برای استان به ارمغان آورده و همه صنوف و حرفهها مانند رانندگان حمل و نقل برون و دورن شهری، پمپهای بنزین، فروشگاهها و مغازهها، مکانیکی، رستوران و هتلداران و سایر صنوف از حضور این افراد در استان منعفت و درآمد کسب کردهاند.
امسال دبیرخانه ستاد خدمات سفرهای نوروزی استان به ریاست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اقدام به برگزاری نمایشگاههای صنایع دستی و سوغات محلی کرد که حضور گردشگران در این نمایشگاهها، باعث رونق مجدد صنایع دستی و سوغات محلی در استان شد و صاحبان غرفهها در مدت زمان ۱۳ روز توانستند حجم عمدهای از محصولات عرصه شده خود در این نمایشگاهها را به مهمانان نوروزی بفروشند.
امسال ۸۸ غرفه و ۹ تخته سیاه چادر از ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ در شهرستانهای ایلام، سیروان، چرداول، بدره، درهشهر، دهلران، آبدانان و مهران در قالب عرضه ۳۲ محصول بومی استان دایر شد که فروش محصولات سنتی استان به گردشگران موجی از خرسندی و شعف را در بین صاحبان این غرفهها ایجاد کرد.
صحبتهای غرفهداران نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی ایلام حاکی از رضایتمندی این افراد از درآمد مطلوبی بود که در این مدت کوتاه از محل فروش محصولات خود کسب کردند به گونهای که فروش آنها در این ۱۳ روز با فروش در طی چند ماه و حتی یکسال برابری میکرد.
بنا به گفته مسوولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی غرفهداران نمایشگاههای صنایع دستی و سوغات محلی استان ایلام به فروش چشمگیر بیش از یک میلیارد تومانی در مدت زمان کوتاه یاد شده دست یافتند.
خروج صنایع دستی ایلام از رکود ۲ ساله با حضور گردشگران نوروزی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام در این باره گفت: غرفهداران نمایشگاههای صنایعدستی و سوغات محلی استان یک میلیارد و ۴۲۱ میلیون تومان فروش محصولات در ایام نوروز داشتند که بیشترین فروش محصول برای نمایشگاه ایلام با ۳۲ غرفه و با ۸۶۰ میلیون تومان و کمترین میزان فروش برای بدره با پنج غرفه و ۳۰ میلیون تومان بود.
عبدالمالک شنبهزاده افزود: گردشگران در ابعاد مختلفی چون اجتماعی، شور و نشاط عمومی، تقویت فرهنگ، اقتصاد و درآمدزایی برای جوامع محلی تاثیر شگرف و غیرقابل انکاری دارند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در عید نوروز سال جاری که بعد از ۲ سال گردشگری رونق گرفت استان ایلام دچار یک دگردیسی و تکاپوی حاصل از حضور گردشگران نوروزی شد.
شنبهزاده یادآور شد: گردشگری صنعتی است که برخلاف بسیاری از صنایع تمامی طیفهای سنی از افراد کهنسال تا یک نوزاد را در برمیگیرد و همین گستردگی سنی باعث شده است که این صنعت متمایز از دیگر صنعتها سرشار از درآمدزایی باشد.
وی اضافه کرد: یکی از جلوههای خاص گردشگری در عید نوروز امسال استان ایلام، حضور تورهای گردشگری ویژه زنان بود که در قالب این تورها زنان گردشگر به صورت مستقل به بازدید از اماکن گردشگری استان آمدند و این نشان از رشد صنعت گردشگری دارد.
شنبهزاده تاکید کرد: حضور گردشکران در نمایشگاههای صنایع دستی و سوغات محلی و خرید آنها از غرفهداران باعث رونق این هنر- صنعت بعد از ۲ سال رکود شد و همه صنعتگران هنرمند حاضر در این غرفهها به سود و درآمد دست یافتند.
تقویت زیرساختهای گردشگری سرمایهگذاری است نه هزینه
به گفته وی گردشگری به عنوان یک صنعت سبز و کم هزینه میتواند بین هشت تا ۱۰ شغل را در بین جوامع محلی ایجاد کند و باعث تحرک و پویایی اجتماعی و اقتصادی همراه با سودآوری برای تمامی قسمتهای جامعه حتی روستاهای دورافتاده شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام افزود: اما رشد و شکوفایی گردشگری نیازمند ایجاد و تقویت زیرساختهای فرهنگی و عمرانی است که برای حضور بیشتر گردشگران باید زیرساختهایی عمرانی چون فرودگاه، راهآهن، مسیرهای دسترسی، مراکز خرید مدرن، بازارچههای مرزی، واحدهای اقامتی و مجتمعهای گردشگری و رفاهی استاندارد شکل بگیرد.
وی در مورد زیرساختهای فرهنگی هم توضیح داد: باید جوامع محلی نوع برخورد با گردشگران را فرا بگیرند چرا که این جوامع بومی معرف آداب و فرهنگ استان خود در بین گردشگران هستند که با نوع برخورد خود میتوانند در جلب نظر یا دفع یک گردشگر و حتی جذب سرمایهگذار دخیل باشند.
شنبهزاده با بیان اینکه همه دستگاهها در مورد توسعه صنعت گردشگری دخیل هستند، تاکید کرد: کارشناسان مجرب حوزه گردشگری استان و مرکز در صورت رغبت دستگاههای مختلف عضو ستاد خدمات سفرهای نوروزی برای جوامع هدف زیرمجموعه این دستگاهها کارگاههای آموزشی و مهارتی شیوه برخورد با گردشگران برگزار میکنند.
وی توضیح داد: به عنوان مثال کارگاههای آموزشی برای زیربخش های شهرداری در حوزه حمل و نقل شهری و فضای سبز، صنوف مختلف سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف، دانشگاه علوم پزشکی، رستورانها و هتلداران، اقامتگاههای بومگردی و سایر مشاغل مرتبط به گردشگران برگزار میشود.
وی افزود: در این مدت کوتاه تعطیلات نوروزی ظرفیتها و پتانسیلهای بکر تاریخی، طبیعی و مذهبی ایلام باعث شد که چهار نفر برای سرمایهگذاری در حوزه گردشگری و مجتمعهای تفریحی استان مراجعه کنند که حضور این سرمایهگذاران منوط به همکاری دستگاههای مرتبط در ایجاد مشوق و کاهش بروکراسیهای اداری است.
به گزارش ایرنا، ایجاد زیرساختهای گردشگری میتواند در بلندمدت به یک منبع درآمد پایدار برای استان کم برخوردار تبدیل شود وتزریق اعتبار در بخش گردشگری یک هزینه نیست بلکه سرمایهگذاری همراه با درآمدزایی پایدار در طولانی مدت است.
۱۳۸ هزار و ۳۷۰ نفر در مدت زمان ۲۶ اسفند تا ۱۳ فروردین در اقامتگاههای اسکان مسافران اقامت داشتهاند و یک میلیون و ۲۴ هزار و ۴۳۵ مورد بازدید از اماکن گردشگرپذیر استان در ایام نوروز ۱۴۰۱ انجام شده است.