به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، مطابق آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت، این آمار با افت ۲.۹ درصدی در مقایسه با سال ۹۹ (تولید ۹۹۱ هزار و ۶۹۸ دستگاه خودرو) همراه شد.
برپایه این گزارش، در سالی که گذشت خودروسازان داخلی ۸۶۸ هزار و ۱۳۰ دستگاه خودروی سواری تولید کردند که ۹۰.۱ درصد از جمع تولیدات را به خود اختصاص میدهد.
تولید خودروهای سواری در مقایسه با سال ۹۹ با افت ۳.۹ درصدی همراه شد.
پس از سواری، بیشترین میزان تولید خودرو در بخش وانت با ۷۹ هزار و ۷۵۱ دستگاه بود که حاکی از افت یک درصدی است.
همچنین تولید کامیونت، کامیون و کشنده از سوی خودروسازان با رشد ۱۱۲ درصدی به رقم ۱۲ هزار و ۳۸۲ دستگاه رسید.
بیشترین میزان رشد تولید نیز در خودروی ون با ۳۵۴.۵ درصد حاصل شد و خودروسازان داخلی توانستند یکهزار و ۱۶۸ دستگاه ون تولید کنند.
همچنین در سالی که گذشت یکهزار و ۷۴ دستگاه مینیبوس و میدلباس (رشد ۳۵.۴ درصدی) و ۶۷۴ دستگاه اتوبوس (افت ۲۸.۸ درصدی) تولید شد.
بر اساس این گزارش، خودروسازان در اسفندماه پارسال ۶۰ هزار و ۵۲۰ دستگاه تولید داشتند که در مقایسه با آمار اسفندماه ۹۹ افت ۲۴.۴ درصدی داشته است.
با توجه به گلایههای مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب در باب این صنعت، بازدید سرزده رییسجمهوری از خودروسازان و پیگیریهای مکرر وزیر صمت، خودروسازان همه تلاش خود را در ایام پایانی سال بر تکمیل خودروهای ناقص باقی مانده در کف پارکینگها و تحویل آنها به مشتریان متمرکز کردند و همین مساله کاهش تولید خودرو را در دو ماهه پایانی سال رقم زد.
ایرانخودرو، بزرگترین خودروساز کشور
در سال ۱۴۰۰ گروه صنعتی ایرانخودرو با تولید ۴۷۱ هزار و ۳۹۷ دستگاه خودرو عنوان بزرگترین خودروساز کشور را به خود اختصاص داد.
تولید این خودروساز در مقایسه با سال ۹۹ افت ۶.۷ درصدی نشان میدهد.
ایرانخودرو در سال ۹۹ توانست ۴۶۴ هزار و ۳۶۸ دستگاه خودروی سواری (کاهش ۶.۹ درصدی)، ۶۷۲ دستگاه وانت (افت ۷۶.۸ درصدی)، ۳۸۳ دستگاه ون (رشد ۲۹۹ درصدی)، ۶۱۷ دستگاه مینیبوس، میدلباس و اتوبوس (رشد ۱۱۵.۷ درصدی) و پنجهزار و ۳۵۷ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده (رشد ۸۵ درصدی) تولید کند.
۲۹ هزار و ۸۱۵ دستگاه از تولیدات این شرکت مربوط به اسفندماه ۱۴۰۰ است که در همسنجی با سال قبل از آن افت ۲۵.۶ درصدی نشان میدهد.
افت ۵.۵ درصدی تولیدات سایپا
بر اساس این گزارش، شرکت سایپا در سالی که گذشت ۳۹۷ هزار و ۴۴۹ دستگاه خودرو تولید کرد که در مقایسه با سال ۹۹ کاهش ۵.۵ درصدی نشان میدهد.
این تولیدات مشتمل بر ۳۳۵ هزار و ۶۷۳ دستگاه خودروی سواری (کاهش ۶ درصدی)، ۶۰ هزار و ۳۲۸ دستگاه وانت (کاهش ۴.۱ درصدی)، ۳۵۶ دستگاه ون (رشد ۳۵۶ درصدی) و یکهزار و ۹۲ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده (رشد ۱۱۷.۵ درصدی) بوده است.
۱۸ هزار و ۷۵۹ دستگاه از این تولیدات در اسفندماه ۱۴۰۰ بوده که در مقایسه با اسفند ۹۹ کاهش ۴۷.۴ درصدی داشته است.
به گزارش ایرنا، نارضایتی مردم از صنعت خودرو در چهار سال اخیر بهشدت بیشتر از قبل شده است. تصمیم دولت قبل در ممنوعیت واردات خودرو از ابتدای سال ۱۳۹۷ دلیل اصلی این روند فزاینده نارضایتی بوده است. خودروسازان داخلی با فرصتطلبی از این موضوع، قیمت محصولاتشان را به شدت بالا بردند تا جایی که هماکنون قیمت ارزانترین خودروی داخلی به سطح خودروهای خارجی باکیفیت در چهار سال قبل رسیده است.
در دولت قبل برای رفع معضل خودروسازی، انگیزه و برنامهای وجود نداشت و یک صنعت ضعیفشده و با بازار انحصاری و نارضایتی عمومی به دولت سیزدهم تحویل شد.
«سیدرضا فاطمی امین»، وزیر صمت دولت سیزدهم از ابتدا طرحها و برنامههایی برای اصلاح صنعت خودرو و افزایش کیفیت خودروها و بهبود خدمات به مردم ارائه کرد.
این برنامهها با حمایت رئیسجمهوری هم مواجه شد. اما برخلاف دولت قبل که نگاه به صنعت خودروسازی، یکسویه و صرفاً در جهت حل مقطعی مشکلات این صنعت و بدون توجه به نیازهای بازار و توقعات مردم بود، دولت سیزدهم اصلاح صنعت خودرو و رفع انحصار از بازار را به طور همزمان پیگیری کرده است.