تهران - ایرنا - قائم مقام معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ابلاغ توصیه‌نامه آغاز مجدد فعالیت‌های فرهنگی به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی خبر داد و بر افزایش نشاط و امید میان دانشجویان بر اساس این توصیه‌نامه تأکید کرد.

رشید جعفرپور روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار علم و آموزش ایرنا با اشاره به ازسرگیری آموزش های حضوری در دانشگاه ها، از ابلاغ توصیه نامه ای به مراکز آموزش عالی دولتی خبر داد و اظهار داشت: معاون فرهنگی وزارت علوم در چند روز گذشته توصیه نامه ای به دانشگاه ها ابلاغ کرد که بر اساس آن، راهکارهایی برای افزایش نشاط، امید و شادی در دانشگاه ها پیشنهاد شده است.

وی درباره این توصیه نامه گفت: توصیه نامه یادشده بر وجوه مختلف فعالیت های فرهنگی، تقویت تحرک و نشاط تاکید کرده است؛ یکی از وجوه فعالیت های فرهنگی، حضوری شدن دانشگاه ها به منظور انجام اقدامات گروهی است که امکان انجام آن در فضای مجازی وجود ندارد.

بخش هایی از این توصیه نامه که در اختیار ایرنا قرار گرفت، به شرح ذیل است:

انتخاب شعار محوری و برگزاری رویدادهای مکمل

در بخش نخست این توصیه نامه آمده است: تعیین یک عنوان یا شعار محوری برای ازسرگیری آموزش های حضوری در دانشگاه ها؛ به عنوان مثال جشن یا آیین نوروزان دانشگاهی که حاکی از تقارن چند نوروز و بهار است: بهار طبیعت، بهار قرآن، بهار حضور مجدد دانشجویان در دانشگاه ها و بهار قرن جدید. (این مراسم یا نشست ها می تواند با یک افطاری ساده و معنوی یا یک آیین دانشگاهی که تقارن چند نوروز را پاس می دارد مانند جشن نوروزان دانشگاهی همراه باشد.)

برگزاری آیین ویژه نو ورودان منتظر؛ منظور از نو ورودان منتظر، دانشجویانی هستند که در ۲ سال گذشته در دانشگاه پذیرفته شده اند اما به دلیل شرایط کرونا تجربه حضور فیزیکی در دانشگاه نداشته اند. این آیین را می توان در هفته اول بازگشایی و متناسب با شرایط هر دانشگاه توصیه به برگزاری کرد.

فعال سازی جلسات شورای فرهنگی دانشگاه

در بخشی دیگر از این توصیه در خصوص رصد و آسیب شناسی از سرگیری مجدد فعالیت های حضوری در دانشگاه ها پیشنهادهای مطرح شد که در ادامه به آن اشاره می شود.

برنامه ریزی، هماهنگی و هم افزایی جهت برگزاری هرچه بهتر برنامه ها و اقدامات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و علمی- دانشجویی با بهره گیری از همه ظرفیت های دانشگاهی، تشکیل کارگروه تخصصی رصد وضعیت پساکرونا با حضور متخصصان به خصوص صاحب نظران حوزه روان شناسی، جامعه شناسی و رشته های مرتبط

توانمندسازی

این توصیه نامه همچنین در خصوص آشنایی اعضای هیأت علمی با شرایط پساکرونا و برقراری ارتباط موثرتر با دانشجویان، پیشنهادهایی را به دانشگاه ها اعلام کرده است که می توان به برگزاری کارگاه های تخصصی برای اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه با هدف ایجاد آمادگی برای رویارویی با شرایط پساکرونا و ارتباط موثر با دانشجویان به خصوص استادان، مشاور فرهنگی و علمی، کارشناسان فرهنگی، حراست و انتظامات، اشاره کرد. 

حمایت از طراحی، اجرای کارگاه ها و دوره های آموزشی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در موضوعات مورد نیاز و اولویت دار به ویژه برای اعضای هیأت علمی، کارکنان و انجمن ها، تشکل ها، کانون ها و فعالان نشریات دانشگاهی با عناوینی مانند: مهارت های زندگی، مدیریت بحران های روانشناختی، مقابله با سوگ، بهزیستی و ارتقای امید، سواد رسانه و شبکه های اجتماعی، مدیریت زمان، برنامه ریزی شغلی، تحصیلی و سبک زندگی اسلامی، گفت و گوی بین نسلی و غیره از دیگر توصیه های معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم به دانشگاه ها عنوان شده است.

ایجاد نظام ارجاع به مشاور و خانواده

تقویت کمی و کیفی مشاوران در حوزه های روانشناختی، حقوقی، مذهبی و اقتصادی، شناسایی دانشجویانی که در اثر کرونا یک یا چند نفر از اعضای خانواده یا بستگان خود را از دست داده اند، تشکیل جلسات مشاوره ای با آنها و بررسی و حل مشکلات احتمالی هم در بخش دیگری از توصیه نامه یاد شده مشاهده می شود.

به گزارش ایرنا، ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه ششم فروردین که به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، ‌تصویب کرد که مدارس و دانشگاه‌ها از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ حضوری فعالیت داشته باشند.

طبق این مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید از ۱۴ فروردین ماه بازگشایی شده و به همین منظور یک بازنگری در پروتکل بهداشتی بازگشایی انجام شد. حفظ سلامت دانشجویان اصل اساسی در آموزش حضوری است و بر این اساس تزریق ۲ دز واکسن کرونا، شرط اصلی برای شرکت دانشجویان در کلاس های درس و خوابگاه ها اعلام شد. 

بر این اساس دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ادامه روند آموزش در ترم دوم را از روز ۱۴ فروردین ماه به صورت حضوری از سرگرفتند.