به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، محمدعلی زلفی گل در دیدار با حسین بلندی سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی و هیأت رییسه این دانشگاه افزود: ضرورت دارد دوره های پودمانی دانشگاه جامع علمی کاربردی مجددا احیا و اجرا شود و همچنین پذیرش دانشجوی خارجی باید در اولویت اصلی کاری دانشگاه قرار گیرد.
وی حمایت کامل خود را از برنامههای این دانشگاه به ویژه در زمینه تربیت تکنسین، جذب دانشجوی خارجی، ایجاد صندوق پژوهش و فناوری اعلام کرد.
صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی بزودی تأسیس می شود
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی هم در این دیدار گفت: جهت گیری این دانشگاه برای تعمیق فناوری و پژوهش های نو در ارایه آموزش های مهارتی است بر همین اساس به زودی صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی تأسیس می شود.
بلندی افزود: تربیت ۱۰۰ هزار نفر در حوزه فناوری اطلاعات با مشارکت کمیته اشتغال مجلس شورای اسلامی ، اجرای طرح ملی سرباز مهارت برای مهارت آموزی سربازان در دوران وظیفه عمومی با مشارکت ستادکل نیروهای مسلح، طرح ملی توانمندسازی زنان خانه دار، سرپرست خانوار و زنان فارغ التحصیلان بیکار دانشگاه ها برای کارآفرینی با مشارکت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، سه پروژه کلان دانشگاه جامع علمی کاربردی است.
وی در ادامه این دیدار به تاریخچه تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی و آغاز پذیرش دانشجو توسط این دانشگاه از سال ۱۳۷۵ اشاره کرد و یادآور شد: ویژگی مهم دانشگاه جامع علمی کاربردی این است که دورههای آموزشی را براساس نیازهای بازار کار ، نیازسنجی، طراحی و اجرا می کند و آموزشهای مهارتی این دانشگاه نیز در سطح آموزش عالی است.
بلندی تصریح کرد: تمامی برنامه های درسی در دانشگاه جامع علمی کاربردی مبتنی با نیاز بازار کار ، طراحی و تدوین می شود.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: بازنگری و بروز رسانی برنامه های درسی با بیش از ۵ سال عمر از مهمترین اهداف پیش روی دانشگاه جامع علمی کاربردی می باشد.
بلندی گفت: برنامه آمایش سرزمین براساس نیازهای و مهارتی برای هر استان در حال انجام است، همچنین نیازآفرینی دانشگاه برای ۴ سال آینده در حال و هریک از مراکز آموزش علمی کاربردی در سراسر کشور برای مهرماه سال جاری یک برنامه ۴ ساله خواهند داشت .
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: رصد بازار کار به منظور احصاء مشاغل، شایستگی ها و فناوریهای مورد نیاز ، استقرار نظام جامع تضمین کیفیت مورد انتظار بازار ، جذب دانشجوی خارجی، بسترسازی برای انتقال فناوری های نوین به داخل کشور توسط مراکز علمی کاربردی، تحقق اشتغال پایدار دانش آموختگان از طریق توسعه نظام صلاحیت حرفه ای، انطباق دوره های علمی کاربردی با شایستگی های شغلی مورد انتظار و تمرکز بر نظارت و ارزیابی خروجی محور مورد انتظار بازار کار، از دیگر اولویت های فعالیت دانشگاه جامع علمی کاربردی است.
بلندی به نقش این دانشگاه در تربیت تکنسین و نیروی ماهر برای جامعه و بازار کار اشاره کرد و اظهار داشت: از جمله برنامههای دانشگاه این است که قطب تربیت تکنسین در منطقه شود.
وی با یادآوری جهت گیری این دانشگاه برای تعمیق فناوری و پژوهش های نو در ارایه آموزش های مهارتی گفت: بزودی صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی تأسیس می شود.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به ظرفیت بالای این دانشگاه برای تربیت نیروهای ماهر و مورد نیاز برای بخش های مختلف کشور، باحضور ۲۲۰ هزار نفر دانشجو و ۳۵ هزار نفر مدرس، گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی باید نقش جدیتری در تدوین برنامه های اشتغال کشور از جمله در برنامه هفتم توسعه داشته باشد.
علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در این نشست گفت: حذف تکنسین یکی از مشکلات اصلی آموزش عالی است و تربیت تکنسین فناوری باید با محوریت دانشگاه جامع علمی کاربردی متناسب با دانش و فناوری روز دنیا انجام شود.
وی تاکید کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی باید سهم مشخصی از اشتغال دانش بنیان را برعهده بگیرد و برای تحقق آن تلاش کند.
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم اظهار داشت: ایجاد شتاب دهنده ها و برگزاری استارت آپ ها بسیار مهم است و مراکز رشد نیز باید تاسیس شود.