تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۷

تهران- ایرنا- نخست وزیر ایتالیا با بیان اینکه توقف واردات گاز از روسیه در سطح اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار نگرفته است، گفت: تحریم گاز مسکو هنوز روی میز نیست و نمی‌دانم این مساله بررسی شود یا خیر اما اگر در این مورد اجماع حاصل شود، ایتالیا از این تصمیم حمایت خواهد کرد.

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا از الجزیره، ماریو دراگی در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران افزود: اگر جریان گاز از مسکو متوقف شود، ایتالیا با استفاده از ذخایر گازی می‌تواند گاز مورد نیاز خود تا پایان ماه اکتبر (مهر) را تامین کند. 

اگرچه ایتالیا به شدت به گاز وارداتی از روسیه وابسته است اما دراگی خاطرنشان کرد اگر در خصوص تحریم گاز روسیه اجماع حاصل شود، ایتالیا از این تصمیم حمایت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، پیش از این ایتالیا با پرداخت بهای گاز وارداتی از روسیه به روبل مخالفت کرده و وزیر مشاور اقتصادی نخست وزیر این کشور اعلام کرده بود که مسکو با دریافت قیمت گاز صادراتی به روبل می‌خواهد تحریم اروپا را تضعیف کند. 

ایتالیا دومین خریدار گاز روسیه است. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۳ مارس (۳ فروردین) اعلام کرد که کشورهای تحریم کننده روسیه باید بهای گاز را به روبل بپردازند و به دولت، بانک مرکزی و شرکت گازپروم این کشور یک هفته مهلت داد تا قراردادهای فروش گاز را به روبل تبدیل کنند. 

اما کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده است که شرکت‌ها اروپایی باید از عملی شدن تقاضای روسیه در زمینه پرداخت هزینه‌های گاز صادراتی به روبل خودداری کنند. 

دستور پوتین، همچنین واکنش گروه هفت را به دنبال داشت و آن‌ها اعلام کردند که بهای گاز خریداری شده از روسیه را به روبل پرداخت نمی‌کنند. اگرچه آلمان یکی از بزرگترین مشتریان گاز روسیه خواستار شفاف‌سازی نحوه انجام نقل و انتقالات مالی به روبل شده است. 

پوتین همچنین دستوری را امضا کرده است که براساس آن، کشورهای غیردوست باید حسابی را در بانک‌های روسیه افتتاح کنند.