تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۳

کرمان - ایرنا - مدیرکل راه آهن استان کرمان با بیان اینکه مشکل تاریخی ۲۰ تا ۳۰ ساله فرسودگی خطوط ریلی کرمان را تا ۲ سال آینده رفع می کنیم، گفت:خطوط ریلی کرمان و زرند با عمر بیش از ۵۰ سال جزو ریل های قدیمی کشور محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، مجید ارجونی روز پنجشنبه در نشست خبری با اشاره به حضور در راه آهن کرمان از سال ۸۶ افزود: خط ریلی سیریز - گل زرد بسیار فرسوده است.

وی اظهار داشت: راه آهن کرمان در رتبه هفتم خطوط اصلی بین ۲۱ منطقه کشور قرار دارد و در خطوط فرعی نیز دارای ۲۲۲ کیلومتر و رتبه ششم کشور است.

اختصاص ۱۸۵ میلیارد تومان اعتبار در بازسازی خطوط ریلی

مدیرکل راه آهن کرمان گفت: سازمان مدیریت این استان با همکاری و حمایت استاندار کرمان و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از محل ماده ۵۶ مجوز ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار را برای بازسازی شبکه ریلی اختصاص داد و ۳۵ میلیارد تومان دیگر نیز از محل اعتبارات راه آهن استفاده کردیم و در مجموع ۱۸۵ میلیارد تومان به این حوزه تخصیص یافت.

وی تصریح کرد: پروژه بازسازی راه آهن سیریز به کرمان را سال گذشته به مناقصه گذاشتیم و پاکت های مناقصه تا ۲ روز آینده باز و پیمانکار منتخب از محل ماده ۵۶ باید با بانک قرارداد می بندد تا عملیات بازسازی از ماه آینده آغاز شود.

ارجونی افزود: سرعت قطار و ایمنی در خطوط ریلی استان کرمان پایین است و امیدواریم با پروژه های بازسازی، این سرعت را تاپایان سال جاری به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برسانیم.

وی تصریح کرد: خط ریلی از سمت بافق به طول نزدیک به ۸۰ کیلومتر بازسازی شده و با اتصال خط ۱۷۰ کیلومتری سیرجان به کرمان ۴۰۰ کیلومتر مسیر کاهش می یابد و نزدیک به ۲ میلیون تن بار روی ریل می آید.

رشد ۸۱ درصدی جابجایی مسافران نوروزی

وی با بیان اینکه ۶۳ هزار و ۵۵۵ نفر مسافر در طرح نوروزی حوزه استحفاظی استان کرمان جابجا شدند گفت: رشد ۸۱ درصدی را در جابجایی مسافر طی این ایام نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم.

مدیرکل راه آهن استان کرمان ادامه داد: این رشد به واسطه محدودیت های کرونا و ارتقای ظرفیت های واگن های مسافربری راه آهن رخ داد.

وی افزود: پیک نوروزی ما از روز ۲۴ اسفندماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد و تا روز ۱۵ فروردین‌ماه امسال ادامه یافت که اداره کل راه آهن استان کرمان در خدمات دهی به مسافران و حمل بار در این پیک نقش داشت و در این زمینه نشست هایی با ستاد ملی داشتیم و برنامه ریزی ها به صورت یکپارچه در سراسر کشور انجام گرفت.

ارجونی یادآور شد: ظرفیت استفاده از هر واگن در ابتدا ۵۰ درصد بود که با سیاست های ستاد کرونا به ۸۰ درصد رسید که باتوجه به درخواست های مردمی و تصمیم گیری ستاد، استان کرمان با حضور سردار دلها ویژه دیده شد و زوار این استان افزایش یافت و با ارزیابی افرادی که از طریق راه آهن به قصد زیارت وارد استان می‌شدند، تقاضای یک راند قطار اضافه را کردیم.

وی با اشاره به قطارهای ارگ تازه بازسازی شده که اکنون در شبکه راه آهن سیر می کنند گفت: این واگن ها در کارخانه پلدور سبز زرند به دست جوانان کرمانی بازسازی شده اند و کرمان جزو محدود استان هایی است که خود در ساخت واگن مسافربری و باربری توانمندی لازم را دارد.

مدیرکل راه آهن استان کرمان افزود: این واگن ها را توسط شرکت جوپار بازسازی کردیم و اکنون از آن در شبکه خودمان بهره برداری می کنیم و در همین راستا یک راند قطار به صورت ۱۰ واگن چهار تخته با کیفیت بالا و هوشمند در استان کرمان مستقر شد که روزانه ظرفیت رفت و برگشت ۸۰۰ نفر را در ایام نوروز افزایش داد.

وی ادامه داد: آمار نشان می دهد که تعداد ورودی زوار، مسافران و گردشگران نوروزی کرمان بیش از خروجی بوده که نشان از جذابیت های این استان در ابعاد مختلف دارد.

حتی یک شکایت مردمی نداشتیم

ارجونی با بیان اینکه حتی یک مورد شکایت در سامانه ثبت شکایات راه آهن استان کرمان نداشتیم اضافه کرد: یک تیم طی ایام نوروز به صورت ۲۴ ساعته تمامی قطارها را رصد می کرد و در لحظه مشکلات رفع می‌شد و در این ایام حتی یک نفر مورد خاصی برای هیچ مسافری به وجود نیامد و هیچ سانحه ای در بخش قطار و مسافر نداشتیم.

وی افزود: ایمنی سفر با قطار با توجه به وضعیت جاده ها، بیشتر است و در این خصوص سعی کردیم باوجود سیاست های راه آهن، اتفاقی برای هیچ فردی نیفتد و در این زمینه دستور نخست راه آهن، ابتدا ایمنی و سپس جابجایی بار و مسافر است.

حمل ۶۰ هزار تن بار

مدیرکل راه آهن استان کرمان با بیان اینکه راه آهن کرمان ۶۰ هزار تن بار را طی ایام نورزی تخلیه و بارگیری کرد افزود: راه آهن یک شرکت تمام دولتی محسوب می شود که عمده درآمد آن از بار است که در این ایام بیشترین بار حمل شده مربوط به کنستانتره و گندله معادن فولاد بود.

وی ابراز داشت: همچنین در ایام نوروزی و سال تحویل مراسم ختم قرآن کریم را برگزار و در طول سال نیز هر شنبه یک جز قرآن را قرائت می کنیم و سال تحویل را هم با ختم قرآن آغاز کردیم.

ارجونی گفت: ۲ سال پیاپی رتبه برتر نماز، عفاف و حجاب، امر به معروف و نهی از منکر و در جشنواره شهید رجایی را کسب کردیم و رتبه برتر پایگاه بسیج کشور و عنوان برتر مسابقه مالک اشتر سپاه و نایب قهرمان مسابقات فوتسال کشور شدیم که آمار نشان می دهد همکاران اداره کل راه آهن استان کرمان در همه حوزه ها ورود کرده و افتخار آفرین بوده است.

انقلاب در خطوط فرعی راه آهن کرمان 

وی عنوان کرد: سال ۱۴۰۰ انقلابی در احداث خطوط فرعی راه آهن استان کرمان شکل دادیم و از محل امکانات خودمان، فاصله بین فولاد زرند و فولاد بوتیا تا معدن جلال آباد و روغن نباتی گلناز را از طریق خطوط فرعی به شبکه ریلی متصل کردیم.

مدیرکل راه آهن استان کرمان افزود: طبق برنامه ششم توسعه باید شبکه ریلی را به مراکز بار و کارخانجات وصل کنیم و ۳۰ درصد بار و ۲۰ درصد حمل مسافر باید روی ریل بیایند که اکنون این آمار در بخش بار استان کرمان ۱۰ تا ۱۱ درصد شده است.

وی ادامه داد: سه کارخانه فولاد زرند، فولاد بوتیای ایرانیان و روغن نباتی گلناز هم در راستای همین سیاست به شبکه ریلی کشور متصل شد که استان را به چشم انداز برنامه ششم توسعه برسانیم.

تصویر قطارهای بازسازی شده ارگ

ضرورت اتصال تمامی استان کرمان به شبکه ریلی

ارجونی بیان کرد: مشکل ما در کرمان این است که شبکه ریلی به تمامی این استان وصل نیست و خط ریلی سیرجان به کرمان نیز بصورت مشارکتی با بخش خصوصی گل‌گهر به صورت ۶۵ به ۳۵ درصد اجرایی می شود.

وی یادآور شد: همچنین در کنار آن خط جیرفت و رفسنجان به شبکه ریلی متصل خواهد شد و با توجه به اینکه اکثر شهرهای استان کرمان به شبکه ریلی متصل نیست به دشواری هایی در تحقق سیاست ها وجود دارد.

وی افزود: اتصال شهرهای استان کرمان وظیفه راه آهن نیست و به معاونت ساخت وزارت راه و شهرسازی سپرده شده و ما فقط یک بهره برداریم اما به عنوان مدیر می توانیم پیشنهادات خود را ارائه کنیم.

مدیرکل راه آهن کرمان گفت: استاندار کرمان پیگیر مطالعات جامع و شکل‌دهی اطلس ریلی این استان است که امیدواریم در آینده‌ مطالعات سریعتر انجام گیرد تا شهرهای اطراف ما به شبکه ریلی وصل شود که در این خصوص در سال گذشته سه کارخانه را با امکانات داخلی خود با خطوط فرعی به شبکه ریلی وصل کردیم.

وی با بیان اینکه راس ساعت باید قطارهای ما حرکت کند تصریح کرد: یکی از موفقیت های ما این است که ۱۰۰ درصد قطارهای ما بدون تاخیر کرده اند و حرکت قطار در محدوده استان کرمان حتی در شوره گز و بافق یزد بدون تاخیر بوده و تاخیرها عمدتا از خارج از استان بوده است.

حوزه راه آهن کرمان از بافق یزد آغاز می شود و تا شوره گز سیستان و بلوچستان به طول ۵۵۰ کیلومتر ادامه می‌یابد.