اصفهان- ایرنا- مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: کارفرمایان مُتخلفی که اتباع خارجی غیرمجاز را بکارگیری کنند به ازای هر یک نفر، روزانه ۶ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۲۵۰ ریال جریمه می‌شوند.

 به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان، حسین باقری، روز شنبه با اشاره به افزایش جریمه بکارگیری اتباع غیرمجاز در سال ۱۴۰۱ به میزان پنج برابر حداقل دستمزد برای هر روز افزود: با توجه به مُصوبه شورای عالی کار که حداقل دستمزد روزانه امسال را یک میلیون و۳۹۳ هزار و ۲۵۰ ریال تعیین کرده است، مبلغ جریمه بابت هر روز اشتغال غیرمجاز اتباع خارجی به میزان پنج برابر حداقل دستمزد روزانه یعنی معادل ۶ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۲۵۰ ریال خواهد بود.

وی ادامه داد: طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بر اساس بند «ج» ماده ۱۱ قانون تنظیم بخشی از درآمدهای دولت، هر کارفرمایی که از نیروی کار خارجی غیرمجاز استفاده یا از او در مشاغلی جز شغل تعیین شده در پروانه کارش اقدام کند، به پنج برابر حداقل دستمزد برای هر روز اشتغال جریمه می‌شود.

مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان اظهار داشت: این میزان جریمه در صورت تکرار تخلف ۲ برابر خواهد شد و در صورت استنکاف از پرداخت، کارفرما طبق ماده ۱۸۱ قانون کار به محاکم قضایی معرفی می‌شود.

به موجب ماده ۱۸۱ قانون کار، بکارگیری اتباع بیگانه فاقد مجوز کار در واحدهای کارگاهی ممنوع و بصراحت اعلام شده است: کارفرمایانی که اتباع خارجی غیرمجاز و فاقد پروانه یا اتباعی را که پروانه کار آنها مُنقضی شده باشد را در کاری غیر از آنچه در پروانه کارشان ذکر شده است، بپذیرند یا در موارد قطع رابطه استخدامی تبعه بیگانه با کارفرما، مراتب را به وزارت کار اعلام نکنند برابر قانون به مجازات حبس از ۹۱ تا ۱۸۰ روز محکوم می شوند.

همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ را برای ارائه شکایت و گزارش‌های مردمی در باره اشتغال نیروهای خارجی غیرمجاز توسط کارفرمایان اعلام کرده است. این اقدام در راستای جلب مشارکت مردمی برای صیانت از نیروی کار ایرانی و برخورد با کارفرمایان مُتخلفی است که در بکارگیری نیروی کار مورد نیاز از اتباع غیرمجاز استفاده می‌کنند.

به گزارش ایرنا، هم اکنون ۶۰ هزار اتباع خارجی دارای مدارک مورد تایید نیروی انتظامی، یکصد هزار نفر با کارت اقامت و بیش از ۷۰ هزار نفر تبعه خارجی بدون مدرک اقامت در استان اصفهان سکونت دارند که نام آنها در هیچ سامانه‌ای ثبت نشده است.

حدود ۲۵ هزار تبعه مهاجر خارجی مجاز در شهرستان کاشان زندگی می‌کنند و همچنین در شهرهای خمینی شهر، بُرخوار و فلاورجان نیز اتباع غیرایرانی زیادی سکونت دارند.

 ۹۹ درصد از اتباع خارجی ساکن اصفهان تابع افغانستان و بقیه از سایر کشورهای عراق، هند، ترکیه سوریه و حتی اروپایی هستند.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۹۵، جمعیت استان اصفهان پنج میلیون و ۱۲۰ هزار و ۸۵۰ نفر شامل یک میلیون و ۷۷۹ هزار و ۳۶۶ نفر جمعیت فعال است که از این تعداد یک میلیون و ۵۱۹ هزار و ۵۶۹ نفر شاغل و ۲۵۹ هزار ۷۹۷ هزار نفر بیکار هستند.

بر اساس آخرین آمار، یک میلیون و ۹۰ هزار نفر کارگر بیمه شده در اصفهان وجود دارد که با در نظر گرفتن خانواده‌های آنها، ۶۴ درصد از جمعیت این استان را تشکیل می‌دهند.

استان اصفهان در زمان حاضر ۹ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و ۱۵۰ هزار واحد صنفی فعال دارد.