سبزوار- ایرنا- مدیر امور آب ناحیه سبزوار گفت: با انسداد ۲۰۷ حلقه چاه‌ فاقد مجوز و کاهش منصوبات چاه‌های مجاز دارای اضافه‌ برداشت، در یکسال اخیر در مصرف ۲ میلیون و ۴۱۷ هزار مترمکعب آب در دشت‌های این ناحیه صرفه‌جویی شده است.

محمد ثابتی‌مقدم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۲۰۷ حلقه چاه فاقد مجوز در شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد با تلاش کارشناسان حقوقی و دریافت دستور قضایی در یک سال گذشته مسدود شده است.

وی تصریح کرد: بستن چاههای غیرمجاز نقش مهمی در جلوگیری از افت آبهای زیرزمینی دارد و در اجرای طرح تعادل‌بخشی منابع آب، عملیات انسداد چاههای غیرمجاز به صورت جدی پیگیری می‌شود.

مدیر امور آب ناحیه سبزوار گفت: از سال ۱۳۹۴ تاکنون عملیات انسداد هزار و ۸۰۰ حلقه چاه غیرمجاز توسط امور آب ناحیه سبزوار انجام شده و در این مدت بیش از هشت میلیون متر مکعب آب از این طریق صرفه‌جویی شده است.

ثابتی مقدم افزود: برای جلوگیری از برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی ۱۰۰ درصد چاههای دارای پروانه کشاورزی این منطقه به شمارشگر هوشمند مجهز شده‌اند که این اقدام بیش از ۲۰ درصد حجم برداشت آب‌های زیرزمینی را کاهش داده است.

امور آب ناحیه سبزوار ۶ شهرستان سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد را زیر پوشش دارد که ۱۸ درصد منابع آب استان خراسان رضوی را شامل می‌شود.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.