تهران- ایرنا-کلیات طرح اصلاح قانون تشکیلات وآیین دادرسی دیوان عدالت اداری تصویب شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا،در نشست علنی امروز- یکشنبه ۲۱ فروردین- مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح قانون تشکیلات وآیین دادرسی دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار گرفت و  با ۱۹۲ رای به تصویب نمایندگان رسید.

 موسی غضنفر آبادی در موردطرح اصلاح قانون تشکیلات وآیین دادرسی دیوان عدالت اداری گفت:  در سال ۱۳۹۰ آیین نامه دیوان عدالت اداری در مجلس اصلاح شد. در روند اجرای این قانون مشکلات و ابهاماتی در نحوه اجرای قانون پیش آمد که به مجلس منعکس شد و ۵ ماده از این  طرح در مجلس دهم تصویب شد که رئیس قوه قضاییه وقت درخواست استرداد این طرح را  کردند به دلیل  اینکه می‌خواستند مطالب و نکاتی را نسبت به این طرح کم یا زیاد کنند.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی اضافه کرد:  این طرح در کمیسیون  قضایی مورد بررسی قرار گرفت. نوآوری های  در این طرح  ارائه شده است که علاوه بر این  که اشکالات که در اجرای این قانون وجود داشته برطرف شده نوآوری ها را به آن اضافه کرده است.

غضنفر آبادی تصریح کرد: کوتاه شدن فرایند رسیدگی و جلوگیری از اطاله دادرسی ، ارتقاء شرط  قضاوت در دیوان عدالت اداری از جمله نوآوری های این طرح بوده است.

حمایت دولت از «اصلاح قانون تشکیلات وآیین دادرسی دیوان عدالت اداری»

نماینده دولت  در موافقت با کلیات این طرح گفت: قانون تشکیلات دیوان عدالت اداری در سال ۱۳۹۲ اصلاح شده، اما با توجه به بعضی از خلاء ها و نواقصاتی که اجرای قانون مشاهده شد ویا رسیدگی سریعتر و قاطع تر به موضوعات  و رسیدگی تخصصی به شکایات، اصلاحاتی در این طرح لازم دانسته شد که از طریق این طرح این موارد مورد اصلاح قرار گرفته است.

وی افزود: تخصصی شدن رسیدگی ، جذب قضات متخصص و دارای تجربه و کوتاه شدن روند دادرسی در برخی از موارد با  توجه به وجود مراجع شبه قضایی در تشکیلات اداری کشور از برجستگی‌های این طرح است.

نماینده دولت خاطر نشان کرد: اصلاحات به نفع مردم و تشکیلات اداری کشور خواهد بود. مواردی را که بعضی از نمایندگان در مخالفت اشاره کردند از جمله موضوع دانشگاه آزاد اسلامی جزئیاتی است که مورد توجه نمایندگان در حین رسیدگی قرار می گیرد .

وی افزود:در مدت قانونی طرح در اختیار نمایندگان محترم بوده و پیشنهادهای ارائه شده انشاالله با نظرات نمایندگان محترم مورد توجه قرار می‌گیرد درخواست داریم با توجه به نوآوری هایی که در این قانون  آمده است و پیش بینی های خوبی که در اصلاح این طرح به عمل آمده است با رای بالا شما نمایندگان کلیات را به تصویب خواهیم رساند.