تهران- ایرنا- محققان یک شرکت دانش‌بنیان محصولی ساخته اند که کاربرد آن‌ اندازه‌گیری پارامترهای تضمین کیفیت آب آشامیدنی و پایش کیفیت پساب است.

به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش ایرنا، شهاب زرین قبایی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ابزار دقیق آب آزما با بیان اینکه پایشگرهای کیفی آب و پساب محصولات تولیدی این شرکت هستند، گفت: این آنالایزرها با توجه به شرایط داخل و نوسانات برق کشور طراحی شده اند و شرکت‌های آب و فاضلاب خریداران آن هستند.

وی بیان کرد:‌ آنالایزرهای آنلاین پارامترهایی که برای تضمین کیفیت آب آشامیدنی هستند و رابطه مستقیم با سلامتی دارند را اندازه‌گیری می‌کنند، همچنین پایش کیفیت پساب نیز صورت می‌گیرد، آنالایزر آنلاین کلر، اکسیژن محلول، نیترات، کدورت و رنگ، گاز کلر، سختی، ازون و موارد دیگر از قبیل این محصولات هستند.

زرین قبایی اظهار داشت:‌ آنالایزرها مقادیر مختلفی مانند کلر را بررسی می‌کنند، اگر میزان کلر از حد میزان بالاتر باشد خطراتی از قبیل سرطان را در پی دارد یا درصورتی‌که مقدار آن کم باشد آب استریل نمی‌شود و باید در یک حد مجاز قرار گیرد. این محصولات درگذشته از کشورهای آلمان و آمریکا وارد کشور می‌شد، اما حدود سه سال است که با بومی‌سازی آن اکثر شهرهای ایران از محصول داخلی استفاده می‌کنند.

این فعال دانش بنیان گفت: این محصولات در محل‌های مختلف مانند خروجی تصفیه‌خانه‌های آب برای کنترل میزان کلر، در سطح شبکه برای جلوگیری از ورود آلودگی، خروجی و مخازن آب و فاضلاب نصب می‌شوند. قیمت نمونه خارجی چهار برابر نمونه داخلی است و به علت تحریم امکان واردات این محصولات وجود ندارد. تجهیزاتی هم که درگذشته با قیمت بالا وارد شده بود، به علت نبود قطعات یدکی بلااستفاده مانده است.

زرین قبایی افزود: به علت تکنولوژی بالای این محصولات تعداد شرکت‌هایی که توانایی تولید آن را دارند بسیار کم هستند و محصول داخلی تاکنون به کشورهای ترکمنستان و عراق صادرات نیز داشته است. انتقال اطلاعات به مرکز کنترل در نمونه خارجی امن نیست، درحالی‌که سرورهای محصول داخلی بومی‌سازی شده و با توجه به استفاده کاربر هرچند وقت یک‌بار به‌روز می‌شود.

 مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ابزار دقیق آب آزما خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که نیازمند توجه ویژه است، موضوع اختصاص فضا است. تولید این‌گونه محصولات به علت پیشرفته بودن نیازمند محیطی امن و راحت است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همواره حمایت‌های خوبی از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داده است.