تهران- ایرنا- تهیه‌کننده «خانه ما» ضمن انتقاد از نحوه پخش نامنظم برنامه در ایام نوروز گفت: برنامه‌هایی شبیه به این مستندمسابقه، تیزر و تبلیغ ندارند و در تغییرات آنتن شبکه سه اولین برنامه‌ هستند که دچار جابجایی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار تلویزیون ایرنا، نشست خبری مستند مسابقه خانه ما که در ایام نوروز روی آنتن شبکه سه سیما رفت امروز یکشنبه ۲۱ فروردین ماه در سازمان اوج برگزار شد و عوامل این مستند درباره نحوه ساخت این برنامه و بازخوردهای آن توضیح دادند.

احمد شفیعی تهیه‌کننده با بیان این که متاسفانه این برنامه به لحاظ جریانات رسانه ای مورد غفلت قرار گرفت اظهار داشت: امسال اولین نوروزی بود که مردم بعد از کرونا سفر رفتند و از تلویزیون فاصله گرفتند. هر تهیه کننده ای دوست دارد محصولش آنتن خوب بگیرد و خوب دیده شود. من به مدیر شبکه سه گفتم که گلایه من از جنبه گروه سازنده و زحمات‌شان نبود. از این جهت بود که از جنبه تاثیرگذاری بر مخاطب با این اثر برخورد خوبی نشد.

حداقل انتظار ما زیرنویس جابجایی بود

وی ضمن تاکید بر این نکته که در تغییرات آنتن شبکه سه اولین برنامه ای که دچار جابجایی می‌شد برنامه خانه ما بود توضیح داد: شبکه سه علیرغم پیگیری‌های ما اطلاع رسانی درستی در رابطه با جایگزینی تاریخ برنامه نمی کرد. انتظار ما این بود که در زمان پخش فوتبال زیرنویس بشود که خانه ما فلان روز پخش می شود. این حداقل انتظاری بود که از آنتن شبکه سه داشتیم.

شفیعی ضمن انتقاد از تبلیغ نشدن برنامه تاکید کرد: شبکه سه فقط تیزر برنامه های داستانی و آثاری مثل ماه عسل را پخش می کند. ولی برنامه‌های دیگر تیزر و تبلیغ ندارند. من شنیدم آقای جبلی، رئیس صداوسیما هم توصیه کرده اند که برنامه خانه ما پخش خوبی داشته باشد. این برنامه باکس نوروزی گرفت ولی این حمایت هیچ جنبه دیگری داشت. در تلویزیون اگر گروه برنامه ساز ارتباط خوبی با مسئول پخش یا مدیر شبکه داشته باشد، می تواند زمان پخش خوبی بگیرد. باید بررسی شود که تلویزیون برای کارهای خارج از قالب داستانی چه ظرفیتی دارد و چطور این برنامه‌ها را حمایت می‌کند. من با برنامه مدونی مواجه نشدم که ربطی به فلان مدیر نداشته باشد و به صورت نظام مند از آثار تلویزیونی حمایت کند. امیدوارم از این به بعد بتوانیم برای این برنامه یک میزبان خوب در شبکه های تلویزیون پیدا کنیم که مدیر شبکه و مدیر پخش برنامه را برنامه خودشان بدانند.

ترجیح می‌دهیم برنامه در شبکه‌ای‌ منضبط تر پخش شود

وی با بیان این که اگر خانه ما در شبکه یک پخش می شد بهتر دیده می‌شد. افزود: باید ریتم پخش هفتگی را حفظ کنیم. خود شبکه هم باید حس بهتری به برنامه داشته باشد. اگر شبکه سه بخواهد بی نظم باشد ما ترجیح می‌دهیم، در فصل‌های بعدی یک باکس ثابت در شبکه‌ منضبط‌تر داشته باشیم. اگر چه شبکه سه اظهار تمایل کرده که این برنامه ادامه پیدا کند. ولی اولویت شبکه سه پخش زنده فوتبال و اتفاقات ورزشی است، غیر از باکس سریال داستانی‌اش نمی تواند زمان منظمی را به برنامه‌ها اختصاص دهد. مخاطب باید برنامه خانه ما را مثل یک مجموعه دنبال کند و برنامه باید زمان ثابتی را برای پخش داشته باشد. تجربه روزپخش در ایام نوروز اصلا خوب نبود و باعث نارضایتی مخاطب شد. نظم پخش اولین نکته ای است که در انتخاب شبکه برای ما اهمیت دارد.

تصاویری که از موعظه منبر تاثیرگذارتر است

این تهیه کننده با اشاره به حضور یک روحانی در خانه ما بیان کرد: در ایام نوروز با مدیر شبکه سه تماس گرفتم. ایشان از تعامل برنامه با یک خانواده روحانی تشکر کرد و معتقد بود خانه ما جزو اولین تجربه‌های موفق کار رسانه ای با روحانیت است. جزو اولین تجربه‌هاست که دوربین مستند به خانه یک روحانی می رود. در خیلی از سریال ها یک نفر نقش روحانی را بازی می‌کند که خیلی باورپذیر نیست. چون گروه سازنده و نویسنده به روحانی می گویند چگونه برخورد کن. وقتی مردم تعامل یک روحانی با خانواده و سبک زندگی ساده‌اش را می بینند، این تصاویر چندین برابر موعظه بالای منبر تاثیرگذار است. این نکته اصلی ترین ویژگی فصل یازدهم برنامه خانه ما بود.

شفیعی در پاسخ به سوالی درباره تغییرات فصول بعدی گفت: خانه ما برنامه غنی و پری است و حرف زیاد داریم. این برنامه می‌تواند قالب های دیگری هم داشته باشد و مثلا یک برنامه گفتگومحور حول مسابقه اصلی شکل بگیرد. در کنار خانه ما یک برنامه دیگر با عنوان خانه ما پلاس می توانیم داشته باشیم که حرف‌های مخاطبان و کارشناسان را شامل شود.

خودمان را کنار می کشیم

امین کفاش‌زاده، کارگردان خانه ما نیز ضمن اظهار خوشحالی از ساخته شدن ۱۱ فصل از برنامه و استقبال مردم گفت: سه فصل آخر برنامه به خاطر کرونا در شرایط سختی تولید شد و کرونا جلوی دست و بال ما را گرفت. چون خانه ما برنامه ای است که در دل شهر می چرخد.

وی با بیان این که از زندگی مردم درس یاد می گیرم اظهار داشت: در این برنامه خودمان را کنار می کشیم تا مردم ایران از همدیگر یاد بگیرند. مردم هر منطقه سواد و دانایی دارند و ما همان را پیرایش می کنیم و خرد جمعی هر جغرافیا را نشان دهیم. خانه ما شبیه یک ویکی پدیا شده است که تداعی‌کننده این نکته است که همه چیز را همه کس می‌داند.

عادل پیغام‌زاده مشاور پروژه نیز برنامه را تلفیقی از رئالیتی شو، سواد مالی و بازی‌سازی خواند و عنوان کرد: به عنوان کسی که در حوزه رسانه فعالیت دارم این اثر را یک پدیده در رسانه می‌دانم.

زهره احمدزاده تدوینگر مجموعه نیز کمبود زمان را یکی از چالش‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: مشکل من این است که همیشه از من می‌خواهند در ۴۵ دقیقه برنامه را ببندم. گاهی خانواده‌ها انتقاد دارند که خیلی اتفاق رقم زده‌اند اما چرا دیده نشده است و جوابش همین زمان محدود پخش است.

به گزارش ایرنا، خانه ما در این فصل تلاش کرده است تا توجه به محیط زیست، سواد مالی و پرورش خلاقیت در ایجاد یک کسب و کار خانوادگی را به درستی در قالب یک مستند مسابقه به تصویر بکشد و مدیریت استفاده از منابع در دسترس را در شرایط حساس و بحرانی به درستی نشان دهد.

عوامل این مستند مسابقه شامل راوی: پیمان طالبی، نویسنده: احسان عمادی، مدیر تدوین: زهره احمدزاده، مدیر تصویربرداری: حسن ناحی، مدیر پروژه: عباس فراهانی سربندی، صدابردار: علیرضا سمرقندی هستند.

جدیدترین فصل خانه ما تولید شده در استودیو نوبین و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.