بجنورد- ایرنا- رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان شمالی گفت: نیروهای اورژانس هوایی استان پارسال با پرواز بر فراز مناطق کوهستانی و صعب العبور جان ۹۱ نفر را نجات دادند.

دکتر تقی دولت آبادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پارسال پروازهای مختلفی برای نجات افراد حادثه دیده و بیمار به مناطق صعب العبور این استان انجام شده که بیشترین آن مربوط به افراد حادثه دیده و بیمار در شهرستان مرزی رازوجرگلان بوده است.

وی افزود: همچنین از ۲۵ اسفند تا ۱۳ فروردین ماه سالجاری با توجه به لزوم انتقال سریع برخی بیماران به مرکز درمانی مجهز، چهار ماموریت اورژانس هوایی نیز انجام شده است.

اورژانس هوایی خراسان شمالی به عنوان چهل و ششمین پایگاه کشور اول مهرماه سال ۹۹ در بجنورد راه‌اندازی شد.

این استان دارای نقاط سخت‌گذر کوهستانی است و از نظر حادثه خیزی نیز، به ویژه سیل و زلزله در شمار ۱۰ استان نخست کشور است.

انجام ۳۵ هزار و ۷۶۵ ماموریت اورژانسی

دولت آبادی با بیان اینکه پارسال ۳۵ هزار و ۷۶۵ ماموریت امدادی در استان انجام شده است، گفت: از این تعداد ۲۹ هزار و ۷۸۰ مورد مربوط به ماموریت های غیر تصادفی و ۵ هزار و ۹۸۵ مورد نیز مربوط به ماموریت های تصادفی بوده است.

وی افزود: از این تعداد ۸۰ نفر در سوانح جاده ای و ۵۵۳ نفر در بر اثر حوادث غیرتصادفی جان خود را از دست دادند.

دولت آبادی یادآور شد: بیماران با مشکلات ضعف و بیحالی با ۶ هزار و ۷۰۸ مورد، بیماری‌های قلبی با ۲ هزار و ۹۴۹ مورد و مشکلات تنفسی با ۲ هزار و ۴۷ مورد بیشترین فراوانی ماموریت اورژانس بوده است.

هم اینک ۴۶ پایگاه اورژانس جاده ای و شهری در خراسان شمالی فعال است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارد.