مشهد- ایرنا- سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به این که ارتباط دانشگاه و صنعت می تواند بسیار به یکدیگر کمک کننده باشد گفت: برای ارتباط صنایع و دانشگاه‌ها، راه‌های بسیار زیاد وجود دارد ولی نکته مهم در انعطاف‌پذیری این ۲ نهاد نسبت به یکدیگر است.

دکتر احد ضابط روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این ارتباط باید طولانی مدت طراحی و برنامه ریزی شود و این در حالی است که هر دو طرف در اجرا و ارتباط با هم باید سخاوتمندانه عمل کنند.

وی با اشاره به این که در دانشگاه‌ها، دفاتر بسیاری برای همکاری با شرکت‌ها و صنایع در حال تشکیل است ادامه داد: این ارتباط، باید برای صنایع سودآور باشد و این در حالی است که دانشگاه بنیادی اقتصادی نیست تا این ارتباط بر مبنای ایجاد سود در کوتاه مدت تعریف شود به همین دلیل اگر در نظام کلان اقتصادی، منافع و سود صنعت در ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان تعریف نشود، صنایع به دنبال ارتباط با دانشگاه‌ها نخواهند رفت.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: فعالیت برخی از ‌شرکت‌های دانش بنیان کشور در زمینه بهبود، ارتقا و تغییر روش است که کاهش هزینه و افزایش کیفیت و بهره‌وری را در پی دارد اما برخی دیگر ایده ای را از ابتدا پرورش می دهند تا در نهایت به محصول و یا خدمتی تحول آفرین در جامعه منتهی شود.

ضابط افزود: صنایع کشور بیشتر به وارد کردن صنعتی که سپس بتوانند با دانش آن را بهبود بخشند علاقه مند هستند تا این که آن صنعت از ابتدا در کشور و توسط شرکت‌های دانش بنیان ایده پردازی و در نهایت به محصول منجر شود زیرا نظام اقتصادی با این رویکرد نمی‌تواند همگام باشد.

وی با بیان این که صنعت به گونه ای است که فرصت و حوصله معطل شدن را ندارد اضافه کرد: باید ضوابط و مقررات به گونه ای تنظیم شود که صنایع به واسطه زمانبر بودن اجرا متضرر نشوند در حالی که هم اکنون تصمیمات کشوری تا به آیین نامه و انعقاد قرارداد منتهی شوند زمان زیادی سپری می شود به همین دلیل صنایع حاضر هستند ورود قطعات و ایجاد خط تولید را پیگیری کنند تا این که منتظر کار توسط شرکتهای دانش بنیان برای طراحی و بومی سازی آن صنعت بمانند.

او با اشاره به تغییر و نوسان نرخ ارز طی سال‌های گذشته افزود: این تفاوت قیمت و تسعیر نرخ ارز (نرخ تسعیر ارز عبارت است از نرخ تبدیل ۲ واحد پولی به یکدیگر) و همچنین پرداخت یارانه‌ای سبب شد تا واردات ارزان تر از تولید داخل شود و به همین دلیل فردی که به واردات می پرداخت سود اقتصادی کلانی را از آن خود می‌کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۱ را سال "تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" نام‌گذاری کردند.