به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، عباس کرکه آبادی افزود: در سال ۱۴۰۰ در مجموع اساسنامه ۶۷ سازمان وابسته به شهرداری ها بررسی و ابلاغ شد که بیشترین فراوانی مربوط به شهرداری تهران با ۱۹، شهرداری تبریز با ۱۲ و مشهد مقدس با ۴ سازمان وابسته بود.
وی در تشریح فرآیند ابلاغ اساسنامه سازمان های وابسته به شهرداری ها گفت: ابتدا درخواست شهرداری از نظر شرایط ایجاد سازمان وابسته در شهر مطابق ضوابط تشکیلاتی شهرداری ها بررسی می شود که این موضوع با مشارکت دفاتر تخصصی سازمان شهرداری ها و دهیاری ها صورت می پذیرد و در صورت تأیید شرایط ایجاد، بررسی یکایک بندهای مفاد اساسنامه در اجرای بند «۱۵» ماده «۸۰» قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و مواد «۸۴» و «۱۱۱» قانون شهرداری در دستور کار قرار می گیرد که طبعا این امر پس از تصویب اساسنامه در شورای اسلامی شهر است.
وی در ادامه به موضوع شرکت ها و مؤسسات وابسته به شهرداری ها پرداخت و با بیان اینکه در سال گذشته بیش از۶۰ پیشنهاد نیز به منظور ایجاد شرکت های وابسته به سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ارسال شده، افزود: بررسی امکان تأسیس یا ادامه فعالیت و نیز مفاد اساسنامه شرکت های وابسته در یک فرآیند نظام مند صورت می پذیرد و در این زمینه به موجب پیشنهاد شهرداری و استانداری ذیربط و با همکاری دفاتر تخصصی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، موضوعات مورد بررسی و تعیین تکلیف قرار می گیرد به طوری که از پیشنهادهای مذکور اساسنامه ۸ شرکت تأیید و ابلاغ شد و تعدادی نیز در مراحل تکمیل مستندات، اخذ مصوبه شورای اسلامی شهر و ... هستند.
وی تاکید کرد: در اساسنامه های ابلاغی علاوه بر سیاستها و ضوابط فوق، به مقتضیات هر شهر و شهرداری توجه می شود.
کرکه آبادی همچنین در تشریح فرآیند ابلاغ اساسنامه شرکت های وابسته به شهرداری ها خاطرنشان کرد: شهرداری های متقاضی می بایست گزارش توجیهی شامل بیان ضرورت ها، آثار فعالیت شرکت بر منابع و درآمدها به صورت کمی وکیفی و تشریح تأثیرات عملکرد و خروجی شرکت بر رضایت و رفاه شهروندان، با ملحوظ داشتن افق زمانی چهار سال آینده و دارابودن پیوست اقتصادی را ارسال کنند.
وی اضافه کرد: بررسی و برآورد نیروی انسانی و تخصص های مورد نیاز شرکت و تهیه و تنظیم متن اساسنامه با لحاظ ضوابط تشکیلاتی شهرداری ها و طی فرآیند تصویب اساسنامه شرکت در شورای اسلامی شهر، دیگر پیش زمینه های بررسی درخواست ها است.
کرکه آبادی ادامه داد: البته در برخی مواردکه وظیفه شرکت مورد نظر با مأموریت سایر دستگاه های اجرایی همپوشانی داشته یا نزدیک باشد، اخذ تأییدیه از مراجع و وزارتخانه های مادر و ذیربط یا واحدهای استانی آنها نیز ضرورت دارد.
وی خاطر نشان کرد: دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به منظور ایجاد وحدت رویه در استانداری ها و شهرداری ها، نسخه ها و الگوهای راهنما برای تنظیم متن اساسنامه سازمان وابسته و شرکت وابسته تدوین کرده که با استقبال شهرداری ها مواجه شده است.