مشهد_ ایرنا_استاندار خراسان رضوی گفت: مصوبات سفر اخیر ریاست جمهوری به استان در حوزه آموزش و پرورش جهش خوبی در سرانه آموزشی ایجاد می‌کند.

به گزارش ایرنا، یعقوبعلی نظری عصر سه شنبه در نخستین جلسه شورای آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه سرانه آموزشی در استان پایین تر از کشور است، گفت: بر اساس مصوبات این سفر تعداد ۱۶ مدرسه ۵۰ کلاسه از محل مصوبات سفر در استان ساخته می‌شود.

وی از دیگر مصوبات سفر را جمع آوری تمامی مدارس کانکسی اعلام کرد و ادامه داد: هم اینک در کل استان ۳۰۰ مدرسه کانکسی داریم که باید با برچیده شدن آنها فضای آموزشی لازم برای دانش آموزان فراهم شود.

استاندار خراسان رضوی اتمام پروژه های آموزشی  نیمه تمام را از دیگر مصوبات سفر اعلام کرد و اظهار داشت: اجرای مصوبات سفر طی سه سال اجرایی می‌شود. 

وی با اشاره به فعالیت ستاد اسکان فرهنگیان بعد از ایام نوروز نیز گفت: لازم است کمیته ای با حضور دستگاهای مرتبط تشکیل و موارد اجرایی مشخص و تقسیم کار در آن انجام شود تا در اولین مقطع زمانی اوج زیارت یعنی عید فطر آمادگی کامل داشته باشیم.

نظری افزود: توجه به ظرفیت اسکان در مجموعه آموزش و پرورش مهم است و اقدامات ضروری مورد نیاز را تا زمان حضور دوباره زائران، معین کنید تا برای تسهیل کار تصمیم گیری شود.

استاندار خراسان رضوی از بازگشایی مدارس و حضوری شدن کلاسها قدردانی کرد و گفت: دوری دانش آموزان طی ۲ سال گذشته از فضای مدرسه آسیب های فراوانی به همراه آورد و دانش آموزان ترک تحصیلکرده را هم باید به کلاس بازگرداند.

کمبود نیروی انسانی چالش مهم استان

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: این استان با بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانش آموز و ۴۷ منطقه آموزشی با حجم عظیمی از مشکلات و مسائل روبرو است.

سید امیر شوشتری ادامه داد: کمبود نیروی انسانی در استان، تجهیزات و امکانات، فرسودگی مدارس وکاهش سرانه مدارس جزو چالشهای متعدد است و شیوع کرونا و تبعات ناشی از آن، مٌسکن مقطعی بر این مشکلات بود.

وی با ابراز نگرانی از اینکه بعد از امتحانات خرداد ماه شاهد ترک تحصیل آشکار و مشهود شدن افت های تحصیلی باشیم، تصریح کرد: به دلیل کمبود نیرو دو تا سه بار جذب غیر اصولی نیرو در استان طی سالهای گذشته، غیر از مسیر دانشگاه فرهنگیان، داشته ایم که این خود یک چالش است.

شوشتری با اشاره به برنامه های مدون تهیه شده برای مدیریت چالشهای موجود، گفت: برای سال تحصیلی آینده ۲۰ هزار نیرو کمبود داریم که به معنای خالی بودن این تعداد کلاس از معلم است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اظهار کرد: اجرای سند تحول بنیادین به عنوان مهمترین دستور کار آموزش و پرورش است که برای آن باید تلاش همه جانبه داشت.