تهران-ایرنا- سازمان بین‌المللی مبارزه علیه فقر(آکسفام) اعلام کرد: افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی بعد از حمله روسیه به اوکراین، می تواند ۲۵۰ میلیون نفر را در معرض فقر شدید قرار دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین، موسسه خیریه آکسفام با اشاره به بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و تشدید آن در نتیجه جنگ اوکراین، خواستار اقدام فوری بین المللی از جمله لغو پرداخت بدهی ها برای کشورهای فقیر شد.

گابریلا بوچر مدیر عامل آکسفام گفت: در صورت عدم اقدام فوری، شاهد بدترین فقر و رنج بشری در تاریخ خواهیم بود.

گزارش آکسفام که روز سه شنبه در آستانه نشست هفته آینده بانک جهانی و صندوق بین المللی پول منتشر شد، نشان می دهد که کشورهای بدهکار ممکن است مجبور شوند هزینه های عمومی را برای جبران افزایش هزینه های واردات سوخت و غذا کاهش دهند.

آکسفام اعلام کرد که لغو پرداخت بدهی ها برای امسال و سال آینده می تواند بیش از ۳۰ میلیارد دلار از بدهی های بدهکارترین کشورها را آزاد کند.

بانک جهانی پیش بینی کرد: ۱۹۸ میلیون نفر، امسال به خاطر تبعات اقتصادی کرونا دچار فقر شدید می شوند و ۶۵ میلیون نفر دیگر هم با احتساب تبعات جنگ اوکراین، در معرض فقر خواهند بود. ۲۸ میلیون نفر نیز دچار سوءتغذیه خواهند شد.

برهمین اساس، آکسفام خواستار اخذ مالیات بیشتر از ثروتمندان و منتفعان از وضعیت موجود شد.

آکسفام همچنین از گروه ۲۰ خواست تا ۱۰۰ میلیارد دلار از منابع موجود را برای تخصیص یارانه و برداشتن مالیات خدمات و کالاها در کشورهای فقیر اختصاص دهد.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، هفته گذشته اعلام کرد: جنگ اوکراین مواد غذایی را بیشتر از همیشه گران کرده و قیمت ها در ماه مارس، سه برابر زمان مشابه در سال گذشته شده است.

کشورهای غرب آسیا و آفریقا بیشترین صدمه را از مختل شدن واردات گندم از کشورهای حوزه دریای سیاه خواهند دید و آکسفام اعلام کرد که غذا ممکن است ۴۰ درصد درآمد خانوارها را در کشورهای صحرای آفریقا ببلعد.

مدیرعامل آکسفام اعلام کرد که در چنین شرایطی، بی عملی دولت ها برای مبارزه با فقر، غیرقابل بخشش خواهد بود زیرا انجام آن بیشتر از اینکه وابسته به وجود منابع باشد نیازمند اراده سیاسی است.