به گزارش روز سه شنبه ایرنا از سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، مهدی جمالی نژاد افزود: با توجه به بند "هـ" تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، وزارت کشور متولی معرفی شهرداریها برای استفاده از اوراق مشارکت بود که شهرداری ها و مبالغ آنها از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تا ۱۰۰درصد مبلغ پیشبینیشده در قانون بودجه مشخص شد و با تائید و امضاء وزیر کشور به سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی، این امر صورت پذیرفت.
وی ادامه داد: سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور طی یک سال گذشته به طور مستمر پیگیر مراحل بعدی جذب این اعتبار برای شهرداری ها بود و در نهایت سازمان برنامه و بودجه تضامین لازم برای تعهد بازپرداخت اصل و سود اوراق سهم دولت را صادر کرد که نشان دهنده سهم قابل توجه کمک بلاعوض دولت از اعتبارات سال ۱۴۰۰، به شهرداری کلانشهرها است.
وی اضافه کرد: در ادامه این فرآیند، شهرداری ها بانک عامل خود را تعیین و مدارک لازم را به بانک مرکزی ارائه دادند و خوشبختانه در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ با فروش بخشی از اوراق، امکان جذب اعتبار آن برای شهرداری های ۹ کلانشهر فراهم شد.
۵۴هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح های توسعه قطار شهری ۸ کلانشهر
جمالی نژاد گفت: از کل ۸۰ هزار میلیارد ریال پیش بینی شده، ۵۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح های توسعه قطار شهری ۸ کلانشهر شامل شهرداری تهران ۱۵هزار میلیارد ریال، شهرداری مشهد ۸هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، شهرداری شیراز ۸هزار میلیارد ریال، شهرداری قم ۶هزار میلیارد ریال، شهرداری اصفهان۵۵۰۰ میلیارد ریال، شهرداری تبریز ۵هزار میلیارد ریال، شهرداری کرج ۴هزار میلیارد ریال و شهرداری کرمانشاه ۲۵۰۰ میلیارد ریال تخصیص یافت.
۲۰هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح های توسعه اتوبوسرانی ۹ کلانشهر
رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور افزود : همچنین ۲۰هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح های توسعه اتوبوسرانی ۹ کلانشهر شامل شهرداری تهران ۷هزار میلیارد ریال، شهرداری مشهد ۳هزار میلیارد ریال، شهرداری های اصفهان، تبریز و شیراز هر کدام ۲هزار میلیارد ریال، شهرداری های اهواز، قم، کرج و کرمانشاه هر کدام هزار میلیارد ریال و باتوجه به نظر سازمان برنامه و بودجه، مبلغ ۵۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح های بازآفرینی بافت فرسوده دو کلانشهر تهران به میزان ۲۵۰۰ میلیارد ریال و مشهد به میزان ۳ هزار میلیارد ریال تخصیص یافت.
وی با بیان اینکه تامین این حجم اعتبار برای پروژه های مترو، اتوبوسرانی و بافت فرسوده کلانشهرها، مطمئنا سبب بهبود خدمت رسانی به شهروندان خواهد شد، گفت: با توجه به مهلت شهرداری ها تا ۳۱ تیر ۱۴۰۱ به منظور جذب کامل اوراق منتشر شده، شهرداری ها می بایست هر چه زودتر اعتبار کامل اوراق را برای پروژه های مذکور جذب نمایند.