گچساران - ایرنا - نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از یکهزارو ۵۵۰ هکتار عرصه ملی کهگیلویه و بویراحمددر سال گذشته درآتش سوزی دچار خسارت شد ،گفت: استان از امکانات و تجهیزات لازم برای مهارآتش سوزی جنگل ها و مراتع محروم است.

سید ناصر حسینی پور روز چهار شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متولیان امر  نباید نسبت به آتش سوزی  جنگل ها و مراتع  کهگیلویه و بویراحمد بی تفاوت باشند.

 وی بیان کرد: با توجه به فرارسیدن فصل گرما و تجربه آتش‌سوزی‌های متعدد و خسارت بار سال های گذشته، لازم است تدابیری برای پیشگیری از آتش‌سوزی‌های جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد و زاگرس اندیشیده شود.

حسینی پور اظهار داشت:  انتظار می رود دولت توجه ویژه ای به این استان برای تامین  امکانات اولیه مهار آتش سوزی عرصه های ملی داشته باشند. 

وی ابراز کرد: هم اکنون برای مهار آتش سوزی  استقرار دائمی بالگرد در فصول آتش‌سوزی‌ها و  تامین خودروهای امدادی و موتورسیکلت در این استان نیاز است. 

حسینی پور  ادامه داد: کهگیلویه و  بویراحمد دارای یک پایگاه اطفای حریق، محوطه و آشیانه بالگرد نیمه کاره با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی است که لازم است در اسرع وقت با یک اقدام جهادی تکمیل شود. 

وی افزود: تهیه تجهیزات ضروری از جمله  دمنده، بی‌سیم و وسایل و تجهیزات گروهی شامل فلشبک، دوربین شکاری، چادر انفرادی، کیسه خواب و تجهیزات انفرادی کوله پشتی، لباس نسوز، کفش عملیاتی، دستکش، کلاه، عینک، ماسک، پابند، بیل، دوربین، چراغ قوه، پتو، جعبه کمک های اولیه، هر کدام به تعداد ۳۰۰ نفر از دیگر نیازهای ضروری در این استان برای مهار آتش سوزی احتمالی جنگل ها و مراتع استان است.

 نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۴ فقره آتش‌سوزی گسترده در مناطق مختلف استان رخ داد و در این آتش سوزی ها بیش از یکهزارو ۵۵۰ هکتار از عرصه جنگلی و مرتعی استان دچار خسارت شد . 

حسینی پور ابراز کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن چندین منطقه حفاظت شده و پارک ملی و ذخیره‌گاه ثبت شده جهانی دنا از مناطق خاص کشور از لحاظ زیست محیطی است. 

وی ادامه داد:، ۵۶ درصد مساحت استان معادل ۸۷۳ هزارو ۶۰۰ هکتار را جنگل و ۳۴ درصد معادل ۵۵۲ هزار و ۷۰۰ هکتار را مرتع تشکیل می دهد.

حسینی پور با بیان اینکه ۹۰ درصد مساحت استان را عرصه ملی است گفت: ۵۵۰ هزار هکتار از مساحت استان را نقاط بحرانی تشکیل می‌دهد. 

وی تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد پس از شمال با  ۲۰ درصد وسعت، دومین مناطق دارای پوشش متنوع جنگلی و گیاهی و مرتعی  می باشد.

حسینی پور ادامه داد: این طبیعت بکر، متأسفانه طی سالیان گذشته بدلیل وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده دچار خسارت زیادی شده در صورتی که در این ارتباط  تدابیری اتخاذ نشود، این سرمایه ملی به سوی زوال و نابودی خواهد رفت.