گناباد-ایرنا- مدیر عامل شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) گفت: نوآوری و دیدگاه دانش‌بنیان لازمه ماندگاری تولید و رونق اقتصادی در کشور است.

علی اصغر محمدپور روز چهارشنبه در بازدید از شرکت پگاه گناباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین توسط رهبر معظم انقلاب افزود: دیدگاه دانش‌بنیان بسترساز نوآوری در تولید محصولات است و هر اندازه به این مساله بیشتر توجه شود گامهای موثرتری در رونق کارآفرینی و حمایت از تولید داخل برداشته می‌شود.

وی گفت: با این رویکرد در بازاریابی و تولیدات کیفی متناسب با شرایط بازار مصرف و گروههای سنی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی و صادرات موفق‌تر خواهیم بود.

وی ادامه داد: باید با پرهیز از هرگونه نگاه شعاری و یا شعار زدگی، دیدگاه دانش بنیان در تولید محصولات کیفی خود را نشان بدهد و هر تولید کننده اگر نوآوری در تولیدات  خود نداشته باشد به تدریج حضورش در تولید و بازار مصرف کم‌رنگ می‌شود، بنابراین برای ماندگاری در تولید چاره‌ای جز نگاه دانش‌بنیان و نوآور نداریم.

مدیر عامل شرکت صنایع شیر ایران اضافه کرد: این شرکت و واحدهای تابعه با تولید روزانه سه هزار و ۵۰۰ تن محصولات در بخشهای مختلف اکنون بیش از  ۲۰ درصد از نیاز کشور را در حوزه محصولات پاستوریزه و ۵۰ درصد را در سایر بخشهای لبنی تامین می‌کند و سالانه حدود ۱۸ میلیون تن محصولات لبنی توسط این شرکت با آرم پگاه تولید می‌شود.

محمدپور گفت: با وجود مسائل و مشکلات و محدودیتهای ناشی از تحریم‌های اقتصادی دشمنان، سیاستهای توسعه‌ای در اولویت شرکت صنایع شیر ایران قرار دارد و تلاش می‌کنیم برای کاهش فشار اقتصادی بر مردم محصولاتی با بهای تمام شده کمتر و حداقل سود تولید و در اختیار مردم و مصرف کنندگان قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در مذاکرات اخیر شرکت صنایع شیر ایران با مسوولان روسیه بر توسعه صادرات محصولات لبنی در زمینه‌های مختلف و از جمله روش بی.تو.بی (مدل کسب و کار با تمرکز بر فروش محصولات و خدمات به شرکتهای دیگر) بحث و تبادل نظر شد.

محمد پور اظهار داشت: شرکت پگاه گناباد یکی از واحدهای مهم و دارای قابلیت اقتصادی بالا در تولید و فرآوری مواد اولیه محصولات لبنی در شمال شرق کشور است و از ظرفیتهای توسعه‌ای زیادی برخوردار است.

گناباد، جایگاه دوم تولید شیر در خراسان رضوی 

فرماندار گناباد هم در این بازدید با اشاره به پتانسیلهای این شهرستان در تولید شیر و محصولات لبنی و از جمله جایگاه دوم در تولید شیر در استان خراسان رضوی گفت: روزانه بخش زیادی از شیر تولیدی این شهرستان به صورت خام به سایر نقاط کشور و از جمله استانهای شمالی ارسال می شود در صورتی که با ایجاد واحدهای فرآوری و دانش‌بنیان جانبی می توان از خروج بخش زیادی از این شیر تولیدی از شهرستان جلوگیری کرد.

رضا نصیری گفت: با راه اندازی واحد تولیدی شیر خشک به عنوان یکی از بخشهای وابسته شرکت پگاه گناباد بسیاری از هزینه ها و از جمله هزینه‌های حمل و نقل کاهش می یابد که نقش مهمی در رونق اقتصادی منطقه خواهد داشت، بنابراین توجه بیشتر مسوولان ذیریط به ایجاد این واحد ضروری است.

در پایان این برنامه از سه محصول جدید شرکت پگاه گناباد شامل پنیر لخته، پنیر پیتزا و ماست لایه‌دار رونمایی شد.

شرکت صنایع شیر ایران که با برند پگاه در میان عموم مردم شناخته می‌شود ۷۰ سال قبل با ظرفیت روزانه ۴۵ تن راه‌اندازی شد، هم اکنون ظرفیت این شرکت و واحدهای تابعه آن در سطح کشور به سه هزار و ۵۰۰ تن افزایش یافته است.

شرکت صنایع شیر ایران هم اکنون به عنوان یکی از  زیرمجموعه های صندوق بازنشستگی کشوری به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

شرکت پگاه گناباد یکی از واحدهای تابعه شرکت صنایع شیر ایران با تولید روزانه ۵۰ تن محصولات لبنی در چهار گروه پنیر، شیر، ماست و دوغ و دوغ فرآوری شده تولید و روانه بازای مصرف می کند و بستر اشتغال ۴۰ نفر را فراهم کرده است که با اجرای طرح توسعه آن این تعداد به ۱۵۰ نفر و ظرفیت تولید آن به دو برابر افزایش می‌یابد.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.