قم-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: از ابتدای فروردین تا روز بیست و چهارم این ماه ۶ روز ناسالم در قم ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ روز افزایش داشته است.

سیدرضا موسوی مشکینی روز چهارشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران قم، با هشدار در خصوص افزایش روزهای ناسالم نسبت به توجه به مساله محیط زیست و جلوگیری از پیشروی بیابان تاکید کرد.

وی عنوان کرد: با وضعیت کنونی حاکم بر استان قم انتظار می رود کانون های ریزگرد مناطق شمالی و شرق قم در بدتر شدن پدیده گرد و غبار در این استان اثرات سوء بیشتری داشته باشند.

موسوی مشکینی ادامه داد: در شش ماه نخست سال ۹۹، ۱۶ روز آلوده در قم ثبت شده بود که طی سال ۱۴۰۰ تعداد روزهای آلوده با افزایش دو برابری به ۳۲ روز افزایش یافته است.

۸۰ درصد مساحت قم با خشکسالی شدید مواجه است

مدیرکل هواشناسی قم نیز در ادامه با بیان اینکه ۸۰ درصد مساحت قم با خشکسالی شدید مواجه است، گفت: میزان بارش باران در فروردین ماه جاری در مقایسه با میزان بلندمدت ۱۵ درصد کاهش یافته است.

مهران حیدری بنی با تاکید بر رابطه مستقیم افزایش دما با بحرانی تر شدن پدیده گرد و غبار و ریزگرد، اضافه کرد: دمای هوای قم در فروردین ماه جاری در مقایسه با سال گذشته حداقل ۶ درجه افزایش داشته و این می تواند هشداری نسبت به تغییر اقلیم باشد.

وی با تاکید بر اینکه فروردین ماه سالجاری یکی از آلوده ترین ماه های قم  در خصوص پدیده گرد و غبار است، افزود: به دلیل استعداد ذاتی قم و خشکسالی شدید بخش بزرگی از مساحت آن، معضل ریزگرد در این استان آزاردهنده تر است.

حیدری بنی تاکید کرد: با توجه به فعالیت کانون جدید گرد و غبار در کشور عراق، احتمال فعالیت پدیده گرد و غبار در ایران  و از جمله استان قم طی روزهای آینده وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی قم در ادامه با تاکید بر وزش شدید باد طی ساعات بعد از ظهر و شب در قم، بیان کرد: روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده یک سامانه بارشی استان قم را تحت تاثیرقرار خواهد داد.