قائم مقام مدیرعامل واحدتولیدی هپکو در آیین رونمایی از محصول جدید تراک ۶۵ تنی این شرکت در حاشیه این آیین در جمع خبرنگاران افزود: توان موتور کامیون معدنی آفرود ۶۵ تنی ۵۳۰ اسب بخار است و حجم اتاق بار آن ۳۸ مترمکعب و همچنین دارای وزن بارگیری ۶۳ هزار کیلوگرمی است.
« علیرضا میقانی» افزود: سال گذشته قول تولید این محصول را داده بودیم که اکنون توانستیم به بازار عرضه کنیم و باید اذعان داشت این ماشین، نقش ویژهای در حمل و جابجایی بارهای معدنی در معادن کشور دارد.
وی تاکید کرد: ظرفیت تولید و عرضه سالانه این ماشین حدود ۱۵۰ دستگاه به بازار است و چنانچه درخواست بیشتری باشد قابلیت افزایش ظرفیت تا ۲۵۰ دستگاه نیز وجود دارد.
قائم مقام مدیر عامل واحد تولیدی هپکو اظهار داشت: این ماشین معدنی با این قابلیت تاکنون به بازار عرضه نشده و مناسب معادن است و آبشن هایی روی این ماشین نصب شده که شیب روی معادن را تضمین می کند و امید است با آغاز به کار این ماشین در مرحله نخست که تولید ۱۲ دستگاه به معادن کشور است مشتریان دیگر اطمینان کنند و ما بتوانیم این ماشین را بیشتر از گذشته به معادن عرضه کنیم.
میقانی تصریح کرد: سالانه رقم بسیار سنگینی ارز به لحاظ وارادت دامپتراکها و تراکها از کشور خارج میشود به گونهای که در سال ۹۷ این عدد حدود ۱۸۹ میلیون دلار می رسد.
وی خاطرنشان کرد: در مورد این ماشین در فاز نخست با آی پی آی حدود ۳۵ درصد کار را آغاز کردیم یعنی ۳۵ درصد از ارزش ماشین را داخلی سازی کردیم اما آنچه جدا از موضوع داخلی سازی ماشین مهم است این مبحث است که با ایرانیزه شده ماشین می توان خدمات و سرویس مناسب تری ارائه دهیم و ارز و سرمایه کشور را حفظ کنیم.
میقانی عنوان کرد: این ماشین ها سرمایهای هستند و چنانچه ارز از کشور خارج میشود سالهای سال برای کشور کار کند.
قائم مقام مدیر عامل واحدتولیدی هپکو گفت: به ازای تولید این تراک که قیمت حدود هفت تا هشت میلیارد دارد در حال حاضر حدود ۳۵ درصد از خروج ارز از کشور جلوگیری می شود چرا که ۳۵ درصد از این ماشین داخلی سازی است و هدیه صنعتگران استان مرکزی در سال تولید ملی، اقتصاد وانش بنیان به اقتصاد ملی است.
تجهیزات و عوامل تولیدی واحد تولیدی هپکو در منطقه بینظیر است
نماینده مردم اراک - خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: تجهیزات و عوامل تولیدی واحد تولیدی هپکو در منطقه بی نظیر است چرا که شعار سال " تولید، اشتغال آفرین و دانش بنیان" از سوی رهبر معظم انقلاب و همچنین حمایت از تولید داخل مدنظر ویژه قرار گرفته است.
محمد حسن آصفری" افزود: امید است این شرکت مسیر خود را با شدت و کیفیت بیشتر و مناسب تری طی کند و با تولیدات مناسب خود روزهای تلخی که چندسال گذشته سپری کرده، حلاوت و شیرینی آن را برای همگان به ارمغان آورد.
وی تاکید کرد: پیشنهادات متعددی از سوی دولت و نمایندگان برخی استانها برای وارادت ماشین آلات راهسازی صورت گرفت که در این راستا چندین مرتبه بنده مخالفت خود را اعلام کردم اما متاسفانه منتج به نتیجه نشد و مقرر شده است ۱۰ هزار دستگاه ماشین آلات راهسازی وارد شود.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در خانه ملت اظهار داشت: این اقدام با اهداف و سیاست های اقتصاد مقاومتی و مانع زدایی و همچنین پشتیبانی از تولید که مورد تاکید مقام معظم رهبری است همخوانی ندارد و با این روند نمی توان گفت متهم خارج از کشور است و متهمان در داخل کشور و از بدنه نظام هستند چرا که علاوه بر عدم حمایت از تولید داخل، سبب خروج ارز از کشور میشوند.
آصفری با بیان اینکه چرا باید این واحد تولیدی را به نااهل واگذار کنند گفت: مکاتبات زیادی با وزرای انقلابی دولت سیزدهم انجام شد و توفیق حاصل شد این واحد تولیدی را از مدیر نااهل پس گرفته و به سازمان تامین اجتماعی واگذار کرد و امید است از این پس شاهد رویدادهای مثبتی در شرکت هپکو باشیم و با تولیدات بالا در عمل نیز از این واحد تولیدی حمایتهای لازم صورت گیرد.
وی عنوان کرد: بنده ۱۰۰ درصد موافق واردات خودرو به کشور هستم چرا که شرکت های ایران خودرو و سایپا، کیفیت لازم را ندارند و قیمت خودروها نیز بالا است و منصفانه نیست و از توان مردم خارج است.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: چنانچه تحریمها را هم دور بزنیم باید میلیاردها تومان برای وارادت ماشین آلات راهسازی هزینه کنیم و جای سوال است که چرا توانمندیهای نیروهای داخل کشور را نادیده می گیریم و مانع وارادت و همچنین خروج ارز از کشور نمیشویم.
آصفری تولیدات واحد تولیدی هپکو را بی نظیر خواند و گفت: امید است با تولید این تراک معدنی و تولیدات دیگر، شرکت هپکو جان تازهای بگیرد و دست دلالان و رانتخوارها را قطع کند چرا که منفعت طلبان در صدد این بودند که زمین هپکو را نیز تغییر کاربری دهند.
وی خاطرنشان کرد: انتظار می رود مدیرعامل شرکت هپکو به وعده های خود در سفر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تحویل ۵۰ دستگاه از تولیدات این شرکت در موعد مقرر عمل کند و بنده نیز مسئولیت انعقار قرارداد و دریافت امتیاز برای این واحد تولیدی را می پذیرم.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: چنانچه شرکت هپکو، تولیدات خود را افزایش دهد سال آتی دولت و مجلس نیز تولیدات این واحد تولیدی را ببینند مجوز وارادت ماشین آلات راهسازی را متوقف کنند.
قائم مقام مدیرعامل واحدتولیدی هپکو نیز در ادامه این آیین اظهار داشت: در این شرکت بیش از دو سال برای طرح تولید تراکها، اقدامات کارشناسی صورت گرفت تا ماشینی ایرانیزه و متناسب با شرایط معادن کشور تولید شود.
علیرضا میقانی افزود: این تراک ۶۵ تنی با موتور ۵۳۰ اسب بخار، با گیربکس اتوماتیک و دارای فرمان اضطراری است و باید این مهم مدنظر باشد که ماشین آلات وارداتی فاقد فرمان اضطراری هستند، اما در تولید تراک جدید، بدون روشن بودن موتور راننده قابلیت استفاده از فرمان را دارد.
وی با بیان اینکه امسال می توان این ماشین معدنی را متناسب با معادن مرتفع تر و با تناژ بیشتر به بازار عرضه کرد، گفت: در ماه های آتی بیل ۳۷ تن و در پاییز بیل ۷۵ تن از سوی این واحد تولیدی به معادن کشور عرضه می شود و با شرایط مشتری ایرانیزه خواهد شد.
هپکو در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار با هدف مونتاژ ماشین آلات راه سازی در اراک تاسیس و از سال ۱۳۵۴ شروع به فعالیت کرد.
هپکو ۲۵ نوع ماشین آلات راهسازی از جمله گریدر، لودر و غلتک تولید میکند که هشت نوع از محصولات آن تحت لیسانس کشورهایی چون ژاپن، آلمان، سوئد تولید میشود.
شرکت هپکو در اوج پیشرفت و بالندگی در سال ۱۳۸۵ به بخش خصوصی واگذار شد.