سیدمجید امامی بامداد پنجشنبه در نشست هم اندیشی با فعالان مد و لباس گیلان در رشت با اشاره به در پیش بودن یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر که از هفدهم تا ۲۴ تیرماه در برج میلاد پایتخت برگزار می شود، اظهار داشت: ۱۰ سال است جشنواره برگزار میکنیم اما هیچ تغییری در وضعیت لباس کشور ایجاد نشد. متاسفانه طراحان داخلی تقویت نشدند و به تولید کننده ها متصل نشدند؛ معدودی از تولید کننده های ما طراح دارند اما عمدتاً از فضای مجازی طرح می گیرند.
وی امامی با بیان اینکه این کارگروه مدتی است که روی موضوع نظام سایز بندی ملی کار می کند، گفت: متاسفانه در کشور با مساله لباس فقط تجاری برخورد شده است و اساساً با این موضوع دقیق و علمی برخورد نشد؛ لذا اگر نظام سایز بندی ملی منتشر شود یک تحول در سیستم لباس است و اولین کشور در غرب آسیا خواهیم بود که نظام سایز بندی خود را ارائه می دهد.
رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: هدف ما بهپوشی و آراستگی جامعه ایرانی است و در این مسیر متخصصان هر حوزه از جمله طراحان، نظام توزیع و دانش و نوآوری می باید مسئولیت بپذیرند.
امامی ادامه داد: کارگروه زیست عفیفانه ، ستاد حجاب و عفاف و کارگروه مد و لباس باید با هم دیده شوند چون وقتی می گوییم تحول در حوزه حجاب و عفاف کشور هم مساله طراحی داریم هم مساله ترویج حجاب و جدا بودن این موارد از هم اشتباه است.
اجرای شو زنده لباس و مدلینگ در کشور ممنوع است
رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اظهار داشت: اجرای شو زنده لباس و مدلینگ ممنوع است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص نه مجوز میدهد و نه حمایت میکند.
امامی افزود: موضوع یادشده از سال ۹۶ در کشور ممنوع شد، ولی معتقدم یک روش جدید در این خصوص باید داشته باشیم و کاملا به این موضوع واقفیم که این قفل را می شود بازکرد.
وی با بیان اینکه باید روش خودمان را برای ترویج لباس داشته باشیم گفت: با عکاسی مدلینگ مشکلی نداریم. ما به دنبال روش های جدیدی دراین حوزه هستیم که الزاما روش های غربی نیست.
امامی با بیان اینکه باید بستر سیما و سینما را در اختیار طراحی لباس قرار دهیم گفت: همین که خرید طرح را براساس مالکیت معنوی و حقوقی جا بیاندازیم گام به جلو محسوب می شود.
ضعف تولید چادر درجه یک
رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور همچنین تصریح کرد: اولویت ما در بحث لباس مشاغل و لباس اجتماع بانوان طراحی مانتو است؛ همچنین کشور در بحث تولید چادر مشکی دچار مشکل است و تولید ما در این بخش یک تولید درجه دوم بوده که باید تولید درجه یک چادر مشکی نیز در کشور ارزان شود.
وی گفت: مساله لباس یک مساله فرهنگی، هنری و اقتصادی است و مساله حجاب با مساله لباس بشدت گره خورده است.
به گفته امامی هر چقدر بتوانیم از طریق رویدادها و تبلیغ از طرف دولت، خرید را زیاد کنیم توزیع کننده ها و تولید کننده ها می توانند سودشان را به ۱۰ درصد پایین آورند و فروششان بالا برود.
طراحی لباس هواداری تیم ملی فوتبال
رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در صددیم با فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش رویدادی را با عنوان " طراحی لباس هواداری تیم ملی فوتبال "برگزار کنیم که این رویدادی بسیار هویت بخش است.
امامی افزود : قصد داریم ۲ نوع لباس طراحی شود، کاور زنانه و "تی شرت" برای آقایان؛ و آرزو داریم جوانانی که نتوانستند به قطر هم بروند لباس تیم ملی را بپوشند.
وی با بیان اینکه گیلان همیشه مهد فوتبال بوده است گفت : دبیرخانه رویداد می تواند با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان پا بگیرد.
گیلان آماده برگزاری رویداد طراحی لباس هواداری تیم ملی فوتبال برای جام جهانی
معاون هنری و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در این نشست فعالان مد و لباس استان را شخصیت های درخشانی توصیف کرد که هر کدام از آنان در حوزه تخصصی خود می توانند در کهکشان مد و لباس کشور تاثیر گذار باشند.
سید امیر مصباح با بیان اینکه پس از سال ها انجمن مد و لباس استان در حال شکل گیری است گفت: شاید یکی از نقاط مهم و فراموش شده ما در گیلان بحث مد و لباس است.
وی با استقبال از سخنان رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در خصوص تشکیل دبیرخانه رویداد طراحی لباس هواداری تیم ملی فوتبال برای جام جهانی در گیلان گفت: فعالان مدو لباس استان شخصیت های درخشانی هستند که در تمام این سال ها جز خلاقیت و وفاداری به آئین ها و سنت ها ی بومی استان و نگاه درست و صحیح به طراحی لباس بی هیچ حاشیه ای مشغول به فعالیت هستند و گیلان با طیب خاطر آماده پذیرش برگزاری این رویداد می شود.