نادر محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر افزود: تاسیسات گردشگری به منظور استانداردسازی خدمات مربوط به خود ملزم به دریافت گواهینامه استاندارد هستند.
وی اظهار داشت: صدور گواهینامه کیفیت خدمات گردشگری براساس ماده ۱۱ آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری و بر اساس بخشنامه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای درجه بندی این تاسیسات انجام می شود.
این مسوول ادامه داد: در این راستا شرکت هایی در استان برای تطبیق شرایط تاسیسات گردشگری با استانداردهای تعیین شده به فعالیت می پردازند و واحدهای خدمات دهنده گردشگری از جمله هتل ها، هتل آپارتمان ها، اقامتگاه های بوم گردی و مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی را در سه سطح فنی و مهندسی، ایمنی و بهداشتی و کیفیت خدمات مورد ارزیابی قرار می دهند.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: در صورت انطباق تاسیسات گردشگری با شاخص های تعیین شده، واحد مربوطه به کمیته درجه بندی معرفی می شود در غیر این صورت در ۲ مرحله و نهایت تا ۶ ماه به واحد مربوط برای رفع نواقص و انطباق با استانداردهای تعیین شده فرصت داده می شود.
وی اظهار داشت: در کمیته درجه بندی نیز با حضور مدیرکل یا معاون اداره کل میراث فرهنگی استان، نماینده بخش خصوصی مربوط به تاسیسات گردشگری و نماینده وزارتخانه موارد ارسالی بررسی شده و گواهینامه استاندارد برای واحدها صادر می شود.
محمدی یادآور شد: مدت اعتبار این گواهینامه ها سه ساله است و پس از این مدت، واحد مربوط دوباره مورد ارزیابی قرار می گیرد و در صورت نداشتن مشکل و ایراد گواهینامه آن تمدید می شود.
استان قزوین هم اکنون دارای حدود ۲۵۰ واحد تاسیسات گردشگری شامل مجتمع های خدماتی و پذیرایی، واحدهای اقامتگاهی و دفاتر خدمات مسافرتی است.