سنندج- ایرنا- معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان گفت: سال گذشته بیش از سه هزار نفر از مددجویان زیر پوشش این نهاد و خانواده‌های بی بضاعت از خدمات مشاوره ژنتیک بهره مند شدند.

ناصر کریمیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در استان کردستان ۶ مرکز مشاوره ژنتیک، یک مرکز دولتی و پنج مرکز غیردولتی  وجود دارد که هدف و رسالت این مراکز، انجام مشاوره ژنتیک به منظور پیشگیری از تولد نوزاد معلول در میان جامعه هدف بهزیستی و خانواده‌های بی بضاعت است تا از خطر تکرار معلولیت های جدید با توجه به آزمایشات ژنتیک جلوگیری شود.

وی افزود: بهترین زمان برای انجام مشاوره و آزمایش ژنتیک، قبل از ازدواج است لذا خانواده‌های دارای افراد معلولیت می‌توانند با مراجعه به ادارات بهزیستی شهرستان ها راهنمایی‌های لازم را کسب کنند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان با اشاره به اینکه سال گذشته سه هزار و ۷۷۲ نفر از مددجویان و خانواده های نیازمند استان از خدمات مشاوره و آزمایش ژنتیک بهره مند شدند، گفت: این معاونت در راستای رسالت خطیر خویش، علاوه بر یارانه ویزیت، در انجام آزمایشات بیوشیمایی و ژنتیکی به افراد مشمول طرح مساعدت می کند.

وی یادآور شد: سال گذشته بیش از ۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای انجام دقیق و تکمیل این هدف اختصاص و هزینه شده که خروجی آن علاوه بر مشاوره ژنتیک به این افراد، از تولد ۱۶ نوزاد معلول پیشگیری و مراحل سقط درمانی آن بر طبق پروتکلهای درمانی انجام شد.

۱۱۰ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفری استان کردستان زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند که معادل هفت درصد جمعیت استان است.