به گزارش ایرنا از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، این مرکز با توجه به اهمیت بومیگزینی در پذیرش دانشجو و تاثیرات عمیق آموزشی، فرهنگی و اجتماعی آن در کشور، پس از برگزاری ۱۲ جلسه کارشناسی با دانشگاههای مستقر در تهران و شهرستانها و همچنین دانشگاههای مناطق مرزی و وزارتخانهها و سازمانهای مختلف و انجام حدود ۳۰۰ نفر ساعت کار کارشناسی، گزارشی را با عنوان «پیامدهای بومی گزینی در پذیرش دانشجو» تهیه و تدوین کرد.
در این گزارش تصریح شده است که بومیگزینی موجب توزیع ناعادلانه و ناهمگون دانشجو در کشور شده بهگونهای که در سال ۱۳۹۸ نزدیک به ۵۰ درصد قبولیهای دوره روزانه و به ترتیب حدود ۸۰ و ۷۰ درصد قبولیهای دانشگاههای پیامنور و غیرانتفاعی بهصورت استانی قبول شدهاند و ۱۸ درصد قبول شادگان بر مبنای پذیرش کشوری پذیرفته شدهاند. در خصوص استانهای مرزی این وضعیت پررنگتر است؛ برای مثال در دو استان سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی ۲.۸۹ درصد و ۳.۶۴ درصد از قبولشدگانِ دوره روزانه به صورت استانی پذیرفته شدهاند.
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی تاکید میکند که «بومی گزینی» امتیاز قابل توجهی برای داوطلبان بومی مناطق برخوردارتر کشور نظیر تهران و سایر کلانشهرها برای قبولی در دانشگاههای برتر کشور بوده است. زیرا دانشگاههای برتر کشور در همین مناطق برخوردار قرار دارند و این روش پذیرش تبعاتی نظیر تضعیف انسجام ملی و افزایش قومیتگرایی، تضعیف امنیت ملی، ممانعت از همافزایی فرهنگی بین اقوام مختلف کشور، تشدید نابرابریها، کاهش تحرک اجتماعی و تضعیف زبان مشترک ایرانیان را به همراه خواهد داشت.
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با توجه به مطالب مذکور، ماده واحدهای تحت عنوان «مصوبه بومیگزینی موضوع جلسه ۲۱۳ مورخ ۱۱/۰۲/۱۳۶۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاحات و الحاقات بعدی آن لغو میشود» را برای لغو بومیگزینی به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده است.