همدان- ایرنا- مدیرکل پزشکی قانونی همدان گفت: مرد ۵۱ ساله به همراه یک زن ۴۰ ساله بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند.

ارتین کمالی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شب گذشته یک زن و مردی برای گرم نگه داشتن فضای چادر اقدام به استفاده از پیک نیک کرده بودند که بی احتیاطی در استفاده از این وسیله گرمایشی و متصاعد شدن گاز مونوکسید کربن سبب مسمومیت و مرگ آنها شد.

وی خاطرنشان کرد: برخی از افراد به ویژه کارتن خواب ها و معتادان از چادرهای مسافرتی استفاده می کنند که در اغلب مواقع به علت رعایت نکردن نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی دچار گازگرفتگی و مسمومیت می شوند.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان یادآوری کرد: چهار زن و ۱۰ مرد سال گذشته بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند که این رقم در سال ۹۹ شامل هشت زن و ۱۴ مرد بوده است.

کمالی اظهار داشت: مسمومیت با مونوکسیدکربن به وسیله انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، آبگرمکن، پیک نیک و حتی زغال ایجاد می‌شود و بیشتر در فصل زمستان این اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه علائم گازگرفتگی مانند سرماخوردگی شامل سردرد، سرگیجه و سوزش چشم است بر ضرورت استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از این مسمومیت ها تاکید کرد.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان گفت: در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود.

کمالی ادامه داد: باید از نصب آبگرمکن در حمام، روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم نگه داشتن محیط داخل خانه خودداری کرد همچنین کوچک بودن اندازه مجرای خروجی و لوله‌کشی مشترک شومینه برای چند واحد، باعث برگشت دود از شومینه روشن طبقات پایین به داخل شومینه خاموش طبقات بالاتر می‌شود.