بیرجند - ایرنا - مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۶۵۱ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع مختلف در سال گذشته به حساب دهیاری‌های استان واریز شده است.

عالیه خواجوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اعتبارات در زمینه توسعه زیرساخت‌های روستاهای استان خراسان جنوبی هزینه شده است.

وی همچنین از اجرای ۳۰۵ طرح با اعتبار بالغ بر ۳۶۹ میلیارد ریال از سوی دهیاری‌های استان در سال گذشته خبرداد و گفت: این پروژه‌ها در سرفصل‌های بهسازی معابر (جدول‌گذاری، زیرسازی و آسفالت)، جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی، اجرای دیوار حفاظتی، تکمیل ساختمان پایگاه آتش‌نشانی، توسعه پارک‌ها و فضای سبز و بهسازی و ساماندهی آرامستان‌ها بوده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: اخذ مجوز تاسیس ۵۲ روستای بالای ۲۰ خانوار دارای شورا و فاقد دهیاری از طریق وزارت کشور در سال گذشته انجام شد که در حال حاضر انتخاب دهیار و مراحل اخذ شناسه ملی شورا و دهیاری جهت واریز اعتبار در حال انجام است.

خواجوی ادامه داد: با این تعداد مجوز صادره جدید، تعداد دهیاری فعال خراسان جنوبی به ۹۴۹ دهیاری رسید.

وی گفت: پیگیری جذب اعتبارات جزء سه تبصره ۱۶ قانون بودجه در سال ۱۴۰۰ برای اعطای تسهیلات کم‌بهره به روستاییان در حوزه توانمندسازی و اشتغال، حمایتی و معیشتی و انشعابات و تاسیسات به مبلغ ۲۷۸ میلیارد ریال نیز انجام شد که از تاریخ ابلاغ سهمیه استان تعداد هزار و ۴۶ نفر، مبلغ ۱۲۲ میلیارد ریال از بانک‌های عامل تسهیلات دریافت کرده‌اند.

خواجوی افزود: همچنین سال گذشته هشت دستگاه خودروی عمرانی و خدماتی به دهیاری‌های استان اختصاص یافته است.

در حال حاضر ۳۰۹ هزار و ۹۲۳ نفر براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ در مناطق روستایی استان خراسان جنوبی زندگی می‌کنند که بیش از ۴۰ درصد جمعیت این استان مرزی را تشکیل می‌دهند.

استان خراسان جنوبی یک هزار و ۷۸۰ آبادی دارای سکنه دارد که ۹۴۹ روستا دارای دهیاری و بقیه فاقد دهیاری هستند.