بجنورد- ایرنا – مدیرشرکت توزیع برق شهرستان بجنورد گفت: ۱۷ روستای این شهرستان با اعتبار ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در قالب ۲۲ پرژه ساماندهی و برق این مناطق پایدار شد.

حسن چاهی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در راستای حفظ پایداری شبکه و کاهش تلفات، عملیات ساماندهی و افزایش تاب آوری شبکه  فرسوده برق رستاهای صندل اباد، محمدعلی پهلوان و کلاته یاور در حاشیه شهر بجنورد و سایر روستاهای این شهرستان ساماندهی شد.

وی تصریح کرد: همچنین نصب پست برق در منطقه مرکزی شهر بجنورد، مناطق فرودگاه، مجتمع طلای سفید و منبع آب  با اعتبار ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای افزایش پایداری و رفع کاهش افت برق انجام شد.

مدیرشرکت توزیع برق بجنورد افزود: برق رسانی به روستاهای قلعه جق، تخته، قزلقان و قوردانلوی این شهرستان با اعتبار چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از اولویت های برق رسانی بود که در سال گذشته انجام شد.

وی در خصوص اعتبارات جذب شده در شرکت توزیع برق شهرستان بجنورد افزود: سال ۱۳۹۹ در حدود ۳۷ میلیارد تومان اعتبار و در سال ۱۴۰۰ در حدود ۵۸ میلیارد تومان اعتبار جذب شد که رقم قابل ملاحظه ای برای اجرای طرح های برق رسانی این شهرستان بود.

چاهی اضافه کرد: شهرستان بجنورد با ۳ شهر و هشت دهستان و ۱۳۱ روستای برقدار دارای ۱۴۷ هزار مشترک است که توسط ۲ هزار و ۲۲۷ ترانس تامین برق می شود.

از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری استان خراسان شمالی ۳۵۳ هزار و ۶۹۸ خانوار مشترک شرکت توزیع برق هستند که ۸۴ درصد مشترک بخش خانگی و مابقی نیز در بخش خدمات، صنعت، کشاورزی و سایر مصارف هستند و طبق آمار رسمی حدود  ۹۹.۹ از خانوارهای شهری و روستایی این استان از نعمت روشنایی برق برخوردارند.

میانگین مصرف مشترکان خانگی برق ۲۰۰ مگاوات است.

با احتساب برق مصرفی مشترکان بزرگ صنعتی از جمله پتروشیمی، سیمان، ریخته گری و آلومینا، مصرف برق استان به ۳۸۰ تا ۴۰۰ مگاوات می رسد.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی هزار و ۲۹۷ روستا و آبادی دارد و حدود ۴۴ درصد از جمعیت  این استان در روستاها ساکن هستند و شهرستان بجنورد به عنوان مرکز استان ۳۲۴ هزار نفر جمعیت دارد که ۲۳۰ هزار آن در شهر بجنورد ساکن هستند.