زنجان – ایرنا - رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان خدابنده گفت: در صورت تعامل با شهرداری و اوقاف برای متقاضیان واجد شرایط که از نیمه دوم سال گذشته در نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند، زمین تامین می‌کنیم.

جمال خلجی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه قیدار شهر اوقافی است و دولت نیز در این شهر زمین ندارد، متاسفانه از زمانی که شاهد اجرای طرح‌های حمایتی کشور در حوزه مسکن بودیم، شهر قیدار از تسهیلات دولتی بی‌بهره مانده است.
به گفته وی، لازمه اجرای طرح‌های مسکن حمایتی از جمله طرح نهضت ملی مسکن در یک شهر، داشتن زمین دولتی در آن شهر است. 
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان خدابنده گفت: طرح حمایتی مسکن که تا به حال در شهر قیدار به سرانجام رسیده مسکن مهر و در حدود ۲۰۰ واحد بود.
خلجی اظهارداشت: ثبت‌نام طرح ملی مسکن از ۲ سال گذشته در کشور آغاز شد و شهرها با توجه به داشتن زمین دولتی و یا به دلیل وجود زمین سنددار، سازمان ملی زمین و مسکن قادر به خرید آن زمین‌ها بودند، این طرح انجام شد و در بیشتر شهرها این واحدها رو به پایان است.
وی تاکید کرد: این در حالی است که در شهر قیدار به دلیل اوقافی بودن زمین‌ها، در صدد تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن بودیم که مقرر شد با الحاق از زمین‌های اوقافی به محدوده شهر تامین زمین برای اجرای طرح را انجام دهیم.
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان خدابنده گفت: در شهر قیدار زمینی وارد محدوده شود باید بخشی سهم اوقاف، سهم زمین‌دار و زارع و بخشی نیز به شهرداری در راستای آماده‌سازی برسد.

خلجی ادامه داد: بر اساس توافقی که با سه طرف ذینفع انجام شد، مقرر شد به شهرداری سهمی تعلق نگیرد و اداره راه و شهرسازی آماده‌سازی را انجام دهد، در مقابل شهرداری نیز از ارزش ‌افزوده این واحدها شامل عوارض سالانه و سایر موارد بهره‌مند شود.
وی افزود: بر این اساس مقرر شد که تخفیف‌هایی را مد نظر قرار دهند که مجموع همه این تخفیف‌ها و تمهیدات منجر به تامین زمین برای اجرای طرح ملی مسکن شد.
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان خدابنده گفت: در حال حاضر مراحل نهایی تفاهم‌نامه با اوقاف را سپری می کنیم تا قراردادهای اوقافی در اختیار راه و شهرسازی برای اخذ پروانه به منظور دریافت تسهیلات بانکی قرار گیرد.
خلجی با یادآوری اینکه مساحت زمینی که قرار است طرح نهضت ملی مسکن در آن اجرا شود حدود پنج هکتار است و مابقی زمین الحاقی سهم زارع، اوقاف و معابر و کاربری‌های عمومی است.
به گفته وی، واحدهای طرح ملی اقدام مسکن طی ۱۸ ماه آینده به پایان خواهد رسید که امید داریم دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز در انجام امور محوله برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند.
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان خدابنده گفت: طی تفاهمی با سپاه انصارالهمدی (عج) استان زنجان مقرر شد مدرسه و فضاهای ورزشی را با توجه به طرح و تسهیلاتی که این ارگان دارد، انجام دهند.
وی ادامه داد: همچنین برای شهرهای دیگر این شهرستان نیز این طرح اجرا می‌شود و در صورت تعامل با شهرداری و اوقاف در ادامه، راه و شهرسازی برای یکهزار و ۷۰۰ نفر واجد شرایطی که از پاییز ۱۴۰۰ ثبت نام کرده‌اند می‌توانیم زمین تامین کنیم.
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان خدابنده، با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن در این شهرستان گردش مالی، به طور مستقیم و غیرمستقیم برای اشتغال و همچنین در قیمت مسکن و اجاره نشینی هم تاثیر مثبتی خواهد داشت.