مشهد - ایرنا - رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: حجم تجارت خارجی (صادرات و واردات) در این استان پارسال ۱۷ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش یافت که نشان دهنده بزرگتر شدن تجارت این استان با کشورهای دیگر است.

محمدعلی امیرفخریان روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: صادرات کالا از خراسان رضوی طی این مدت ۶ درصد و  واردات به میزان ۱۱ درصد رشد داشته است.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: پارسال ۲.۶ میلیون تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شد که در مقایسه با سال ۱۳۹۹ در وزن ۶ درصد افزایش اما در وزن پنج درصد کاهش داشته است.

امیر فخریان اظهار داشت: از عمده‌ترین کالاهای صادراتی خراسان رضوی در طول سال گذشته می‌توان به میله‌های آهنی یا فولادی، زعفران، پسته، سیب تازه، سیب زمینی، کف پوش، پلی استیرن، فروکروم، مخمرهای فعال (زنده)، تخته، شیرینی و بیسکویت، کیسه، رنگ و ورنی، سیمان سفید پرتلند و صابون چیپس اشاره کرد.

وی اضافه کرد: مقصد عمده کالاهای صادراتی استان به کشورهای افغانستان، ازبکستان، ترکمنستان، عراق، پاکستان، چین، قرقیزستان، تاجیکستان، قزاقستان، امارات متحده عربی، اسپانیا، فدراسیون روسیه، ترکیه، هلند، هند، عمان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و بلغارستان صادر شده است.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: واردات کالا به استان در سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۲۹ هزار تن به ارزش ۵۷۹ میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال ۱۳۹۹ در وزن ۲۵ درصد و در ارزش ۵۳ درصد افزایش داشته است. 

امیر فخریان اظهار داشت: تراز بازرگانی خارجی خراسان رضوی در سال ۱۴۰۰ مثبت و معادل ۸۴۱ میلیون دلار بوده است.

خراسان رضوی از سمت شمال و شمال شرق ۵۳۱ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان و از سمت شرق ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.

وجود شش گمرک خراسان رضوی در پایانه‌های مرزی لطف‌آباد شهرستان درگز، سرخس، باجگیران شهرستان قوچان، دوغارون شهرستان تایباد، شمتیغ شهرستان خواف و نیز گمرک مشهد، وجود ۲  بازارچه مرزی در مناطق مرزی تایباد با افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان زیرساختهای ارزشمندی برای این استان در پیگیری برنامه توسعه تجارت بین‌المللی هستند. 

 صادرات کالا از این استان طی سال ۱۳۹۹،  ۲ میلیون و ۶۸۳ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۳۰۴ میلیون دلار و حجم واردات کالا به خراسان رضوی نیز در این مدت ۱۸۸ هزار تن به ارزش ۳۷۹ میلیون دلار بود.