تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴

تهران - ایرنا- وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که کاردار سفارت سوئد در بغداد را در اعتراض نسبت به سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم فراخوانده و مراتب اعتراض عراق را تسلیم وی کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری عراق (واع)،  وزارت امور خارجه این کشور با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: امروز (یکشنبه) «هاکان روث» کاردار سفارت سوئد در بغداد به این وزارتخانه احضار و اعتراض دولت عراق به دلیل سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم توسط گروهی از افراط گرایان به رهبری «راسموس بالودان» که اقدامی تحریک‌آمیز  علیه احساسات مسلمانان و توهین بسیار حساس به مقدسات آن‌ها تلقی می‌شود به وی ابلاغ شد. 

وزارت خارجه عراق با بیان اینکه چنین عملی مغایر با اصول انسانیت و متناقض با ابتدایی‌ترین مسلک مذهب دیگر است، هشدار داد که این موضوع عواقب جدی بر روابط سوئد با کل مسلمانان اعم از کشورهای اسلامی و عربی و یا در جوامع مسلمان در اروپا دارد.  

این وزارتخانه عراق از دولت سوئد خواست تا  هرگونه اعمال قشری یا تحریک احساسات مؤلفه‌های مذهبی به ویژه اقداماتی را که بر مقدسات اسلامی تأثیر می‌گذارد متوقف کند. 

اوایل روز جمعه گذشته که یک گروه از جریان راست افراطی در سوئد یک جلد قرآن کریم را به آتش کشیدند که به‌دنبال آن و بی‌حرمتی و جسارت نسبت به قرآن شهر مالمو در این کشور را ناآرام کرد. اقدامی که منجر به اعتراض در سوئد و شماری از کشورهای اسلامی شده است. 

پیشتر «مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر عراق در پیامی توئیتری از وزارت امور خارجه کشورش خواست تا نماینده و سفیر سوئد در بغداد را برای کشف و رسیدگی به جرم سوزاندن قرآن فرا بخواند.