تهران- ایرنا- در دعای بیست و دومین روز از ماه مبارک رمضان از خدا می‌خواهیم که برکاتش را بر ما نازل کند و درهای فضلش را بر ما بگشاید.

پیامبر اکرم (ص) در بیست و دومین روز از ماه مبارک رمضان اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوَابَ فَضْلِک وَ أَنْزِلْ عَلَی فِیهِ بَرَکاتِک وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِمُوجِبَاتِ مَرْضَاتِک وَ أَسْکنِّی فِیهِ بُحْبُوحَاتِ جَنَّاتِک یا مُجِیبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّینَ. خدایا در این ماه درهای فضلت را به روی من بگشا و برکاتت را بر من نازل فرما و به موجبات خشنودی‌ات موفقم بدار و در میان بهشت‌هایت جایم ده، ای برآورنده خواهش درماندگان.

حجت الاسلام حسن عامری استاد حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم (ع) به خبرنگار معارف ایرنا گفت: رسیدن به فراز پایانی دعای روز بیست و یکم که خدا بهشت را منزلگاه ما قرار دهد، نیازمند آماده سازی مسیری است که آن مسیر شامل چند چیز است. اول این که از خدا می خواهیم تا درهای فضل خود را بر ما بگشاید.

وی افزود: خدا نعمت های خود را در اختیار بشر قرار داده است ولی گاهی انسان از این ابزاری که خدا برای هدایت او قرار داده، به درستی استفاده نمی کند و ظاهرا فضل الهی شامل حال این افراد نشده است. مثلا عقل یا علم یک نعمت الهی است ولی بهره برداری صحیح از این عقل یک فضل الهی است. به همین دلیل می بینیم برخی افراد علم دارند ولی این علمشان از جهالت بدتر است یا برخی افراد ثروت دارند و از سلامتی نیز برخوردار هستند ولی بهره برداری صحیح که از لطف الهی شامل می شود در آنها وجود ندارد.

گاهی فضل خدا شامل رحمت الهی است و نه آن نعمتی که در برابر عمل انسان داده می شود. حجت الاسلام علی‌رضا شاه فضل قمصری گفت: در این دعا از خدا می خواهیم درهای فضل و کرم خود را برای ما در این روز و ماه باز کند. فضل الهی به معنای نعمتی است که در برابر عمل انسان نیست، بلکه برگرفته از رحمت الهی است.

وی افزود: ماه رمضان ماهی است که زمینه های بهره برداری از فضل الهی فراوان است و اندک بهانه ای در این ماه درهای رحمت الهی را به روی انسان باز می کند. خداوند با تلاوت یک آیه قرآن توسط بنده خود ثواب یک ختم قرآن به او می دهد. اینکه نفس کشیدن انسان روزه دار در این ماه تسبیح و عبادت است، یکی از علایم فضل و رحمت الهی است. نمونه های زیادی از فضل و رحمت الهی برای این ماه ذکر شده است که در این دعا از خدا می خواهیم تمام درهای فضل خود را به روی ما باز کند تا در قیامت پیمانه عمل خیر و ثواب ما فزونی یابد.

این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: در فراز دیگر از خدا می خواهیم برکات خود را بر ما نازل کند. هر چیز که برکت پیدا کند، ثمردهی مضاعف پیدا می کند و آثار خیرش فزونی می یابد. مال پر برکت، فرزند با برکت، عمر مبارک و سایر نعمت های الهی که همراه با برکت الهی باشد، می تواند زندگی انسان را متحول کند. برکت در زندگی باعث خواهد شد عمر انسان و سرمایه های او در مسیر آبادانی دنیا و آخرت مصروف شود و از آسیب ها و گزند ها دور باشد.

وی اضافه کرد: شیطان از زندگی پربرکت دور می ماند و اعمال خیر انسان با برکت از دستبرد شیطان دور خواهد بود. ماه رمضان ماه مبارکی است و شب قدر که در این ماه است پربرکت ترین شب‌ سال است. کسانی که در ماه رمضان با اعمال عبادی این ماه همراه می شوند، بیشترین موفقیت را در جلب برکات الهی برای خود فراهم می آورند.

برکت الهی فقط در تعداد و کمیت نیست. به گفته حجت الاسلام عامری دومین مسیر برای رسیدن به منزلگاه بهشت، وجود برکت است. در دعای این روز می گوییم خدایا نعمت به من دادی و مرا از فضل خود نیز بهره مند کردی ولی من برکات آن را می خواهم. برخی تصور می کنند برکت در تعداد و کمیت تجلی پیدا می کند در حالی که همیشه اینگونه نیست.

این  استاد حوزه افزود: خدا به انسان یک فرزند دختر می دهد ولی برکت وجودی چنین دختری باعث می شود سوره کوثر در شان او نازل شود. گاهی سن انسان دارای برکت است و لذا می بینیم جوانی همچون حضرت علی اکبر شبیه ترین انسان به پیامبر اکرم (ص) می شود. در مسائل مالی نیز برخی فکر می کنند برکت مال، به زیاد شدن آن است در حالی که برکت دارایی و اموال به این است که انسان را به آنچه که خدا می خواهد، راهنمایی کند. بنابر این فضل و برکت الهی فقط با توفیق خدا برای انسان بوجود می آید که به واسطه کسب رضایت الهی ممکن است.

عامری گفت: کسب رضایت پروردگار به فراهم کردن موجبات آن بستگی دارد. مثلا در این روزها که ویروس کرونا باعث ایجاد مشکلات معیشتی برای بسیاری از افراد شده، می توانیم به همسایه ای  کمک کنیم که کارگر فصلی بوده و به دلیل شیوع این ویروس بیکار شده است و کسب رضایت الهی این است که مخفیانه به چنین شخصی کمک مومنانه کنیم. همچنین کشیدن دست نوازش بر سر فرزندان خودمان باعث کسب رضایت الهی می شود و گاهی نوجوانان و جوانانی را می بینیم که دچار اضطراب و ناراحتی هستند که دلداری دادن به آنان و جلب توجه آنان به لطف الهی موجب رضایت خدا می شود.

وی با اشاره به فراز پایانی دعای روز بیست و دوم گفت: در اینجا تکرار در دعا را می بینیم. چون نمی توانیم به آنچه خدا به ما داده مغرور شویم. لذا در فرازهای پایانی دعای کمیل می گوییم انسان به جز دعا هیچ چیزی از خود ندارد که آن نیز از ناحیه خداست که به دل انسان می انداز ولی باید مرتب از خدا بخواهیم این توفیق ها را نصیب ما کند.

به گفته حجت الاسلام شاه فضل در فراز سوم این دعا از خدا می خواهیم ما را در کسب رضایت الهی موفق بدارد. رضایت الهی از انسان یکی از بزرگترین درجات انسانی است، به گونه ای که اگر انسان به این توفیق برسد می تواند ادعا کند به بالاترین درجات انسانی دست یافته است. رضایت الهی برای انسان به این شکل ممکن می شود که فرد، خود را بنده خدا قرار دهد و در کارهایش نیتی جز رضایت الهی نداشته باشد.
وی افزود: رسیدن به این مقام نیازمند معرفتی بسیار بالا و عمیق است و دستیابی به این معرفت در ماه رمضان بسیار آسان است. خصوصا شب قدر که ابواب رحمت الهی برای بنده ها باز است بزرگترین درخواست انسان می تواند این باشد که خدایا توفیق دستیابی به رضایت خودت را نصیب ما بگردان

شاه‌فضل اضافه کرد: در آخرین فراز از خدا می خواهیم در مقام اجابت‌کنندگی مضطران از ما دستگیری کند و در بهترین مکان های بهشت جای دهد. قرآن کریم، نجات از جهنم و رسیدن به بهشت را علامت رستگاری انسان معرفی کرده است. در ماه رمضان درهای بهشت به روی بندگان باز است و این بنده است که باید با پرهیز از سستی و کوتاهی از این فرصت بهره مند شود.