تهران - ایرنا - شمال شرق سوریه این روزها شاهد تحرکات آمریکا برای نشستن دو نهاد سیاسی کُرد سوریه پای میز مذاکره است که در صورت موفقیت، کل صحنه سیاسی در منطقه شرق رود فرات تغییر می‌کند و این در حالی است که دولت سوریه بارها دخالت آمریکا و حضور نظامی واشنگتن در خاک کشورش را محکوم کرده است

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، وزارت خارجه آمریکا از ابتدای ماه جاری میلادی مجددا تلاش کرد تا «شورای ملی کُرد» سوریه و احزاب «وحدت ملی کُرد» را - که «اداره خودمختار» کُردها در شمال شرق کشور را تشکیل می‌دهند- برای بازگشت به میز مذاکره جهت تشکیل مرجعیت سیاسی واحد کُردهای سوریه متقاعد کنند.

به گزارش «العربی الجدید»، در طول سال ۲۰۲۰، چند دور مذاکرات میان کردهای شمال سوریه تحت نظارت آمریکا برگزار شد که هر بار به دلیل تک‌روی و امتناع «اتحاد دموکراتیک» (PYD) برجسته‌ترین حزب از احزاب «اداره خومختار کردهای سوریه» از هرگونه انعطاف و امتیازدهی در قبال برخی مسایل مانند جدایی بین خود و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)، لغو خدمت نظامی اجباری و ورود نیروهای «پیشمرگه سوریه» به شمال شرقی، نتیجه‌ای حاصل نشده است.

تحرکات نماینده آمریکایی برای تشکیل ائتلاف کردی در شمال سوریه

منابع آگاه در شمال سوریه می‌گویند که «متیو بِرل» نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور شمال شرق سوریه تلاش کرد تا «شورای ملی» و احزاب «اداره خودمختار کردها» را به پای میز مذاکره برای دستیابی به توافق بر سر چیدمان ائتلاف سیاسی کردهای سوریه بنشاند.

در همین ارتباط، «فیصل یوسف» یکی از اعضای ریاست شورای ملی کُردی و هماهنگ کننده کل جنبش کردی الاصلاح به العربی الجدید گفت که «ارتباط بین طرف آمریکایی و شورای ملی کُرد از اواخر سال ۲۰۲۰ تاکنون قطع نشده است». وی افزود: موضوع حل اختلافات موجود میان شورای ملی کُرد و احزاب وحدت ملی کُرد یکی از موضوع های مورد مناقشه است.

عضو ریاست شورای ملی کرد سوریه بر آمادگی خود برای نشستن مجدد دور میز مذاکره با احزاب اداره خودمختار «بر اساس ضمانت نامه امضا شده از سوی طرف آمریکایی و «مظلوم عبدی» (فرمانده کل قسد) که شامل آزادی کار سیاسی شورا است» تأکید کرد و گفت که این ضمانت نامه بدون اجرا باقی مانده و مانع مشخص شدن زمان بازگشت مذاکرات شده است.

وی همچنین فاش کرد که طرف آمریکایی «هنوز تاریخی برای اعلام ضمانت نامه فوق و در نتیجه آغاز مذاکرات جهت دستیابی به توافق بر اساس توافقنامه دهوک تعیین نکرده است.»

در همین زمینه، «نصرالدین ابراهیم» ​​دبیر «حزب دموکراتیک کُرد سوریه» و یکی از احزاب «وحدت ملی» در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت که «اوایل آوریل هیاتی از این احزاب با متیو پرل نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور شرق سوریه دیدار کرد» و طرف آمریکایی «بر ضرورت از سرگیری گفت‌وگوهای کردی-کردی تأکید کرد.»

نصرالدین ابراهیم افزود که برل موافقت «شورای ملی» را برای شروع گفت‌وگو به ما ابلاغ کرد و احزاب «وحدت ملی» آماده «از سرگیری گفت‌وگوها از نقطه‌ای هستند که پایان یافته است.»

دبیر «حزب دموکراتیک کُرد سوریه» خاطرنشان کرد که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا با هماهنگی فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه (مظلوم عبدی)، فضای مثبتی برای موفقیت این گفت‌وگو ایجاد کنند و روابط بین اداره خودمختار و اقلیم کردستان عراق را بهبود بخشند.

دخالت نظامی و سیاسی آمریکا در شمال و شرق سوریه همواره  با مخالفت دولت قانونی این کشور روبه رو بوده است و آمریکا بدون مجوز دولت سوریه وارد این کشور شده و بخش های را در شمال و شرق به اشغال خود درآورده است.

دخالت های نظامی آمریکا به بهانه حمایت نظامی و تسلیحاتی از کردهای سوریه موسوم به «قسد» که همواره از حمایت آمریکا برخوردار است،  در چند سال گذشته موجب نا امنی و ناآرامی در شمال و شرق سوریه شده است. 

واشنگتن با حمایت نظامی و سیاسی از گروه های کرد سوریه تلاش می‌کند تا سیطره خود را در مناطق نفت خیز سوریه گسترش داده و به غارت اموال عمومی شمال این کشور ادامه دهد.

وزارت خارجه سوریه توافق امضا شده میان شبه ‌نظامیان قسد با شرکت نفتی آمریکایی را سرقت نفت سوریه خواند و آن را سرقتی با نظارت و حمایت دولت آمریکا دانست و تاکید کرد که این توافق باطل و غیرقانونی است.  

دولت سوریه بارها تاکید کرده است که این شبه‌ نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت ندارند و حضور آنان غیر قانونی است. 

اشغالگران آمریکایی در ماه های گذشته با هماهنگی شبه نظامیان قسد مورد حمایت خود در شمال سوریه، هزاران تانکر و کامیون حامل نفت و منابع زیرزمینی دزدیده شده از این کشور را به خاک عراق منتقل کردند.