مشهد- ایرنا- رییس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: تفاهمنامه سه جانبه ساخت ۲ هزار واحد مسکونی در مناطق کم‌برخوردار مشهد از سوی یکی از طرفین تفاهمنامه نقض و جمعیت هدف این واحدهای مسکونی تغییر کرده است.

حمید ضمیری روز دوشنبه در جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد در جریان بررسی لایحه "واگذاری رایگان زمین و پروانه ساختمانی در منطقه پنجتن ۵۵ با کاربری مسکونی برای ساخت ۴۵۰ واحد مسکونی"، افزود: سال ۹۹ برای احداث ۲ هزار واحد مسکونی، بازسازی و نوسازی بافت فرسوده و ارتقای کیفیت زیست در حاشیه شهر مشهد تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای بین استانداری، شهرداری مشهد و بنیاد مسکن استان منعقد شد.

وی خاطرنشان کرد: اولین مرحله از اجرای این تفاهمنامه واگذاری رایگان زمین در منطقه پنجتن توسط شهرداری برای ساخت ۴۵۰ واحد مسکونی است اما بر خلاف توافق‌نامه، از سوی بنیاد مسکن استان جامعه هدف این تفاهمنامه که ساکنان مناطق حاشیه شهر و تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) بود، تغییر کرده است، لذا تفاهمنامه نقض شده و شورای شهر نیز باید به وظیفه نظارتی خود در خصوص نحوه اجرای مصوبات شورا در این خصوص عمل کند.

وی اضافه کرد: با توجه به نقض تفاهمنامه  شورای شهر نباید با واگذاری رایگان زمین برای ساخت ۴۵۰ واحد مسکونی موافقت کند تا تفاهمنامه به مسیر اصلی خود باز گردد.

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این خصوص گفت: این تفاهمنامه به منظور تحقق اهداف بازآفرینی در مناطق حاشیه شهر منعقد شده و جامعه هدف آن نیز اقشار کم برخوردار هستند اما در مسیر اجرا دچار تغییر شده است.

مجید طهوریان عسکری افزود: طبق شنیده‌ها قرار است تعدادی از واحدهای مذکور به افراد غیربومی مشهد واگذار شود که باید از این اقدام جلوگیری کرد.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد نیز اظهار کرد: از آنجا که این تفاهمنامه برای ارتقای کیفیت زندگی ساکنان حاشیه شهر منعقد شده لذا با یک بدعهدی نباید با واگذاری زمین مخالفت شود بلکه شهرداری طبق تفاهمنامه عمل کند و همزمان نیز برای حل مشکل اقدام کند.

حجت‌الاسلام حسن منصوریان افزود: جامعه هدف این تفاهمنامه اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی و افراد کم درآمد هستند، لذا با رویکرد کمک به این افشار باید مشکل موجود حل و تفاهم‌نامه با تضامین محکم‌تری اجرایی شود.

در ادامه این جلسه طرح "الزام شهرداری به ارائه لایحه اجرایی‌شدن تفاهمنامه با موضوع واگذاری رایگان زمین و پروانه ساختمانی در منطقه پنجتن با کاربری مسکونی" ،  به رای اعضای شورا گذاشته و مصوب شد.

طبق این مصوبه شهرداری مشهد مکلف شد به منظور ضمانت اجرایی شدن اهداف و مفاد تفاهمنامه مشترک فی مابین بنیاد مسکن خراسان رضوی، استانداری خراسان رضوی و شهرداری  نسبت به هماهنگی با دستگاه‌های مذکور اقدام و لایحه مد نظر را حداکثر ظرف مدت یک ماه به شورای اسلامی شهر ارائه دهد.

مصوبه اعطای امتیاز و مجوزهای ساختمانی به منظور تعیین‌تکلیف محکومیت‌های مالی قطعی شهرداری از دیگر مصوبات جلسه امروز شورای اسلامی شهر مشهد است.

براساس این لایحه به شهرداری مشهد اجازه داده شد، به منظور تعیین تکلیف محکومیت‌های مالی قطعی صادره از سوی مراجع قضایی، شبه قضایی و یا ثبتی، در صورت درخواست محکوم له و با تنظیم قرارداد صلح‌نامه به جای استفاده از مهلت موضوع قانون راجع به منع توقیف اموال منقول و غیر منقول متعلق به شهرداری‌ها، نسبت به اعطای امتیاز و مجوزهای ساختمانی در چارچوب ضوابط شهرسازی در املاک معرفی شده از سوی محکوم له با لحاظ یک درصد مازاد بر تخفیف نقدی روز  اقدام کند.

همچنین در این جلسه لوایح اعمال ماده ۹ قانون نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی دولت در منطقه ثامن بررسی و مصوب شد که طبق این مصوبه به شهردار مشهد اجازه داده شد، با توجه به فوریت اجرایی پروژه‌های نرگس رضوی ۳ و ۵ و نرگس رضوی ۴ و ۶ واقع در محدوده قطاع ۳ طرح تفصیلی پیرامون حرم مطهر رضوی به نشانی تقاطع بلوار امیرالمومنین(ع) و بلوار سردار شوشتری، ضلع جنوب شرقی میدان امر به معروف و نهی از منکر و به منظور جلوگیری از تاخیر و توقف در اجرای طرح مذکور و رفع خطر از گودهای برداشته شده، نسبت به تملک دو پلاک از طریق اعمال ماده ۹ لایحه قانونی نحوه خرید تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی دولت، اقدام کند.

همچنین در این جلسه با لایحه تغییر نام سازمان فردوس‌ها به سازمان مدیریت آرامستان‌ها موافقت شد، لایحه ارائه تسهیلات به ایثارگران مقیم مشهد برای استفاده از خطوط اتوبوسرانی و قطارشهری نیز در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر مشهد مصوب شد.