شهرکرد- ایرنا- معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: سال گذشته ۱۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات به ۳۶۲ طرح مشاغل خانگی مرتبط با صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در این استان پرداخت شد.

اسماعیل رمضانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: از این میزان تسهیلات ۹۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به ۳۴۲ طرح مستقل و ۲۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال به ۲۰ طرح پشتیبان پرداخت شده است.

وی با اشاره به ایجاد اشتغال برای ۲ هزار و ۲۵۰ نفر در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان در سال گذشته افزود: از این تعداد اشتغال ۶۶۰ نفر از طریق سامانه رصد و اشتغال یک‌هزار و ۵۹۰ نفر از طریق مجوزهای صادره، ثبت شده است.

رمضانی تصریح کرد: سال گذشته هفت فقره پروانه تولید کارگاهی، ۷۵۲ فقره پروانه تولید انفرادی و ۸۱۳ فقره کارت شناسایی هنرمندان برای فعالان حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان صادر شد.

وی با اشاره به حضور ۷۸۳ هنرمند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان در دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و ۳۹ نفر در رشته‌های آموزشی بلندمدت یادآور شد: در این مدت ۱۲۰ نفر از شاغلان این حوزه در دوره‌های آموزشی شرکت کردند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در سال گذشته ۹۸ هنرمند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در استان از بیمه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان، عشایر و هفت هنرمند از بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به دریافت ۹ نشان فاخر و ملی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان در سال ۱۴۰۰ گفت: مجموعه ادوات خوشنویسی موفق به دریافت نشان ملی و هشت اثر شامل گلیم رِندی، توبره، نقاشی پشت آئینه، قفل چهار کلید، قفل چالشتری، نگارگری گل و مُرغ روی هاونگ سنگی، گلیم‌بافی و جاسیخی موفقت به دریافت نشان ملی شدند.

رمضانی تاکید کرد: سال گذشته ۸۵ هزار و ۳۴۷ دلار انواع محصولات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از استان به‌صورت کمرگی و چمدانی به خارج از کشور صادر شد.

وی افزود: در سال گذشته ۷۶۴ مجوز فعالیت مشاغل خانگی مرتبط با صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان صادر شده است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری افزون‌بر ۱۲ هزار هنرمند شهری، روستایی و عشایری صنایع‌دستی و هنرهای سنتی دارد که از این تعداد پنج هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار نفر در فصل‌های مخلتف سال فعالیت می‌کنند.

بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه‌دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری (سنگ‌تراشی)، گره‌چینی، احجام فلزی، خاتم، چرم‌دوزی و مشتقات آن‌ها از مهم‌ترین صنایع‌دستی و هنرهای سنتی شهری، روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.