تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸

رشت - ایرنا - تنبیه دانش‌آموزان آستارایی توسط معلم خاطی که طی روزهای اخیر به تیتر رسانه‌ها تبدیل شده است حضور وزیر آموزش و پرورش به مدرسه و دلجویی از این دانش‌آموزان را به همراه داشت که می‌توان آن را علاوه بر مشقی برای همه مدیران، بلکه رویه دولت مردم برای حضور در کنار مردم دانست.

به گزارش ایرنا، طی روزهای اخیر گیلان میزبان اتفاق تلخ در بستر آموزش و پرورش بود. ابتدا تنبیه دانش آموز لنگرودی که معلم خاطی به هیات نظارت معرفی شد و چند روز بعد نیز تنبیه بدنی دانش آموز آستارایی توسط یک معلم که البته قصه ای مفصل دارد و البته هیچ کجای این اتفاق توجیه کننده چنین رفتاری با یک دانش آموز نیست. 

طی روزهای اخیر اغلب مردم گیلان تصاویر دلخراش و ناراحت کننده رفتار نامناسب معلم آستارایی را در فضای رسانه ای و مجازی نظاره کردند و حتی بسیاری در استانهای دیگر نیز نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند. 

گذشته از چنین رفتارهای نامناسب که در نظام تربیتی اسلام و ایرانی جایگاهی ندارد و باید در فرصت مناسب مورد تحقیق و تفحص قرار گیرد، نکته مهم موضع گیری صریح و سریع مسئولان آموزشی و فرهنگی و اجتماعی استان در دفاع از دانش آموز مذکور بود که بوضوح نشان میدهد که چنین رفتاری محلی از اعراب نظام آموزشی نداشته و به سرعت مورد شماتت قرار خواهد گرفت. 

اما حتی حضور مسئولان آموزشی ارشد استان در شهر آستارا و دلجویی از دانش آموز تنبیه شده و همچنین رسیدگی میدانی و انضباطی به خطای معلم خاطی نیز نتوانست دولت را راضی کند و وزیر آموزش و پرورش عصر روز سه‌شنبه با حضور در شهر آستارا شخصاً از دانش آموز تنبیه شده دلجویی کرد.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در نشست با اعضای آموزش و پرورش  و معلمان گفت که کرونا عواقب ناگواری داشت و آموزش غیرحضوری در بعد فردی، باعث یک سری عادت های زیستی شده است که با بازگشایی مدارس، متاسفانه برخی واکنش های رفتاری را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: این واکنش ها از عدم تحمل نشستن تا رفتارهای پرخاشگرانه را شامل می شود و به اولیای محترم توصیه می کنم نظارت بیشتری بر فرزندان خود داشته باشند و آستانه تحمل آنها را که مقداری زودتر تحریک می شود، درک کنند و فشار زیادی بر دانش آموزان نیاورند.

نوری از معلمان هم خواست، با سعه صدر بیشتر با دانش آموزان مدارا کنند و افزود: بعد از بیش از ۲ سال حضور در محیط قرنطینه ای و گلخانه ای، اکنون که دانش آموز به مدرسه وارد می شود، تمایلات رفتاری سرکوب شده وی در اینجا به صورت شدید بروز پیدا می کند و این امر طبیعی است.

در سخنان وزیر آموزش و پرورش آنچه مشخص بود، نیاز مدیریت شرایط پیش آمده پس از  سال تعطیلی مدارس ناشی از کرونا و همچنین خودداری از هرگونه بی نظمی و تحکیم فضای صبر و بردباری بر مدیران و معلمان بود. علاوه بر این روز گذشته درس دیگری هم داشت و آن هم اهمیت دولت و اعضای دولت مردمی به هرگونه بی حرمتی به مردم بدون توجه به جایگاه سنی و اجتماعی آنها است. 

طی سالهای گذشته و پیش از کرونا نیز بارها رفتارهایی اینچنین را با دانش آموزان و بعضاً والدین آنان شاهد بودیم که تنها به وعده های رسیدگی و بررسی‌های انضباطی خلاصه می‌شد. اما دلجویی شخصی وزیر از یک دانش‌آموزان بدون هیچگونه توجیه رفتار خاطیان، نشان از مشق مردمی دارد.

وزیر معلم، آموزگار دولت مردمی

همواره در تمامی جوامع آموزگاران و متولیان تعلیم و تربیت الگوهای اصلی رفتاری، تصمیم گیری و همچنین کنشی مردم و حتی دولت مردان و مسئولان اجرایی است. در موضوع پیش آمده در تنبیه دانش آموز آستارایی نیز شاید آن را درسی برای دیگران دانست که مردمی بودن وزیر و مدیرکل نمی شناسد و باید همه در کنار مردم بایستند. 

طی سالهای اخیر بخش قابل توجهی از امید و همچنین اعتماد مردم بدلیل غیبت طولانی مدیران از حضور در کنار مردم سلب شد. لازم به اشاره نیست که طی سالهای ۹۶ تا ۹۹ به دلیل برخی سوء مدیریت ها فشار بزرگی بر زندگی مردم ایجاد شد که متولیان امر حتی به خود زحمت دلجویی از مردم و توضیح را نمی دادند. 

همانطور که بارها توسط مسئولان ارشد نظام، کارشناسان و حتی گروه های مختلف اجتماعی بارها اظهار شد مردم همواره در کمار نظام ایستاده اند به شرطی که مسئولان نیز در کنار مردم بیاستند. 

به همین منظور شاید درس دیروز آقای وزیر به عنوان یک معلم برای تمامی مسئولان گذشته عبرت و مسئولان حاضر سرمشق باشد که مردمی بودن را باید بدون توجه به سن و سال و طبقه اجتماعی بجا آورد.