تهران- ایرنا- عطش خرید خودروی برقی با وجود قیمت فزاینده این خودروها در کشورها امسال نیز رو به افزایش است؛ در حالی که گزاره تکرارشونده طی بیش از ۱۵ سال در صنعت خودروسازی این بود که فروش خودروهای برقی زمانی بیشتر می‌شود که قیمت آنها کاهش یابد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تقاضا برای خودروهای برقی در سال جاری نیز بالاست در حالی که قیمت متوسط باتری لیتیوم- یون از ۱۰۵ دلار در سال قبل به حدود ۱۶۰ دلار به ازای هر کیلووات ساعت رسیده است، اختلال در زنجیره تامین، تحریم‌ علیه فلزات روسیه و انتظارات سرمایه گذاران دلایل این افزایش قیمت باتری است.  

یک کارشناس صنعت خودرو درمورد دلایل زیست‌محیطی که خریداران بیشتری را به سمت خودروهای برقی سوق می‌دهد، گفت: قیمت بنزین و گازوئیل نیز برای خودروهای درون‌سوز به دلیل جنگ روسیه و اوکراین افزایش یافته است که دلیل دیگری برای تمایل به خرید خودروهای برقی است.   

تولیدکنندگان خودرو مانند شرکت های تسلا و سایک-جی‌ام-ولینگ پیشتر قیمت ها را افزایش داده و اعلام کرده اند. افزایش قیمت برای خودروهای برقی این کارخانه ها ۲ رقمی بوده است.

اندی پالمر رییس شرکت باتری سازی خودروهای برقی اینوبت در اسلواکی در این زمینه اظهار داشت: حاشیه سود در صنعت باتری سازی از قبل هم کم بود و افزایش قیمت را باید خودروسازان متقبل شوند، بنابراین احتمال افزایش قیمت بیشتر وجود دارد. کارخانه های خودروسازی مانند مرسدس بنز نیز در صورت افزایش قیمت مواد خام، احتمالا این فزایش قیمت را به مشتری ها منتقل می‌کنند.

مارکوس شائفر مدیر فناوری بی‌ام‌دبلیو نیز گفت: ما باید حاشیه سود خود را حفظ کنیم.

یکی از محل های ساخت باتری خودروهای مرسدس بنز در اوکلاهاما آمریکا

این قیمت های گزاف نتوانسته خریداران خودرو را عقب براند و بر اساس اطلاعات سایت فروش خودروهای برقی، فروش این خودرو در سراسر جهان در سه ماهه اول سال میلادی جاری (اواسط دی تا اواسط اسفند ۱۴۰۰) حدودا ۱۲۰ درصد افزایش یافته است. شرکت خودروسازی چینی نیو، ژی‌پینگ، لی اوتو در ماه مارس در فروش خودرو رکوردشکنی کردند و تسلا در همین بازه زمانی ۳۱۰ هزار خودرو تحویل داد.  

در حالی که صنعت ساخت خودروی برقی از مدت ها قبل منتظر رسیدن قیمت به آستانه ۱۰۰ دلار برای باتری در هر کیلووات ساعت بودند که می‌توانست قیمت خودروی برقی را با خودروهای سوخت فسیلی به میزان زیادی متعادل کند، با وجود قیمت های بالای بنزین و تغییر اولویت های خریدارن خودرو برای خرید خودروی برقی، ممکن است دیگر قیمت تنها عامل تعیین کننده خرید خودروی برقی نباشد.  

استن واتینگهام یکی از مخترعان باتری لیتیومی و از برندگان جایزه نوبل سال ۲۰۱۹ در این زمینه تاکید کرد: تقاضا برای خودروی برقی در چین و دیگر بازارها سریع تر از تولید مواد رو به افزایش است.

کریس برنز مدیر اجرایی شرکت باتری سازی نوونیکس هم گفت: نگرانی از بابت محیط زیست و تغییر اقلیم نیز خریداران را به خرید خودروی برقی را به ویژه خریداران جوان ترغیب کرده است.

وی افزود: جوانان بسیاری که تازه وارد بازار خودرو شده اند خودرهای برقی را ترجیح می دهند و فقط به دلیل بهتر بودن این خودروها برای محیط زیست آنها را می خرند با اینکه خرید خودروی بنزینی ارزان تر می‌تواند باشد.

برنز گفت: البته هنوز هم گزارش هایی منتشر می شود که نشان دهد تلاش هایی برای کاهش قیمت باتری تا ۶۰ یا ۸۰ دلار در کیلووات صورت می گیرد اما ممکن است به زودی رخ ندهد و البته به معنای افزایش نیافتن قیمت باتری هم نخواهد بود.