به گزارش ایرنا به نقل از روابطعمومی اداره کل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری مازندران، مهدی ایزدی روز چهارشنبه اظهار کرد: در سال گذشته با صادر شدن ۷۵۰ پروانه بهرهبرداری تاسیسات گردشگری مازندران ظرفیت پذیرایی و اقامتی این استان افزایش قابل توجهی داشت و با توجه به تمدید یکهزار و ۷۰۰ پروانه بهرهبرداری، تعداد تاسیسات گردشگری دارای پروانه در این استان به دو هزار و ۴۵۰ واحد رسید.
وی افزود: در کنار صدور پروانههای بهرهبرداری جدید و تمدید پروانههای پیشین، طی این مدت ۲۵ هزار و ۶۰۰ مورد نظارت و کنترل بر تأسیسات گردشگری صورت گرفت و ۵۰۰ واحد غیرمجاز نیز شناسایی شد.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مازندران از دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری بهعنوان یکی از مهمترین تأسیسات گردشگری یاد کرد و گفت: پارسال ۱۰ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری به لیست دفاتر خدمات گردشگری مازندران اضافه شد که با احتساب این آمار در حال حاضر ۲۰۵ دفتر و شرکت در سراسر استان مشغول به کار هستند.
ایزدی با اشاره به اهمیت آموزش بهعنوان یک اولویت و دغدغه مهم در فعالیت زیرساختهای مرتبط با گردشگری خاطرنشان کرد: به منظور بهبود عملکرد تاسیسات اقامتی و گردشگری و دفاتر مرتبط در استان، طی سال گذشته ۴۳ دوره آموزشی و توانمندسازی فعالان و شاغلان تأسیسات گردشگری و جوامع روستایی در سراسر استان با سرفصلهای متنوع مرتبط با حوزه شغلی در سال ۱۴۰۰ برگزار شد.
وی با اشاره به آسیب جدی گردشگری در محدودیتهای کرونایی سالهای اخیر افزود: در این دوره معاونت گردشگری بر آموزش و توانمندسازی متمرکز بود و امیدواریم در سالهای آتی این دورههای آموزشی در نحوه خدماترسانی به گردشگران مثمرثمر باشد.
این مسئول خاطرنشان کرد: برگزاری دورههای آموزشی کیفیت ارائه خدمات در تاسیسات گردشگری مازندران و همچنین میزان رضایتمندی مسافران را افزایش میدهد. طی تعطیلات ۱۷ روزه نوروز ۱۴۰۱ با وجود حجم بالای خدماتی که تاسیسات گردشگری مازندران در حوزههای مختلف ارائه کردند، در مجموع ۳۶ شکایت توسط مسافران از تاسیسات گردشگری استان ثبت شد که در مقابل حجم خدمات ارائه شده به بیش از ۲۰ میلیون مسافر رقم اندکی است. اما امیدواریم شکایات با انجام اقداماتی مانند افزایش دورههای آموزشی به صفر برسد.
به گفته ایزدی ۲۸ شکایت از مراکز اقامتی، یک شکایت از دفاتر خدمات مسافرتی، سه شکایت از مراکز پذیرایی، یک شکایت از مراکز بین راهی و سه شکایت از جاذبههای گردشگری مازندران بود.