«فرزاد پیلتن» در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: صادرات ایران به آفریقا، در سال ۱۳۹۹، حدود ۵۷۹ میلیون دلار بوده است که با افزایش ۱۰۷ درصدی به رقم ۱۱۹۵ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ رسیده است و از این جهت ما شاهد رکوردشکنی صادرات کشور به قاره آفریقا نسبت به سالهای گذشته بودیم.
وی، در مورد طرفهای عمده صادراتی ایران به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۰ گفت: کشور غنا با ۳۵۳ میلیون دلار در رتبه اول، آفریقای جنوبی با ۲۵۴ میلیون دلار در رتبه دوم، نیجریه با ۱۲۵ میلیون دلار در رتبه سوم موزامبیک با ۹۸ میلیون دلار در رتبه چهارم، کنیا با ۷۷ میلیون دلار در رتبه پنجم، سودان با ۷۳ میلیون دلار در رتبه ششم، الجزایر با ۶۷ میلیون دلار در رتبه هفتم، تانزانیا با ۵۵ میلیون دلار، سومالی با ۲۹ میلیون دلار و اتیوپی با ۱۱ میلیون دلار در رتبههای بعدی قرار دارند.
مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: صادرات ایران به سایر کشورهای آفریقایی در سال ۱۴۰۰ زیر ۱۰ میلیون دلار بوده و به بعضی کشورها هم در سال ۱۴۰۰ صادراتی نداشتیم. میتوان در این خصوص به برخی از کشورهای آفریقایی مانند بورکینافاسو، کامرون، نیجر، گینه، موریس، آنگولا، سیشل، سیرالئون، کنگو، زیمباوه، نامبیا و گابن اشاره کرد.
پیلتن با اشاره به اقلام صادراتی ایران به قاره آفریقا و کشورهای ذکر شده گفت: این اقلام شامل شمش از آهن فولاد، مصنوعات از آهن فولاد، اوره، بوتان مایع، پروپان مایع، کفپوشها، پروفیل از آهن یا فولاد و برخی مصالح ساختمانی میشود.
به گفته وی واردات ایران در سال ۱۴۰۰ از قاره آفریقا، حدود ۶۰ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۹۹، حدود ۳۷ درصد کاهش داشته است. طرفهای وارداتی ایران در سال ۱۴۰۰ از قاره آفریقا به ترتیب تانزانیا، غنا، اتیوپی آفریقای جنوبی و کنیا بوده اند.
مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با تحلیل شرایط و دلایل افزایش صادرات ایران به قاره آفریقا و کسب رکورد جدید در این حوزه گفت: در برخی زمینهها در کشور سرمایهگذاریهای زیادی صورت گرفته و تولیدات محصولاتی مانند آهن، فولاد، لوله و همچنین پروفیل رو به افزایش است.
وی افزود: در واقع تولیدکنندگان و صادرکنندگان به سمت شناسایی بازارهای جدید حرکت کرده اند و توانایی شرکتهای ایرانی در انطباق شرایط خود با محدودیتهای ناشی از تحریمها بوده است. همچنین کاهش محدودیتهای ناشی از شیوع ویروس کرونا نیز در این زمینه تاثیر داشته است و صد البته تلاش بخش خصوصی و دولتی از سالهای قبل در زمینه فعالیتهای مربوط به تحقیقات بازار، بازاریابی، برگزاری نمایشگاهها و رویدادهای تجاری، جذب هیاتهای تجاری مختلف و همچنین برگزاری رویدادها بین دولت جمهوری ایران و دولتهای آفریقایی در قالب کمیسیونها و کمیتههای مشترک بازرگانی، رایزنیهایی که در چارچوب دیپلماسی تجاری ایران با کشورهای آفریقایی در سازمان توسعه تجارت ایران و همچنین در سطح وزارت امور خارجه و نمایندگیهای ایران در کشورهای آفریقایی بوده را میتوان از جمله مهمترین دلایل و عوامل رسیدن به این حد نصاب جدید صادرات ایران به قاره آفریقا از طرف ایران عنوان کرد.
پیلتن اظهار داشت: از طرف دیگر برنامههای توسعهمحوری که در برخی از کشورهای آفریقایی در دستور کار قرار گرفته و نیازهای بیشتر و جدیدتری که در این کشورها ایجاد شده است نیز در افزایش صادرات ایران به این کشورها موثر بوده است.
وی ادامه داد: ما در سازمان توسعه تجارت ایران معتقد هستیم ظرفیت افزایش روابط تجاری ایران با کشورهای آفریقایی به ویژه در حوزه صادرات، بیشتر از سطح موجود و تا پنج برابر قابل افزایش است؛ به همین دلیل برنامههای مختلفی در دستور کار قرار گرفته و با همکاری معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه و همچنین نمایندگیهای ایران در کشورهای آفریقایی قرار است این برنامهها در سطح بالاتری نسبت به گذشته دنبال شود.
مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با شرایط جدیدی که هم در داخل و هم در سطح بینالمللی و منطقهای ایجاد شده و با تاکیدات و سیاستهای دولت جدید در زمینه افزایش سطح همکاری با کشورهای آفریقایی و با برنامهریزی و تلاشهایی که در چارچوب ستاد آفریقا و همچنین کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا در سازمان توسعه تجارت ایران در زمینه تسهیل زیرساختهای تجاری و افزایش رویدادهای تجاری در حال انجام است، این امیدواری وجود دارد که روابط تجاری با کشورهای آفریقایی افزایش یابد.
پیلتن اظهار داشت: از جمله اقدامات مهمی که در دولت جدید و در سازمان توسعه تجارت ایران اتفاق افتاده، ایجاد یک دفتر جدید و مستقل ویژه روابط تجاری با قاره آفریقاست که این اقدام میتواند در زمینه تحقق برنامههای کشور در قاره آفریقا بسیار موثر واقع شود.